Hej, jag har pratat om golvgjutning i en annan del av forumet men det hela börjar och slutar med vattenburen golvvärme så jag startar en tråd här med de frågor jag har.

Huset, byggt 1960, ligger alltså på en oisolerad platta med bjälkar både i och på plattan har jag kommit fram till, bland annat med hjälp av bra folk här (stort tack).

Jag undrar först och främst om det finns någon annan därute som installerat golvvärme på den typen av konstruktion och vad ni isåfall skulle råda mig till?

De alternativ jag har är ;
1. Riva allt, isolera och gjuta betong med värme i. (Enormt projekt och bärande väggar som måste bort bland annat.)

2. Golvvärmefirmornas alt; spårskivor med plåtar som enligt dem ska reflektera så mycket av värmen uppåt att det inte ska vara något problem.

Fördelarna med det andra alternativet är ju uppenbar. Nackdelen är givetvis att det klassas som en riskkonstruktion. Om jag följer deras råd och det blir fuktproblem, vem står för fiolerna då? Försäkringsbolagen lär väl inte gilla det antar jag?

Skulle behöva råd av andra som har färdigställt liknande projekt, tack på förhand.

Edit; hittade det här svaret i en annan tråd om samma sak;

"Skulle nog fundera på att lägga en isolerskiva med ingjutna spår för värmeslang, om du har takhöjd så det räcker....Det finns olika system att köpa på marknaden.
Problem med fukt får du inte i golvet utan snarare runt om den värmda plattan där kondens kan bildas...har du "fukttåligt" matrial där fungerar det nog.
Värmekostnaden kommer att öka men troligtvis måttligt pga den ändå lilla ytan"

Det jag är rädd för om jag lägger spårskivor och plåtar är att fukten ska leta sig upp i innerväggargenom golvbjälkskonstruktionen så att säga. Ska jag sluta oroa mig för detta eller vad säger ni?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.