41 724 läst ·
17 svar
42k läst
17 svar
Oidentifierbar lukt inne gör mig galen
Hej,
Vi har tyvärr råkat ut för ett liknande problem som du beskriver här. Kom ni fram till vad det var som orsakade lukten?
Hälsningar Andreas
Vi har tyvärr råkat ut för ett liknande problem som du beskriver här. Kom ni fram till vad det var som orsakade lukten?
Hälsningar Andreas
J jelijo skrev:Det luktar skumt i mitt hus. Jag har svårt att sätta fingret på vad det luktar. Skulle jag ändå försöka förklara det så tycker jag det luktar trä, kanske lite fuktigt trä, träpellets eventuellt rök eller gammal surgubbe. Efter att jag varit i lukten ett tag så luktar jag inget alls men är jag ute ett tag och kommer hem så luktar det när jag kommer in i hallen.
Huset är från -58, trähus med sågspånsisolering 1 våning + källare. Har avfuktare som går i källaren visar på runt 58%. Eldar med pellets som förvaras i pannrummet i källaren. Torkar även kläderna på linor i pannrummet. Tycker att vissa kläder även har samma doft som huset.
Vad kan det vara? Min sambo känner ingen lukt alls medan jag får nästan ångest av den... Jag har ingen koll på hur mögel luktar men har alltid trott att det luktar mer unket.
Det har bott en rökare i huset (rökte pipa) och vi har målat de flesta ytor med spärrfärg för rök. Jag kan ibland inbilla mig att det luktar rök men jag vet inte säkert... sedan vet jag knappt hur piprök luktar heller.
Jag inbillar mig också att det luktar mer nu på sommaren men kan ha fel.
Ursäkta mitt svamlande men jag blir snart tokig på denna lukt. Har funderat på att ta hit allt från mögelhund till Anticimex men sambon tycker mest att jag inbillar mig. Någon som kan hjälpa?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Det var populärt även med sk asfaboard under ett tag kring -70tal, det ger en sötaktig doft. Sattes mellan isolering och yttervägg/fasad typiskt som jag förstår det men kan ev haft en bredare användnig-
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden