Är det nån som har en aning om vad detta kan vara, se bild. Stötte på det då jag grävde på tomten och slutade gräva då jag tänkte att det kanske är nån mina eller nåt annat farligt.

Vi har fått besked av poliser som kom hit att det inte ska vara nåt militärt och inte heller farligt. De pratade länge med nån av sina bombexperter på NOA. Men vad kan det vara för nåt?

Text på det som ser ut som ett lock: NORMA Repost

• Måttband över delvis begravd, rostig föremål i marken, snöfläckar, mörkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fredagspulsen är hög nu va? ;) Norma tillverkar ammunition i Åmotfors i Värmland. Funnits sedan 1902.

Redigerat:
  • Gilla
lordi och 4 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Fredagspulsen är hög nu va? ;)
Efter ett par öl har den gått ner!

• Haha
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Precis, jag fick träff på det då jag googlade, efter mycket sökande o letande så verkar set som att de aldrig tillverkat annat än ammunition till handeldvapen.

Det ser ut som lock till däcksel.
Är huset från 1950-1969 kan det var påfyllning av eldningsolja till nergrävd tank.
Jag har en sådan i min gräsmatta men oljetanken är sanerad och fylld med sand sedan 1976 av förra ägaren.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det ser ut som lock till däcksel.
Är huset från 1950-1969 kan det var påfyllning av eldningsolja till nergrävd tank.
Jag har en sådan i min gräsmatta men oljetanken är sanerad och fylld med sand sedan 1976 av förra ägaren.
Tack för tips! Vi är inte säkra men vi tror inte det fanns hus här på den tiden men det ska vi kolla upp!

Öppna och kolla så vet du sen :cool: lika spännande å se vad som befinner sig där i

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Locket till en nedgrävd soptunna. Grejen som ser ut som en sked fällde man ut med foten och trampade på så åkte locket upp! Ganska säker på detta!!

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Fredagspulsen är hög nu va? ;) Norma tillverkar ammunition i Åmotfors i Värmland. Funnits sedan 1902.
Finns väl fler Norma, Finns ett som tillverkar slangklämmor.
Någon som känner igen Loggan?
Vad jag hittar nu så är det inget som liknar någon Logga som Amunitionstillverkaren haft, men jag kan ha fel.

Zixten Zixten skrev:
Finns väl fler Norma, Finns ett som tillverkar slangklämmor.
Någon som känner igen Loggan?
Vad jag hittar nu så är det inget som liknar någon Logga som Amunitionstillverkaren haft, men jag kan ha fel.
Skrev jag något fel? Ledsen om du tog illa upp.

S Småbrukaren skrev:
Skrev jag något fel? Ledsen om du tog illa upp.
Tror inte du skrev något fel, och jag har inte tagit illa upp.

Jag undrade bra om det är en logotyp som tillhört Amunitionstillverkaren Norma?
Eller om det kan tänkas vara ett annat Norma som tillverkat grejen som TS hittat.

O Oaken skrev:
Locket till en nedgrävd soptunna. Grejen som ser ut som en sked fällde man ut med foten och trampade på så åkte locket upp! Ganska säker på detta!!
Logotypen kan vara 100 år gammal och ej redovisas på hemsidan, eller så är det en tolkning av någon mekaniker som svetsat på bokstäverna på locket. Kanske har den tillhört fabriken innan den tagits till platsen.

Den nuvarande logotypen har drag från 30-40-tal snarare än sekelskifte.

O Oaken skrev:
Detta blev jag nyfiken på, låter ganska smidigt men hur tömde man den

Öppna och titta vad du hittar. Kan ligga en hel skatt under locket eller något annat. Man blir ju nyfiken.
Håll oss uppdaterade.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
spännande

jag gissar på oljetank

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.