4 906 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Ojämn cirkulation, många kalla radiatorer
Ja men pumpen/shunten i bild är bara för golvvärmen i tvättstugan. Att jag justerar cirkulationen där påverkar inte radiatorerna, den sitter bakom en shunt och pumpar bara slingan i golvet.J jonaserik skrev:Nej men med elementen , det är flödet som ska upp, du har en s.k kortslutning i systemet, vatten går alltid lättaste vägen och då kan det bli problem med element och GV , Brukar vara lite marigt att få dom lira tillsammans på samma stam från värmekällan. Någon del stjäl flödet från en annan del, det är bara ett faktum med flöde.
Nu har jag inte riktigt koll på hur invertrar styr ut flödet men tror mig ha läst att cirkulationspumpen varierar flödet med frekvens/avgiven effekt. Det är ju dock helt tokigt. Vad kan du ställa in på styrsystemet för cirkulationspumpen? Är den delta styrd?
Säger något av detta dig något?TotalControl skrev:
Jo tror det. Du kör auto. Dvs den styr flödet utefter delta och effekuttag.
Börja med att ändra deltat till 10. Det kommer öka ditt flödet ut från VP. Du kan labba med det. Kanske 8 om 10 inte blir bra.
Deltat är vid DUT Dimensionerande UteTemperatur som är satt till - 20oC.
I och med deltat är så högt som 15 inställt så blir det väldigt lågt flöde.
Annars kan du ta bort auto och köra fast hastighet på någon nivå som verkar bra.
Börja med att ändra deltat till 10. Det kommer öka ditt flödet ut från VP. Du kan labba med det. Kanske 8 om 10 inte blir bra.
Deltat är vid DUT Dimensionerande UteTemperatur som är satt till - 20oC.
I och med deltat är så högt som 15 inställt så blir det väldigt lågt flöde.
Annars kan du ta bort auto och köra fast hastighet på någon nivå som verkar bra.
Full fart på cirkulationspumpen skulle jag aldrig köra. Då kan vi nog prata om kortslutning.
Kortslutning är ju inte brist på flöde som du verkar tro. Du har nog missuppfattat vad man menar med kortslutning.
Kortslutning är ju för högt flöde över en eller flera radiatorer/slingor så att vattnet inte hinner kylas ner innan den kommer tillbaka till värmepumpen.
TS: De vanliga är såklart att ha ett fast flöde men då måste man ha rätt bra koll på flöden/effekt mm på de olika radiatorerna/slingorna. Samt injustering av dessa.
Har man inte kommit dit än så kan man köra tänket som Nibe kör med, dvs lekmans auto. Då kan du nog få bra komfort på ett enkelt sätt. Sen kan du ta steget till konstant flöde. Men jag tror inte på någon jätteskillnad i COP. Om jag vore dig så skulle jag sikta på komfort utan att VP storknar av att få för varmt vatten tillbaka. För du vill ju få ut så att VP går så kontinuerligt som möjligt som en frekvensstyrd är tänkt att göra. Det gör den inte med full galopp på CP.
Kortslutning är ju för högt flöde över en eller flera radiatorer/slingor så att vattnet inte hinner kylas ner innan den kommer tillbaka till värmepumpen.
TS: De vanliga är såklart att ha ett fast flöde men då måste man ha rätt bra koll på flöden/effekt mm på de olika radiatorerna/slingorna. Samt injustering av dessa.
Har man inte kommit dit än så kan man köra tänket som Nibe kör med, dvs lekmans auto. Då kan du nog få bra komfort på ett enkelt sätt. Sen kan du ta steget till konstant flöde. Men jag tror inte på någon jätteskillnad i COP. Om jag vore dig så skulle jag sikta på komfort utan att VP storknar av att få för varmt vatten tillbaka. För du vill ju få ut så att VP går så kontinuerligt som möjligt som en frekvensstyrd är tänkt att göra. Det gör den inte med full galopp på CP.
Nu är det inte något annat än att TS vill få fart på värmen i hela huset och värme i huset är en kvot av flöde och temperatur.
Dåligt flöde + temp = dålig värme i huset , högt flöde + låg temp = dålig värme i huset, det gäller nu för TS att få fart på flödet så att elementen blir varma och efter det justera in flöden + värme. Men det är kanske klart att du vet bättre om detta
i tanke på ditt alias. Inte första gången du kommer med något som att programera en resa till månen .Nu är vi på jorden och ska försöka hjälpa TS att få varmt. Och naturlagarna kan ingen ställa sig över.
Dåligt flöde + temp = dålig värme i huset , högt flöde + låg temp = dålig värme i huset, det gäller nu för TS att få fart på flödet så att elementen blir varma och efter det justera in flöden + värme. Men det är kanske klart att du vet bättre om detta
i tanke på ditt alias. Inte första gången du kommer med något som att programera en resa till månen .Nu är vi på jorden och ska försöka hjälpa TS att få varmt. Och naturlagarna kan ingen ställa sig över.
TS: Som sagt jag skulle labba med DUT samt deltat. DUT får du fram om du söker DUT för din ort.
@jonaserik. Tänk på hjärtat nu.
Oavsett ditt svammel så är "kortslutning" när oavkylt vatten kommer tillbaka till returen och vp. Inte brist på flöde.
Du tycker det är en bra lösning för TS att brassa sin 8 meters cirkulationspump på 100% över 11 radiatorer och en GV shunt som inte vill ha många litrar.
Du tror inte vattnet som kommer tillbaka är knappt nedkyld och hans inverterpump kommer gå som en on off med en massa start stop då GM lär räknas hem på ett nafs?
Oavsett ditt svammel så är "kortslutning" när oavkylt vatten kommer tillbaka till returen och vp. Inte brist på flöde.
Du tycker det är en bra lösning för TS att brassa sin 8 meters cirkulationspump på 100% över 11 radiatorer och en GV shunt som inte vill ha många litrar.
Du tror inte vattnet som kommer tillbaka är knappt nedkyld och hans inverterpump kommer gå som en on off med en massa start stop då GM lär räknas hem på ett nafs?
Ja återkom gärna hur det gick.
Är radiatorer och allt helt nytt eller kommer du från något annan värmesystem innan?
Är radiatorer och allt helt nytt eller kommer du från något annan värmesystem innan?


