Ojämnt golv >10mm/meter

1k läst  24 svar

1. E
    Medlem · Nivå 10
    Har ett ojämnt golv mellan kök och vardagsrum som jag vill lägga parkett på. Kravet är <2mm/m i jämnhet. Tyvärr är det betydande mer än så. Uppemit 10-15mm/m på ett ställe. Tyvärr inte aktuellt att bryta upp golvet för att försöka regla upp.

Jag funderar på att använda flytspackel, typ självarmerande (https://www.byggmax.se/färg-inomhus/spackel/flytspackel-p01202)

En fundering där är om jag kan fylla upp på de värsta platserna med tex masonit eller OSB-skivor som jag har övers. Kan ju skruvlimma mot golvspånet.

Det är träbjälklag med golvspån och reglar cc60. Det är inga fuktskador eller liknande, utan förmodligen gamla sättningar eller rent av felbygge från början. - trähus på plintgrund.

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
  3. E
    Medlem · Nivå 10
    Åh, tack. Hur gjorde du för att få nivån rätt? Jag antar att den inte flyter ut till 100% plan och i våg yta av sig själv. Delade ni upp ytan och flöt i omgångar?

4. T
    Medlem · Nivå 13
    Jo om du köper rätt flytspackel för ändamålet så flyter det ut rätt så bra av sig själv men visst måste man hjälpa till med en stor bredspackel. Hur stor yta ska du flytspackla, någon bild på spektaklet?

5. E
    Medlem · Nivå 10
    Runt 20kvm.

I köket är golvet plant men lutar något uppåt mot vardagsrummet, ca 1cm på 3-4meter. Höjdpunkten ligger vid köksön mellan kök och vardagsrum. Där vänder lutningen och golvet böjer av med 1-2cm första metern, sen är det relativt plant fast det lutar svagt nedåt.

Följer man lutningen från köket blir diffen längst bort i vardagsrummet 5-6cm har jag för mig

Redigerat 29 jan 17:24
  6. Bästa svaret

Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Vi delade upp ytorna och spacklade som mest 30kvm i ett svep.
    Med hjälp av en linjelaser mätte jag och antecknade nivåskillnaderna, skrev direkt på golvet
    och på 20kvm så mätte jag på 20 ställen ungefär, sedan räknade jag ut snittet och fick fram
    total spackelmängd.
    Förberedde rätt antal säckar, blandade och fördelade så jämnt som möjligt, sedan jämnade jag till med
    en hemmagjord nivåskrapa och till sist piggrollade jag hela ytan.
    Resultatet blev inte 100% jämnt, men mycket bättre än vad det var och fullt tillräckligt för att lägga
    ett tunt golv med bra resultat.
    Upplevde att golven blev lite stummare och ljuddämpningen till nedervåningen blev bättre.

• Laddar…
  7. E
    Medlem · Nivå 10
    Tack för ditt svar. Det behöver ju bara bli tillräckligt bra egentligen. Antar att du hade nivåpinnar. Linjelaser har jag. Den där piggrollern. Hur långa piggar ska man ha jämfört med tjockleken på spacklet?

8. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Använde inga nivåpinnar, lite känsla får man ha:)
    https://www.biltema.se/bygg/murning/murartillbehor/piggroller-bred-2000035659
    Spikskor behöver man också, annars kan man inte traska runt som man vill.
    https://www.bauhaus.se/spikskor-tebo-25mm-stalspik.html

• Laddar…
  9. C
    Medlem · Nivå 7
    Funkar lika bra att "kratta" ut det med tandad spackel, det är så man brukar göra. Sedan att gå runt i nylagt spackel är inga problem, bara man ser till att kliva och inte dra med sig alltihop.

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 10
    Huj.. Spikskorna ser farliga ut! Vad händer om jag traskar runt med gummistövlar och rollar i fotspåren ? :)

11. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Jag är bara en glad amatör, men jag gillar inte att kliva i flytspackel med stövlar, väldigt kladdigt och det blir en massa gropar om man går runt lite.
    Med spikskor kan man gå runt helt fritt utan att lämna några spår.
    Tyckte spikrollern gjorde stor skillnad för mig, men ett proffs kan säkert göra det lika bra med en tandad spackel, jag tycker tänderna lämnade spår som inte jämnade ut sig själv.
    Här är en video där man piggrollar lite,

• Laddar…
  12. E
    Medlem · Nivå 10
    Coolt. Ser ju görbart ut :) :oops:

13. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    • Laddar…
  14. E
    Medlem · Nivå 10
    Jag har mätt upp med pegs. Det är ca 30mm höjdskillnad mellan höjdpunkten närmst kameran och bortre väggen. Största skillnaden är ca 1cm mellan de tre första och sen är golvet plant men lutar jämnt ytterligare 2cm mot bortre väggen.

Man kan ju flyta, men det blir ju himla massa spackel! Då jag har en del osb över kan jag ju skruvlimma två lager innan jag spacklar.

Hur hade ni gjort?

rummet är ca 3.5x6 m plus ca 1.10 i gången närmast kameran , dvs 4.6 till bortre väggen.

15. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Fyll upp med det du har, men spara så att du får lägga på minst 10mm flyt.
    Det flyter ut dåligt om du lägger för tunt.
    Hur många liter blir det totalt?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: