Vi har en 300l hydrofor från 1954 i vårt fritidshus med hyfsat ny pump och tryckställsmätare.
Vi har alltid pumpen avstängd när vi inte är där och om det gått lång tid mellan gångerna vi är där, vilket är fallet nu, kan det bli ojämnt tryck i kranen.
Det är bra tryck i kranen och pumpen går som den ska men vattnet liksom pulserar och det går från bra tryck till jättehårt tryck.
När det blivit så här tidigare har min pappa gjort något med hydroforen men han gick bort nyligen och det är ingen som vet vad han gjorde, om han pumpade i luft eller släppte ut luft.
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få då jag inte hittat någon information om just det här problemet.

Hej och välkommen hit!
Det är förmodligen för lite luft i hydroforen, din pappa (må han vila i frid) brukade fylla på luft ibland.
Om du lägger ut en bild på hydroforen kan vi visa var du fyller på luft och hur du ska göra!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Hydroforen ser ut så här:
Hydrofor med tryckmätare på 2,4 kp/cm², röda ventiler och kopplade rör i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med en ventil på toppen
Hydrofor med ventil på toppen och ansluten grön slang, i ett dunkelt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har en kompressor vi tror han kan ha använt
Mätaren på hydroforen visar 2,4 kp/cm2

Jag har en likande hydrofor och vattensystemet uppför sig som ditt när det är dåligt med luft.

Min egenutvecklade påfyllningsprocess efter 25 år i vår stuga är:
Stäng av elen till pumpen
Öppna en kran i huset
Ta av hatten och anslut kompressorn
Fyll på luft i tanken tills man ser vattenytan i skvallerröret på framsidan och det är luft i ca 1/4 av röret. Titta noga för det kan vara svårt att se. Och det kan ta ett tag beroende på kompressor.
Koppla bort kompressor och skruva på hatten samt stäng kranen
Sätt på elen till pumpen

Om någon vet ett bättre sätt och/eller har koll på om mer/mindre luft är bra så går det bra att rätta mig! Är det en ejektorpump så är det viktigt att det inte blir helt tomt i hydrofortanken men är det en hyfsat ny pump borde det vara en djupbrunnspump och då är det ingen fara att ha i för mycket luft!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.