Hej

Vi funderar på att bygga 1 1/2 plans med oinredd vindsvåning. Bottenvån är ca 97 m2

Våra planer är givetvis att så småingom inreda vinden, men eftersom vi inte har behov av dom ytorna direkt, så käns det onödigt att ha vinden inredd från början.

Den planlösning som vi tittar på har "öppet upp" till övervåningen i en del av vardagsrummet. Åtminstone när vindsvåningen är inredd.

Nu funderar vi på hur man bör göra så att säga från början.

-Ska vi isolera övervåningen och ha "öppet upp" redan från början. Blir det i så fall mycket dyrare i uppvärmning? Vad kan det kosta att isolera en övervåning?

-Ska vi skippa "öppet upp" i början och sedan öppna upp när vi så småningom behöver övervåningen? Är det svårt att öppna upp från övervåningen. Vad ska man tänka på?

-Alla fönster på övervåningen som skall vara där när den är inredd ingår inte i "standardkonfigurationen" om man väljer oinredd vind. Ska man lägga till dessa som tillval från början, eller kan det löna sig att vänta och låta någon öppna upp väggarna och sätta in fönster senare? Det verkar som om hustillverkarna tar rätt mastigt betalt för fönster på övervåningen. Har inga exakta siffro för detta hus dock.

Många frågor nu... tacksam för alla synpunkter och råd.
 
Om ni tänker inreda övervåningen skulle jag absolut rekomendera er att isolera i yttertaket och hanbjälklaget, inte i vindsbjälklaget (mellan bottenvåning och övervåning). Annars får ni göra om isoleringen när ni inreder där uppe.

Och om ni redan har isolerat i yttertaket, kan ni väl iordningställa ryggåstaket redan från start. Visst torde det bli en högre uppvärmningskostnad, men det blir det även den dag ni inrett resten av övervåningen.
 
Tack för svaret.. det verkar ju va rätt självklart att man inte ska isolera först nere och sen uppe om det bara behövs på ett ställe...

Finns det några speciella nackdelar med att ha "öppet upp" till övervåningen förutom att det blir mindre golvyta på övervåningen? Ex. vis för uppvärmningen och ventilationen och säkert nåt annat.. ?
 
Hej!

Vi håller på och bygger ett 1 1/2 plans hus, med öppet upp. Vi har isolerat övervåningen...dels för att vi ville ha öppet upp. Men oxå beroende på att det blir mycket mindre arbete där uppe när man väl vill inreda. Det blev billigare att isolera på en gång än att göra det senare...Och så har vi pratat med andra som ångrat att de inte valt att isolera på en gång...
 
Hej
Vi har några grannar som har öppet upp.De är inte nöjda med det för de har tonåringar och allt väsen hörs ner/upp
 
Vi ska bygga med öppet upp. Vi räknade också på att lämna övervåningen oinredd men det gjorde inte tillräcklig skillnad i pris, så vi slopade garaget istället.

En nackdel med öppet upp är kanske att hela det öppna utrymmet går på samma termostat, man kan inte värmereglera enbart övervåningen. Vi har inte börjat bygget ännu så det här är inte av erfarenhet...

Berit
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.