3 549 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Ojordad stickpropp i jordad fjärrströmbrytare?
Okaj löget är som följande. Har satt upp en lampa i trapphuset. Den tar sin ström ifrån ett ojordat uttag på övervåningen. I ren lathet så funderar jag på att sätta i en fjärrströmbrytare till den.
Ojordat vägguttag ---- jordad fjärrströmbrytare ala nexa ---- ojordad rund stickpropp
Detta scenarie funkar inte, då dem lösa ojordade stickpropparna är runda så går dem inte trycka i jordade fjärrströmbrytare.
Finns det platta stickproppar att få tag på? Eller är det ok att slakta en lampsladd som har en platt gjuten kontakt?
Hade det funnits ojordade fjärrströmbrytare så hade det varit enkelt. Men nu finns det tydligen inte det.
Mvh
Ojordat vägguttag ---- jordad fjärrströmbrytare ala nexa ---- ojordad rund stickpropp
Detta scenarie funkar inte, då dem lösa ojordade stickpropparna är runda så går dem inte trycka i jordade fjärrströmbrytare.
Finns det platta stickproppar att få tag på? Eller är det ok att slakta en lampsladd som har en platt gjuten kontakt?
Hade det funnits ojordade fjärrströmbrytare så hade det varit enkelt. Men nu finns det tydligen inte det.
Mvh
Attans, jag var nog väldigt trött idag. Lampan har ju för tusan jordmöjlighet. Jag får byta sladden ut ifrån lampan och till vägguttaget till en sladd med även jordtråd i.
Ojordat vägguttag ----- jordad fjärrströmbrytare ------ jordad rund stickpropp
Sorry!!!
Ojordat vägguttag ----- jordad fjärrströmbrytare ------ jordad rund stickpropp
Sorry!!!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 150 inlägg
Om din lampa har en rund stickpropp som inte passar i ett jordat uttag så är det en gammal ojordad lampa av en typ som inte får säljas idag. Den får bara användas i torra isolerade rum. Ett "trapphus" låter inte som det. Hur menar du att den har jordmöjlighet?
Klicka här för att svara