Kommer dockningen att jämna ut värmen mellan tankarna?

• Ja, om Vardagsrum lyckas med installationen

• Nja, litegrann, men inget att ringa hem till mamma om

• Nej, för klena rör/för långt avstånd

• Nej, problemet beror på någonting annat

Logga in och rösta för att se resultatet.
(TLDR finns längre ner)

Hej kära vedentusiaster!

Tänkte dela med mig av två saker jag är förbannat trött på, det första är rörmokare och det andra är värmeuttaget ur mina två ~700l acktankar.

Vintern -21 skulle bli den kallaste hittills under min levnadstid, då gammelpannan från -65 sprack.

Rörmokare injagades och det beställdes omgående en ny panna, teknikens under Effecta Lambda II, 35kW. Detta i kombo med två acktankar. Befintlig tank (som såg ut att vara från -82) skulle enligt uppgift gå bra att inkorporera i systemet.

Svindyrt skulle det bli, men beräknad tid var 2-3 veckor till det skulle vara klart. Beräknad arbetstid var 24 timmar beroende på hur mkt kund gjorde själv med ut/inforsling av gamla och nya grejer.

I slutet av april(!) installerades grejerna. Arbetstiden blev över 50 timmar. Kund hade släpat ner 400kg panna och två tankar själv för källartrappan och över tre trösklar.

Helt nöjd var jag alltså inte.. Men nog så, nu skulle det iaf bli bra!

Det blev enormt mycket bättre, men inte bra. Det visade sig att gammeltanken inte var från -82, utan det var året då den installerades. Vid det laget hade den redan 32 år på nacken, då tillverkningsår var 1950. Därför bemödade jag mig inte att regla upp och isolera den, då den kan börja läcka när som helst, och då troligen på ett ställe som man inte ser när den är inbyggd.

Således eldar jag mot ca 1400l istället för 2400 som tänkt.

Tankarna laddas i jämnt och fint i samma hastighet, tekniktanken går något fortare i botten dock, men det är nog helt normalt.

När de laddas ur är det däremot inte alls lika jämnt och fint. Bottentemp är (oftast) hyfsat jämn, men i mitten skiljer det nästan alltid minst 30°C, vilket retar gallfeber på mig. Inget roligt att vara nere på 40° i mitten på tekniktanken, när det står 74° i mitten på slavtanken. Får således elda oftare än vad som egentligen ska behövas. Blir även svårt att beräkna storlek på iläggen, inte sällan blir det för mkt, vilket leder till att pannan slår av och på, av och på, med högre utsläpp, högre förbrukning och kallare rök (läs kondensproblem) som följd.

Jag har tagit upp problemet med rörmokaren, som säger att man vanligtvis dockar tankarna med varandra, men då gammeltanken endast hade två anslutningar, så sattes de nya tankarna likadant. (Humbug säger jag, de kunde gott dockat de två nya tankarna ändå, men det gick fortare samt gick mindre material när de struntade i det).

Lösningen skulle således vara att ta farväl av gammeltanken och installera en ny tank av samma typ. Javisst sa jag och den beställdes första gången i maj. Andra gången i november. Men än är den inte här och fabriken säger att de inte fått någon beställning. Så det kommer inte att bli något därifrån.

En reklamation med krav på att de kommer tillbaka och dockar befintliga tankar skulle heller inte leda till något, antingen hade de inte gjort det, eller så hade jag fått betala för det och arbetet blivit av 2024 någonstans.

Därför har jag tänkt försöka docka dem själv. Jag gör det mesta i ett hus själv och är inte rädd för särskilt mkt, men VVS har alltid skrämt mig. Det kan bero på att jag inte har en aning om vad det finns för gängor, kopplingar, ventiler och djävulskap, samt att det envisas med tum på flera av sakerna. Det kan också bero på att om det blir fel så blir det jävligt jobbigt och jävligt dyrt.

Jag har således ingen som helst erfarenhet, men om jag lyckas kanske jag får självförtroende nog till att installera nästa acktank själv, samt diverse andra rörarbeten som ska till. Sedan kan jag leva mitt liv fritt och oberoende av rörmokare.

Material har inhandlats och det blir 28mm hård cu (samma dimension som rörmokaren använt) samt diverse övergångar. Rören kommer att sammanfogas medelst mjuklödning.

I händelse av att jag har överskattat min egen duglighet och förmåga till mjuklödning, så har jag satt kulventiler i ingångarna på bägge ackar. Från dessa kommer jag fästa rören med klämringskoppling. Skulle något läcka, så är det alltså bara att stänga ventilerna, så bör systemet återgå till sin gamla (dys)funktion. Det kommer också att underlätta när ganmeltanken åker ut och den tredje nya ska in.

TLDR:

Jag ska dra rör mellan två acktankar, i hopp om att få en jämnare urladdning. Efter all psykoterapi här ovan, så vore jag väldigt tacksam för svar på följande frågor:

1: Tekniktanken står placerad ngn cm högre upp, varpå röret måste luta uppåt sett från slavtanken.

Spelar det någon roll för värmevandringen var jag sätter lutningen? Har att välja mellan direkt från slavtanken, korta sträckan på väggen, eller långa sträckan mellan väggen och tekniktanken.

2: Finns det något bra sätt att täthetsprova rörslingan innan jag klämmer fast den i tankarna? Tillgång till kompressor finns (NEJ, jag tänker inte prova med bara luft, men finns det nåt sätt med vatten inblandat?).

Tillgång till hydropress finns också, kanske man kan ställa upp lämpligt tryck i den och sen plugga röret på något vis, samt få på en slang av någon form..? Eller hur brukar man göra?

3: Hur noga är det att avskurna rörbitar blir på mm perfekta i längd? Finns det någon liten form av tolerans eller flex hos hård koppar/mjukfog? Sträcka eller komprimera dem gör man förstås inte, men kan de flexa något lite lite..?

4: Har jag missat något..? Väldigt tacksam för reflektioner och kommentarer, tips och tricks, gör si och undvik så..! Hur får man det perfekta snittet med rörskäraren, när vet man att röret är lagom varmt för lödning, är lödfett bättre än lödvatten, ja allt är av intresse!

Lägger upp lite bilder här nedan, på var rören är tänkt att dras, exempel på temperaturdiff, och bild på kulkopplingar.

(Och nej, det är inte tävlingsbidrag till ”Sveriges sunkigaste pannrum”, det ser ut så för att arbete pågår!)

Svarta linjen visar var rören ska gå, vad tror ni om lutningen, var bör jag sätta den?
Rörigt pannrum med vedtrave, vattenvärmare, rör och spilld ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa monterade jag igår, ser det vettigt ut?
Mässingsventil med blå spak märkt "VATETTE", elsladdar, grov vägg, röranslutningar, skuggor.
Skapa konto

VVS-installation med rör, mätningsinstrument och en kulventil med blått handtag. Insulationstejp runt rören.
Skapa konto

Det sved lite i snålhjärtat, men även på händerna när 70° vatten tappades ut, ner till denna skräcktemperatur. Den antika mätaren satte jag in igår, då tryckmätaren från rörmokaren är ett skämt och dessutom placerad vid golvet i en ryggbrytande vinkel. Dessutom är den närmare uttaget till radiatorkretsen än vad högsta termometern är.
VVS-installation med temperaturmätare och isolerade rör i maskinrum.
Skapa konto

Förutom rörmokaren, så är det den här skiten jag är trött på:
Applikationsskärm för hemautomation visar värmesystem, luftkvalitet och energiförbrukning i realtid.
Skapa konto

Energianvändning och inomhusklimat kontrollsystem, med temperaturavläsningar och radonnivå i hus.
Skapa konto

Redigerat:
För framtida vedeldare som kan tänkas hamna här så kan jag uppdatera tråden med att det gjorde skillnad att docka tankarna med ett till rör.

Lutningen på röret (som jag inte har nån aning om det gör nån skillnad eller ej) fördelade jag på alla tre sträckorna.

Det gick bra att mjuklöda, men 28mm x 1,2mm rör krävde en mer rejäl brännare än den jag ursprungligen tänkt använda. Använde en som man ansluter direkt på en 227g gasflaska. Denna brännare kastar en betydligt längre låga, så det får man se upp med.

Det läckte i en skarv vid första testet, då lödde jag om den på plats (då var det nervöst med den långa lågan).

Men temperaturerna är betydligt jämnare nu efter att det nya röret kom på. Någon gång kan det diffa lite, men inte alls lika mycket som förr.

Är alltså väldigt nöjd med resultatet. Rekommenderas till andra som kan tänkas vara i samma situation som jag var.

Bifogar ögonblicksbild:
En app visar temperaturer i ett värmesystem; nedan är en termostat med mätare.
Skapa konto

• Gilla
skyisthelimit och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
För framtida vedeldare som kan tänkas hamna här så kan jag uppdatera tråden med att det gjorde skillnad att docka tankarna med ett till rör.

Lutningen på röret (som jag inte har nån aning om det gör nån skillnad eller ej) fördelade jag på alla tre sträckorna.

Det gick bra att mjuklöda, men 28mm x 1,2mm rör krävde en mer rejäl brännare än den jag ursprungligen tänkt använda. Använde en som man ansluter direkt på en 227g gasflaska. Denna brännare kastar en betydligt längre låga, så det får man se upp med.

Det läckte i en skarv vid första testet, då lödde jag om den på plats (då var det nervöst med den långa lågan).

Men temperaturerna är betydligt jämnare nu efter att det nya röret kom på. Någon gång kan det diffa lite, men inte alls lika mycket som förr.

Är alltså väldigt nöjd med resultatet. Rekommenderas till andra som kan tänkas vara i samma situation som jag var.

Bifogar ögonblicksbild:
[bild]
Var är det extra röret.svårt o se
Mvh mats

Det var alltså röret i mitten, det som går mellan tankarna på bilden, där det är 60,1 och 61,7°C

V Vardagsrum skrev:
Det var alltså röret i mitten, det som går mellan tankarna på bilden, där det är 60,1 och 61,7°C
Ok

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.