Hej!

Vi håller på med en totalrenovering utav vårat hus, håller på lite överallt men just nu ligger fokus på källaren och att få igång värmen till huset igen. Vi har bilat upp massa i källargolvet för att byta ut avloppet, samt kunna dra ny el och vatten. Vi skippade att isolera plattan då vi inte bilade och grävde upp hela plattan, då det var för mycket jobb för stunden i med vi håller på med hela huset.

Rörläggaren vi har, en släktning tyckte inte att det var värt att isolera rören i med det var så pass korta sträckor. Kallvattnet blir ju kallt, så det är trevligt. Varmvattnet var så pass korta sträckor så det går ändå snabbt att få fram sa han och spelade inte så stor roll, vi har särat på kallt och varmt så det inte ligger tillsamman så gott som det går. Men kom först nu o tänka på, vi har även dragit tillopp o retur till radiatorerna i källaren, oisolerade, och det antar jag att det var ett misstag? Lär gå åt mer energi att värma upp radiatorerna, försvinner mer värme och elräkningarna blir dyrare, borde väl stämma?
Vi skippade även elgolvvärme i med vi inte hade isolerad platta, nu ligger alla radiatorer (till källaren) i plattan också, oisolerade rör och värmer upp litegrann. Kan det ställa till med fukt problem, omvänd fuktvandring?

Tack på förhand! cheesy.gif

Tomture61
När jag byggde mitt hus med betongplatta , isolerad underifrån , så la jag kall / varmvatten under 50 mm cellplast . Betongplattan har golvvärme ingjuten .
OBS att RiR var också isolerade https://www.rinkabyror.se/artikel/u...-isolering-black-grey-15x2-5-25-20-48x10-50m/
Köket som ligger längst bort från inkommande vatten / vattenfördelare , där får jag alltid spola läääänge (på vintern) för att få kallt vatten :thumbdown:

Tror dock att din installation ej kommer att värma upp betongen så du får problem med fukt från marken .

• Gilla
Matteandersen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag byggde mitt hus med betongplatta , isolerad underifrån , så la jag kall / varmvatten under 50 mm cellplast . Betongplattan har golvvärme ingjuten .
OBS att RiR var också isolerade [länk]
Köket som ligger längst bort från inkommande vatten / vattenfördelare , där får jag alltid spola läääänge (på vintern) för att få kallt vatten :thumbdown:

Tror dock att din installation ej kommer att värma upp betongen så du får problem med fukt från marken .
Ja, problem med fukten är jag nog minst orolig över. Mest rädd för den ekonomiska biten, att det försvinner mycket värme o värmepumpen behöver jobba betydligt mer, men kanske inte är så farligt? :D

Tomture61
Matteandersen Matteandersen skrev:
Ja, problem med fukten är jag nog minst orolig över. Mest rädd för den ekonomiska biten, att det försvinner mycket värme o värmepumpen behöver jobba betydligt mer, men kanske inte är så farligt? :D
Min betongplatta är också pålad (stålrör) 14 st , ingjuten i betongen plus 7-10 meter ned i backen :rolleyes:

Träffade på en annan rörläggare idag och han tyckte inte alls att det var bra. Kommer att bli stora förluster, fanns risk för att plattan blir fuktig, antar att han då menade omvänd fuktvandring.

Det innebär att vi får bila upp golvet igen, fast bilar inte fram dem rören vi har lagt ner för där ligger massa andra rör. Får göra nya spår på nya ställen och dra dem isolerade RiR i så fall.
Känns som att det är bäst att göra det, fast det är fruktansvärt tråkigt?

Inga fler tips o råd om hur man bör gå vidare?

Låta det vara som det är, ha oisolerade rör till radiatorerna i källaren. Slingor på ungefär, 8m, 6m, 3,5m i oisolerad platta.

Eller ska man göra om o göra rätt, bila nya spår o dra nya isolerade RiR? Tråkigt, men ifall det är stor skillnad så får det göras. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.