Hej,
Har renoverat badrummet efter vattenskada. Nu är det klart och jag är inte riktigt nöjd med plattsättningen. Inte en enda platta är i samma nivå med den andra. Känner man där alla fyra plattor möts är det ojämnt, nån sticker ut mer än den andra. På vissa ställen nån mm eller mer. Sedan är de också olika i bredd till varandra. Särskilt i fallet. Några plattor i fallet är lite skadade. Fogen är också flammig trots att det gått några veckor.

Är resultatet OK? Kan man hävda att det är kaklets fel att det är så ojämnt i djupet?

Vad hade ni krävt? Att göra om allt känns ju inte som ett exempel men det är riktigt tråkigt alltså.

• Närbild av kakelplattor i ett badrum, där fogarna är ojämna och plattornas höjd skiljer sig åt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ojämna badrumsplattor med ojämn fog och synliga skador på vissa plattor nära duschkabinens kant.
    Skapa konto
  • Närbild av ojämnt lagda kakelplattor i badrum nära ett duschavlopp. Plattorna är osymmetriska och fogen ser flammig ut.
    Skapa konto
  • Ojämn plattsättning med synliga fogar i ett nyrenoverat badrumsgolv; plattor möts i det ojämna hörnet med varierande nivåer och färger.
    Skapa konto
  • Närbild på beige kakelgolv med ojämn plattsättning där plattorna inte ligger i nivå och vissa fogar verkar flammiga i färgen.
    Skapa konto
  • Ojämn plattsättning i ett nyrenoverat badrum med synliga skarvar, olika nivåer och flammig fog vid ett hörn.
    Skapa konto
  • Närbild av fyra kakelplattor i ett hörn med ojämna fogar och olika nivåer i badrumsgolv.
    Skapa konto
  • Närbild av ojämna beige kakelplattor i ett renoverat badrum, med synliga nivåskillnader och flammig fog.
    Skapa konto
Paul-Staffanstorp
Pinsamt dåligt utförande och att man inte ens har stoltheten att INTE lägga dit trasiga plattor är bedrövligt.

Fogföljd.... hallåååååå 🙃

Tragiskt är bara förnamnet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svar. Vad hade du gjort i mitt fall?

BirgitS
Reklamera jobbet eftersom det inte är fackmässigt utfört.
Om företaget inte vill gå med på det så ta in en besiktningsman.

Vad innebär det i praktiken? Prisavdrag eller att de gör om det?

A
K Klarsprak skrev:
Det dära måste göras om, om du inte accepterat utseendet med prisavdrag/kompesation..

BirgitS BirgitS skrev:
Reklamera jobbet eftersom det inte är fackmässigt utfört.
Om företaget inte vill gå med på det så ta in en besiktningsman.

Du råkar inte ha någon kunskap om försäkringsbolagets del i det hela? Kan de göra påtryckningar eller är det inget de bryr sig om?

Rejäl skrev:
Det dära måste göras om, om du inte accepterat utseendet med prisavdrag/kompesation..
Och de står för materialkostnaden? Nytt kakel? Vad hade ett rimligt prisavdrag blivit tror du?

BirgitS
K Klarsprak skrev:

Du råkar inte ha någon kunskap om försäkringsbolagets del i det hela? Kan de göra påtryckningar eller är det inget de bryr sig om?
Det är lite upp till företaget att bestämma även om du förstås kan ha en åsikt.

På vilket sätt är ett försäkringsbolag inblandat?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är lite upp till företaget att bestämma även om du förstås kan ha en åsikt.

På vilket sätt är ett försäkringsbolag inblandat?
Eftersom det blivit en vattenskada så blev det ett försäkringsärende. Försäkringsbolaget har hjälpt oss (mina föräldrar) med att hitta entreprenör.

A
K Klarsprak skrev:
Och de står för materialkostnaden? Nytt kakel? Vad hade ett rimligt prisavdrag blivit tror du?
Prisavdrag vet jag inte det är personligt..
Men jag hade aldrig betalt för det arbetet..
Ja företaget får stå för alla kostnader om det läggs om..
Men är det gammalt och lagt för några år sedan så kan ni ha gått miste om Reklamationsrätten!

Redigerat av moderator:
BirgitS
K Klarsprak skrev:
Eftersom det blivit en vattenskada så blev det ett försäkringsärende. Försäkringsbolaget har hjälpt oss (mina föräldrar) med att hitta entreprenör.
Det är väl bra att informera försäkringsbolaget att de har föreslagit någon som inte gör jobbet fackmässigt.

Jag antar att företaget är anslutet till någon branschorganisation som BKR eller GVK och i så fall kan man få hjälp via de organisationerna om företaget trilskas.

Men i de flesta fall löser det sig genom att mejla bilderna till chefen/ägaren och påtala att arbetet inte är fackmässigt utfört. Så börja med det och berätta vad svaret blir.

När det gäller ekonomisk kompensation så ska det ju i så fall motsvara tiden det skulle ta att lägga nytt klinker ovanpå golvet (och väggarna om det är felaktigt även där). @Rejäl vet nog bättre än jag hur lång tid det skulle ta. Antalet timmar x 500 kr/timme kan ju vara ett någorlunda vettigt utgångsbud.

BirgitS
Rejäl skrev:
Men är det gammalt och lagt för några år sedan så kan ni ha gått miste om
Några veckor verkar det som, inlägg 1.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl bra att informera försäkringsbolaget att de har föreslagit någon som inte gör jobbet fackmässigt.

Jag antar att företaget är anslutet till någon branschorganisation som BKR eller GVK och i så fall kan man få hjälp via de organisationerna om företaget trilskas.

Men i de flesta fall löser det sig genom att mejla bilderna till chefen/ägaren och påtala att arbetet inte är fackmässigt utfört. Så börja med det och berätta vad svaret blir.

När det gäller ekonomisk kompensation så ska det ju i så fall motsvara tiden det skulle ta att lägga nytt klinker ovanpå golvet (och väggarna om det är felaktigt även där). @Rejäl vet nog bättre än jag hur lång tid det skulle ta. Antalet timmar x 500 kr/timme kan ju vara ett någorlunda vettigt utgångsbud.
Tusen tack för alla bra svar!

Rejäl skrev:
Prisavdrag vet jag inte det är personligt..
Men jag hade aldrig betalt för det arbetet..
Ja företaget får stå för alla kostnader om det läggs om..
Men är det gammalt och lagt för några år sedan så kan ni ha gått miste om Reklamationsrätten!
Ja det blev klart för ungefär två-tre veckor sedan.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.