Hej

Har ett problem. Ska sätta kakel ovanför min ekbänkskiva från Ikea. Problemet är väggen. Visste tidigare att den var lite ojämn men i min dumhet så trodde jag att när jag satte på renoveringsgips så skulle jag få bort ojämnheterna, men tji fick jag. Kontrollerade häromdagen och den buktar fortfarande. Buktningen är på mitten av väggen. Väggen är ca 2.4 m lång och kommer att ha en hörskåp samt ett köksfläkt på sig samt kakel (40*40 forum lines black från Bauhaus, dvs små korta stavar på 2,5 * 10 cm fast inte mosaik då utan stora plattor). Differensen mellan "mitten och sidorna är ca 1.5 cm stor. En lösning för att slippa glipan nertill är ju att jag tar bort renoveringsgipset i en 4 mm sträng (bänkskivan är 3.8 cm) för att kunna skjuta skivan direkt mot väggen och gipset och kaklet (som är ganska tjockt) täcker då ev glipa men frågan är ju hur kaklet kommer se ut.

Nån som har nått förslag på hur man kan lösa detta lilla problem.

nehe, inga förslag????

Som jag sa i din andra tråd bör du nog ha ett mellanrum så skivan kan röra sig.

1,5 cm är rätt mycke. Själv hade jag nog tagit bort gipsen där det bygger som mest (förutsatt att du har bra underlag under). Sedan hade jag nog spacklat upp lite där det är som minst. Det finns spackel som är till för just detta. Du skall INTE ha vanligt spackel på så stora ytor, då finns riska att det ramlar ner och/eller spricker. I mitt badrum så hade jag en del ojämnheter och fick tips av en kakelsättare att det funkade utmärkt att använda fix för att spackal upp, så det gjorde jag. Nackdelen är väll att det blir väldigt hårt och du har inte samma möjligheter att slipa ner ojämnheter när det väl torka. Sedan kan du justera det sista med olika mängd fix när du sätter plattorna. Men som sagt, ett bra underlagg underlättar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.