B Byggnågot skrev:
Ja även belysningen svajade och motorskydd löste på värmepumpen. Mäta på inkommande och se om du får lägre spänning på nån av faserna. Om så är fallet är det bäst att göra en felanmälan till nätägaren.
Har lägre spänning på L3 som jag beskrivit tidigare i tråden.
Visar sig mer vid högre belastning (när kompressorn i värmepumpen kör tex)

Har inget motorskydd på min pump verkar det som

Jag är sugen på att be dom komma ut men har redan två stycken fakturor då jag kännt mig säker på att det är bergvärmen som spökat då det blivit kallt pga detta.

Så vill försöka vara så säker som möjligt innan jag tvingar ut dem på en helg

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har nu läst alldeles för många liknande forum-trådar som min egen och ringde till elnätsägaren. Dem ville verkligen inte skicka ut någon i onödan lät det som, vilket förmodligen räddar både oss som ringer och dem själv från otrevliga räkningar osv.

Så ber till gud att det kommer ut en person med erfarenhet som kollar något mer än att bara kolla volten på säkringen......

Personen på kundtjänst tyckte det inte fanns någon anledning för dem att åka ut då diffen i volt inte översteg +-10 % hela tiden.
Påpekade att jag ibland tappade fasen och då sa denne att detta knappast är något akut.

Då drog jag klassiska fjask-kortet med säkerhetstänk som prio -" Är knappast bra om det visar sig att en kabel är glapp, finns risk för värmeutveckling"
Varpå personen i kundtjänst säger "inte börjar det brinna för att en kabel är glapp".

Jag är personligen väldigt orädd för att glappa kablar skall starta något mer än en värmeutveckling som sedan slutar med kabelbrott. Men såklart om detta händer på ett ställe som är väldigt brännbart så är det såklart en risk.

Fortsättning följer

E Enstrom87 skrev:
Har nu läst alldeles för många liknande forum-trådar som min egen och ringde till elnätsägaren. Dem ville verkligen inte skicka ut någon i onödan lät det som, vilket förmodligen räddar både oss som ringer och dem själv från otrevliga räkningar osv.

Så ber till gud att det kommer ut en person med erfarenhet som kollar något mer än att bara kolla volten på säkringen......

Personen på kundtjänst tyckte det inte fanns någon anledning för dem att åka ut då diffen i volt inte översteg +-10 % hela tiden.
Påpekade att jag ibland tappade fasen och då sa denne att detta knappast är något akut.

Då drog jag klassiska fjask-kortet med säkerhetstänk som prio -" Är knappast bra om det visar sig att en kabel är glapp, finns risk för värmeutveckling"
Varpå personen i kundtjänst säger "inte börjar det brinna för att en kabel är glapp".

Jag är personligen väldigt orädd för att glappa kablar skall starta något mer än en värmeutveckling som sedan slutar med kabelbrott. Men såklart om detta händer på ett ställe som är väldigt brännbart så är det såklart en risk.

Fortsättning följer
Det som inte är bra med flukterande spänning. är att en kompressor som får dåligt och inget motorskydd ( är det en 1-fas kompressor ) Med 3-fas så sitter det nog ett MSK bakom frontplåten, på en kontaktor som startar/stoppar den.
Det med dina mätningar på inkommande säkringar, indikerar svaj utifrån, då är det löjligt att komma med sådan kommentar, att det kan inte börja brinna. För det är kanske så att det redan brunnit i någon anslutning. Jag skulle nog ta smällen och kalla ut någon. Vad skulle det kosta om nätägaren kom ut, respektive en el-firma. Bara ringa och fråga. Fråga även nätägaren, om det är fel på deras delar, står dom för kostnaden till en elfirma då. Men som det alltid är, en kundtjänst vet inget mer direkt än att svara i telefon och vidarebefodra en felanmälan.

MultiMan
E Enstrom87 skrev:

Fortsättning följer
Det är just glappande kablar eller anslutningar som ger upphov till höga temperaturer, gnistbildning och brand. Tyvärr är majoriteten av "kundtjänster" man ringer till idag helt okunniga om företagets produkter de jobbar med.

• Ledsen
Enstrom87
  • Laddar…
MultiMan
E Enstrom87 skrev:
Gick då ut till huvudsäkringarna och kollade och mycket riktigt så var "L3" borta.
Provade byta ut denna säkring utan framgång, provade då att flytta skruvsäkringslocket med säkring från L2 som fungerade, men inte heller detta hjälpte.
Jag kanske läser slarvigt, men ser inte vad orsaken var till att L3 var helt borta. Det är ju viktigt att veta i sammanhanget. Om det var pga säkring som gått är den fasen antagligen överbelastad och du behöver fördela om huset totala belastning mellan faserna.

Jag sprang runt med en strömtång när jag köpt mitt hus, slog på allt som gick och kopplade om tills jag hade som mest några enstaka amperes skillnad mellan L1-L3 och ingen överlast. Det är något som är bra att göra oavsett andra fel eller omständigheter.

Edit: Jag har haft en fas nere under 180V intermittent men det beror på sist på linjen, klen stolptransformator och hög förimpedans. Detta skedde bara när grannens usla vedklyv användes. Gick inte att få EOn att agera trots 3-i-topp i Sverige gällande elnätspriserna där jag bor. Mitt eget hus är felfritt elektriskt, så felet finns/fanns inte hos mig.

Redigerat:
E Enstrom87 skrev:
Ett mer exakt värde på hur dåligt det är skulle kanske få nätägaren att reagera.
I praktiken kan du mäta förimpedansen men med skillnaden att du mäter spänningen på mätarsäkringen, fas - nolla.

Belastningen och mätningen av strömmen kan dock göras längre in i anläggningen. Du behöver leta upp tre st uttag som är anslutna till varsin fas och ungefär lika långt bort från elcentralen. Och du behöver identifiera vilken mätarsäkring som de motsvarar.

Andra höga förbrukare bör vara avstängda under tiden.

Så det är lite meck och kräver lite försiktighet. Men förhoppningsvis kan du visa upp ett mätvärde som nätägaren inte kan förklara bort.

Vi ska inte utesluta glapp i nollan heller. Man bör helst alltid mäta både huvud- och fasspänningar vid en viss belastningar.

E Enstrom87 skrev:

Har inget motorskydd på min pump verkar det som

Jag är sugen på att be dom komma ut men har redan två stycken fakturor då jag kännt mig säker på att det är bergvärmen som spökat då det blivit kallt pga detta.

Så vill försöka vara så säker som möjligt innan jag tvingar ut dem på en helg
Dom skickar mycket ogärna ut egen personal baserat på information från kunden, det krävs nästan alltid att du själv kontaktar elektriker/fackkunnig för felsökning först.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett mer exakt värde på hur dåligt det är skulle kanske få nätägaren att reagera.
I praktiken kan du mäta förimpedansen men med skillnaden att du mäter spänningen på mätarsäkringen, fas - nolla.

Belastningen och mätningen av strömmen kan dock göras längre in i anläggningen. Du behöver leta upp tre st uttag som är anslutna till varsin fas och ungefär lika långt bort från elcentralen. Och du behöver identifiera vilken mätarsäkring som de motsvarar.

Andra höga förbrukare bör vara avstängda under tiden.

Så det är lite meck och kräver lite försiktighet. Men förhoppningsvis kan du visa upp ett mätvärde som nätägaren inte kan förklara bort.

Vi ska inte utesluta glapp i nollan heller. Man bör helst alltid mäta både huvud- och fasspänningar vid en viss belastningar.
Vad har förimpedansen med svajande spänning att göra. Så att tala om det, är nog lite överkurs. Det är säkert ett glapp eller brända anslutningar som är orsaken till det.

Om man har tillgång till en värmekamera så kan man följa ledningen och se om man kan hitta varmgång i någon kopplingspunkt. I och med att värmekameror är känsliga på små temperaturdifferenser så kan man lättare hitta indicier för vidare felsökning.

J jonaserik skrev:
Vad har förimpedansen med svajande spänning att göra. Så att tala om det, är nog lite överkurs. Det är säkert ett glapp eller brända anslutningar som är orsaken till det.
Därför att hypotesen här är just glapp i servisledningen. Det är en trolig anledningen till att spänningen svajar mer än normalt vid belastning. Denna mätning ger ett värde på ledningens resistans, där man eventuellt kan se en skillnad mellan faserna som man inte borde se. Det tycker jag är en bra input för hur man går vidare.

Och här har vi boven, en kolsvart säkring!
Nu fungerar det som det skall igen 🥰

Tack för all input från samtliga

• Öppen el-central med en kolsvart säkring i fokus, omgiven av snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 10 till
  • Laddar…
E Enstrom87 skrev:
Och här har vi boven, en kolsvart säkring!
Nu fungerar det som det skall igen 🥰

Tack för all input från samtliga
Ja det där var ju inte vackert.
Sliten och smutsig komponent i metallfäste, rost och missfärgningar synliga.

D Dilato skrev:
Ja det där var ju inte vackert.
[bild]
Inte ett helt ovanligt fel på dom där säkringslisterna.
Bra att felet är hittat.

B Byggnågot skrev:
Inte ett helt ovanligt fel på dom där säkringslisterna.
Bra att felet är hittat.
Hoppas bara dom bytte hela säkringslisten så inte felet återkommer pga dålig kontakt 🙂

Oj, varför har man inte knivsäkring

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.