Taklampa med sladd utan jordkabel bredvid en bild på produktmanualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpt 2 lampor som är tänkta att hänga över köksbänken (från taket, inga överskåp) och såg nu att de inte har nån jord. Köket i övrigt är ju jordat, hur gör jag bäst då?

Börja med att se efter om de är " dubbelisolerade". Är de det, så är de märkta med " dubbelkvadrat" d.v.s. två kvadrater inuti varandra. Om märket finns, är det bara att koppla in, men då gärna med extra anslutningsdon, så det inte blir " fast anslutning", som ju formellt måste göras av yrkesman.

• Gilla
Fruktdrink och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Börja med att se efter om de är " dubbelisolerade". Är de det, så är de märkta med " dubbelkvadrat" d.v.s. två kvadrater inuti varandra.
Etikett på en IKEA-produkt med tekniska specifikationer och certifieringssymboler.
Skapa konto

Ser ut så ja

Den är märkt med " dubbelisolering", så skaffa en ojordad anslutningskabel och plugga in.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den är märkt med " dubbelisolering", så skaffa en ojordad anslutningskabel och plugga in.
Ska dra från takdosa i rör, bara att strunta i jorden då?

Den här lampan ska inte anslutas till jord, utan med fördel med en sådan här
Lamppropp med sladd ojordad lämplig för anslutning till takuttag enligt beskrivning.
Skapa konto

Till ett lamputtag i taket.
Ska du dra från en dosa, så ska ingen jord med, men du har då gått lite över gränsen för det lagliga. " Hempul" kallas det visst ;)

Om du ska dra fram ledningar tycker jag att jordledaren ska vara med fast den inte behövs till just denna lampa. I framtiden vill kanske du eller någon annan hänga upp en annan armatur som behöver jordanslutning.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
tommib
Menar du alltså att du har ett rörutlopp och en krok? Isolera jordledaren med en Wago eller en ubåt och koppla in fas/nolla.

Drar fram från dosa till jordat takuttag (ja jorden drar jag också ) och kopplar lampan med ojordad kontakt. Tack

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Menar du alltså att du har ett rörutlopp och en krok? Isolera jordledaren med en Wago eller en ubåt och koppla in fas/nolla.
Ska också koppla in en Ikea takspot som har L/N i en "sockerbit". Rörutlopp i tak med jord. Är detta en Där i som jag sätter på jordkabeln?

• Illustration av elektrisk anslutning av takspot med "sockerbit" och jordkabel.
    Skapa konto
Tack. Du menar att jag sätter en ubåt på jordkabeln för att isolera den?

tommib
Ja, on lampan är dubbelisolerad

• Gilla
rolfino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.