1 654 läst ·
0 svar
2k läst
0 svar
Oisolerat torp på plintgrund
Hej!
Vi hyr sen maj 2020 ett torp, till största del timrat men med en utbyggnad som verkar vara byggt senare, med plank som nån slags panel.
Vi hyr billigt pga väldigt enkla förhållanden och mot att vi fixar och tar hand om huset (som pga inte isolerat är enbart sommarstuga). Första säsongen har vi ägnat åt att måla och bygga enkelt (extremt enkelt, inget avlopp, vi ska ev göra en enkel stenkista) kök.
Vi har inte vatten, i brunnen på tomten har vattnet blivit brunare och brunare. Gissar att det var mer regnvatten än att den eg var brukbar.
Vi har inte el heller. Det har funnits men inte använts/varit inkopplat på 20 år gissningsvis. Den som äger marken och huset avtalade att elen skulle slås på men detta har inte skett (hen har bara ägt fastigheten sen 2016 så ingen vet riktigt historien om huset).
Men nu till min fråga: pga stundande eventuell konflikt (hoppas inte) gällande elen så börjar vi leka med tanken att erbjuda oss att köpa hus och avstyckad tomt. Pga skick tänker vi att vi skulle kunna få det billigt. Men är vi galningar som tänker så undrar jag?
Huset är som sagt timrat, utan isolering med papp som ”innervägg”. Golvet är plank utan isolering (vi drog bort gammal trasig illaluktande linoleummatta). Huset står på plintar. Fastighetsägaren lät inspektera efter mögel och fukt och lät byta tak till plåttak och nya takrännor och stuprör (det var hål i det gamla taket och det var fukt i innertaket, det är det inte längre).
Huset (husen, finns också en sovstuga kombinerat uthus med förråd och utedass) var liksom isolerat utifrån med mdf-skivor. Dessa var trasiga och fula så de har vi slitit bort.
Ni som är kunniga och erfarna, vilket vi inte är, vilka utmaningar står vi inför? Kan man ha ett torp/en stuga med dessa förutsättningar? Vi tänker, ifall vi får köpa, att vi kopplar på elen och ev låter dra nya ledningar om de gamla är otjänliga. Vi har pratat med grannen som förser området m sommarvatten och det verkar vara en enkel sak att få en kran till tomten.
Men att ha ett helt oisolerat torp på plintgrund, englasfönster, enbart plankgolv. Vad sätter man sig då i för sits?
Det finns en gammal spis som vi använt mycket. Ok drag men ryker in mycket innan elden kommit igång.
Torpet ligger i Sörmland så det blir sällan riktigt låga temperaturer.
SÅ tacksam för reflektioner!!
Ledsen för långt inlägg!
❤️
Vi hyr sen maj 2020 ett torp, till största del timrat men med en utbyggnad som verkar vara byggt senare, med plank som nån slags panel.
Vi hyr billigt pga väldigt enkla förhållanden och mot att vi fixar och tar hand om huset (som pga inte isolerat är enbart sommarstuga). Första säsongen har vi ägnat åt att måla och bygga enkelt (extremt enkelt, inget avlopp, vi ska ev göra en enkel stenkista) kök.
Vi har inte vatten, i brunnen på tomten har vattnet blivit brunare och brunare. Gissar att det var mer regnvatten än att den eg var brukbar.
Vi har inte el heller. Det har funnits men inte använts/varit inkopplat på 20 år gissningsvis. Den som äger marken och huset avtalade att elen skulle slås på men detta har inte skett (hen har bara ägt fastigheten sen 2016 så ingen vet riktigt historien om huset).
Men nu till min fråga: pga stundande eventuell konflikt (hoppas inte) gällande elen så börjar vi leka med tanken att erbjuda oss att köpa hus och avstyckad tomt. Pga skick tänker vi att vi skulle kunna få det billigt. Men är vi galningar som tänker så undrar jag?
Huset är som sagt timrat, utan isolering med papp som ”innervägg”. Golvet är plank utan isolering (vi drog bort gammal trasig illaluktande linoleummatta). Huset står på plintar. Fastighetsägaren lät inspektera efter mögel och fukt och lät byta tak till plåttak och nya takrännor och stuprör (det var hål i det gamla taket och det var fukt i innertaket, det är det inte längre).
Huset (husen, finns också en sovstuga kombinerat uthus med förråd och utedass) var liksom isolerat utifrån med mdf-skivor. Dessa var trasiga och fula så de har vi slitit bort.
Ni som är kunniga och erfarna, vilket vi inte är, vilka utmaningar står vi inför? Kan man ha ett torp/en stuga med dessa förutsättningar? Vi tänker, ifall vi får köpa, att vi kopplar på elen och ev låter dra nya ledningar om de gamla är otjänliga. Vi har pratat med grannen som förser området m sommarvatten och det verkar vara en enkel sak att få en kran till tomten.
Men att ha ett helt oisolerat torp på plintgrund, englasfönster, enbart plankgolv. Vad sätter man sig då i för sits?
Det finns en gammal spis som vi använt mycket. Ok drag men ryker in mycket innan elden kommit igång.
Torpet ligger i Sörmland så det blir sällan riktigt låga temperaturer.
SÅ tacksam för reflektioner!!
Ledsen för långt inlägg!
❤️
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara