16 137 läst ·
120 svar
16k läst
120 svar
Ojämn fasbelastning
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 835 inlägg
Diskmaskinens ca 8-10 A (endast när den värmer vatten) tycker jag inte räcker för att lösa en 16 A tillsammans med elpatronen på 6-8 A, det behövs minst 5 ampere till, ca 1000 W, troligen upp mot det dubbla. Jag ser dock ingenting annat på gruppförteckningen som drar mycket ström på fas 3. Har det skett någon komplettering på senare tid? Värmefläkt i sovrum 1 eller vardagsrum? Avfuktare i grunden?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Håller med!Bo.Siltberg skrev:
Diskmaskinens ca 8-10 A (endast när den värmer vatten) tycker jag inte räcker för att lösa en 16 A tillsammans med elpatronen på 6-8 A, det behövs minst 5 ampere till, ca 1000 W, troligen upp mot det dubbla. Jag ser dock ingenting annat på gruppförteckningen som drar mycket ström på fas 3. Har det skett någon komplettering på senare tid? Värmefläkt i sovrum 1 eller vardagsrum? Avfuktare i grunden?
Spishällen ligger på L3, sen kan det ju vara en vattenkokare eller dammsugare i valfritt vägguttag som går på L3.
Men då värmepumpen drar 7-8A så finns det trots allt en rätt god marginal innan mätarsäkringen löser, det sker ju inte direkt vid 16A om man säger så. Drar man 30A kommer det ändå ta någon minut för att lösa en 16A, om jag nu läste i/t-diagrammet rätt.
Så det känns som att det borde vara någon till större last igång.
lite förundrad över att både frys & kyl hade slocknat när L3 flög? enligt gruppförteckningen ligger de på olika säkringar (och därmed olika faser) -- eller har det installerats en ny apparat med gemensam anslutning?
vad är "värmelist" på grupp 62 (som gissningsvis ligger på L2)?
hur är Niben inställd för varmvattenproduktion i meny 2.2? val finns mellan ekonomi/komfort/lyx och avspeglar varmhållningstemperaturen på varmvattnet och därmed benägenheten att engagera elpatronerna -- inte för att ni lär ha tappat en massa varmvatten i natt, men ändå...
och för att bygga på Mikaels och Bos lista: någon motor-/kupevärmare igång?
vad är "värmelist" på grupp 62 (som gissningsvis ligger på L2)?
hur är Niben inställd för varmvattenproduktion i meny 2.2? val finns mellan ekonomi/komfort/lyx och avspeglar varmhållningstemperaturen på varmvattnet och därmed benägenheten att engagera elpatronerna -- inte för att ni lär ha tappat en massa varmvatten i natt, men ändå...
och för att bygga på Mikaels och Bos lista: någon motor-/kupevärmare igång?
ingen el bil och värmelisten finns inte, vi har ett stort fönster där det hade ritat in en värmelist för att få bort kallras men då det e bättre fönster i vårat så installerades den inte, jag ska ta o fixa effektvakterna och kolla över resten så får vi se
Elektrikern kommer reda ut detta relativt snabbt, det räcker att propparna inte var ordentligt iskruvade eller någon skruv lossat lite för att skapa den extra värme som löser huvudsäkringarna, absolut det vanligaste vid fel som dessa, jag har varit på många hundra felsökningar.F Fridals_friman skrev:
Det som talar emot här är att anläggningen bara är 5 år gammal men lite grundläggande om hur proppen byts.
Du måste bryta all belastning på den fasen som säkringen tas ut och in på annars skapar detta dålig kontakt på passdelarna och propphuvarna.
Sen vrider du så hårt du kan med handkraft, varken mer eller mindre.
Om du kollar passdelarna så ser du kanske att det är små stänk på metallytan, tecken på varmgång.
Där behövs en liten genomgång och tillsammans med installerade effektvakter kan du mycket väl klara dig på 16A, som sagt beroende på var du bor och vad det kostar att uppgradera.
Du skrev att du bytte från 20 till 16 då du flyttade in, jag antar då att du hade en elfirma som bytte passdelar, inte att du bara skiftade säkringar. Som du beskriver med så varma proppar så sprider sig ju värmen och orsakar fler fel i mätartavlan.
jepp det var en elektriker här och säkrade ner och anmälde de till nätägarenE El-Löken66 skrev:Elektrikern kommer reda ut detta relativt snabbt, det räcker att propparna inte var ordentligt iskruvade eller någon skruv lossat lite för att skapa den extra värme som löser huvudsäkringarna, absolut det vanligaste vid fel som dessa, jag har varit på många hundra felsökningar.
Det som talar emot här är att anläggningen bara är 5 år gammal men lite grundläggande om hur proppen byts.
Du måste bryta all belastning på den fasen som säkringen tas ut och in på annars skapar detta dålig kontakt på passdelarna och propphuvarna.
Sen vrider du så hårt du kan med handkraft, varken mer eller mindre.
Om du kollar passdelarna så ser du kanske att det är små stänk på metallytan, tecken på varmgång.
Där behövs en liten genomgång och tillsammans med installerade effektvakter kan du mycket väl klara dig på 16A, som sagt beroende på var du bor och vad det kostar att uppgradera.
Du skrev att du bytte från 20 till 16 då du flyttade in, jag antar då att du hade en elfirma som bytte passdelar, inte att du bara skiftade säkringar. Som du beskriver med så varma proppar så sprider sig ju värmen och orsakar fler fel i mätartavlan.
ja jag är inte specielt imponerad av den pumpen, går på tillskott redan vid några minus och nu ligger vi på runt 15-20 minus så då blir det tillskott, just nu 2.5kw, det är en nibe f750 frånluft och hade jag vetat de jag vet idag så hade vi inte satt i en sån då vi byggde, huset finns i dalarna imellan falun och borlängeO Olle61 skrev:
Kanske någon som fibblat med inställningarna och ventilationen, kan vara värt att ta ut tekniker för att trimma detta, kolla hur det ser ut hos dina grannar med samma lösning.F Fridals_friman skrev:ja jag är inte specielt imponerad av den pumpen, går på tillskott redan vid några minus och nu ligger vi på runt 15-20 minus så då blir det tillskott, just nu 2.5kw, det är en nibe f750 frånluft och hade jag vetat de jag vet idag så hade vi inte satt i en sån då vi byggde, huset finns i dalarna imellan falun och borlänge
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Det var ju en ny input, då blir det mycke el.F Fridals_friman skrev:
Frånluftvärmepump är ett sätt att lösa värme och ventilation i samma svep men Dalarna känns långt norrut.
Hur gick diskussionen vid valet? Skulle tippa på att Nibe själva rekommenderar bergvärme eller luft/vatten...
Hursomhelst...belastingsvakten måste nog dit, eller säkra upp igen...
Har varit med att en kyl och en frys knäck en 10 amp säkring, så det är inget nytt som skrivs om att dom ska dra så lite och inte ha någon betydelse Startar dom samtidigt och EL-patron är inne så går en 16 amp nästan direkt, så att en säkring går vid för belastning är inget nytt under solen. Mycket skriva och framförs , men ingen et vad den bakomliggande effeketn är som knäcker en säkring , det är den sammantagna delen som räknas vid varje tillfälle då en säkring knäcks. det blir nog bra till slut när trafona kopplas in så nedstegning sker i VP. Kan även säga att effektvakten är lite trög så om det blir en snabb ökning av belastning kan säkringen gå ändå.F Fridals_friman skrev:
Då blir det ju bra med tröga säkringar, som TS har.J jonaserik skrev:Har varit med att en kyl och en frys knäck en 10 amp säkring, så det är inget nytt som skrivs om att dom ska dra så lite och inte ha någon betydelse Startar dom samtidigt och EL-patron är inne så går en 16 amp nästan direkt, så att en säkring går vid för belastning är inget nytt under solen. Mycket skriva och framförs , men ingen et vad den bakomliggande effeketn är som knäcker en säkring , det är den sammantagna delen som räknas vid varje tillfälle då en säkring knäcks. det blir nog bra till slut när trafona kopplas in så nedstegning sker i VP. Kan även säga att effektvakten är lite trög så om det blir en snabb ökning av belastning kan säkringen gå ändå.
Med effektvakter och lite sunt förnuft kan det kanske gå på 16A men värmen går så klart på heltryck hela tiden i - 20.J J Vos skrev:
Jag bor i södra delen av landet och klarar mig gott på 16A men i princip alla här har 20A som det dimensionerades för vid bygget.
Så är det med konstruktörer och installatörer, de översäkrar gärna så ingen skugga ska falla på dem.
TS verkar ju dock även haft problem på sommaren så något problem kommer elektrikern säkerligen hitta som gjort att TS hamnat på fel sida gränsen.
har lite svårt att tolka om det är bra eller inte, det är ju ett ögonblicksvärde och till stor del med inflytande av om det förbrukats något varmvatten på sistoneF Fridals_friman skrev:
och som jag nämnde i en tidigare post (#118) så påverkas elpatrondriften utav inställningen för varmvattnet -- om den står på ekonomi, komfort eller lyx
kikar jag på ett hus i Jämtland med den äldre och enklare 310p så var det i natt (mellan 02:00 och 04:59, ingen varmvattenförbrukning) i genomsnitt -16.7 grader ute och eltillskottet pendlade mellan 0 och 5 kW, men i genomsnitt under de tre timmarna var det 2.8 kW ren elvärme inkopplad (utöver de ca 1.5 kW värme som kompressordelen levererar)
skulle dala-huset tarva 2.5 kW i eltillskott utan någon varmvattentappning så håller jag med om att det låter mycket med den kompressorn som den är utrustad med...