7 286 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Ohm-mätning i begränsningsslinga
Hej. Jag kidnappade en annan tråd. Kändes inte rätt.
I denna tråd skulle jag vilja att vi kan beskriva moment för att mäta Ohm för att hitta fel i slingan.
I denna tråd skulle jag vilja att vi kan beskriva moment för att mäta Ohm för att hitta fel i slingan.
Efter att ha läst lite eminenta tips så har jag gjort så här.
1. Genom uteslutningsmetod med hjälp av guidelinan har jag tagit reda på att det är min vänstra slinga som felar.
2. Använt testutrustning på två sätt. a. Lyssnat hela vägen. Det är ett fint pip hela slingan. b. Satt testutrustningen på höger och vänster kontakt och tryck Cont. Lampan lyser.
3. Insett att Ohm-sökning är det som gäller.
Mätte den fungerande slingan. Guide + höger. Runt 4-5 Ohm.
En fråga. Jag tog 40 meter överbliven slinga och började med att kontrollmäta den. Kom bara upp i 0,7 Ohm. Kan det vara så?
Mätte några ställen efter vänstra slingan. 0,7 och nästa 1500. Börjar ana nåt fel.
Men skulle vilja ha det med 0,7 bekräftat av nån som förstår mer än jag innan jag börjar med nåltricket

Kommer dokumentera vad jag köper in om nån annan vill göra samma.
Till att börja med lite krokodilklämmor.
/T
Lovade dokumentera i stubbskorstenstråden också. Det ska jag göra.
1. Genom uteslutningsmetod med hjälp av guidelinan har jag tagit reda på att det är min vänstra slinga som felar.
2. Använt testutrustning på två sätt. a. Lyssnat hela vägen. Det är ett fint pip hela slingan. b. Satt testutrustningen på höger och vänster kontakt och tryck Cont. Lampan lyser.
3. Insett att Ohm-sökning är det som gäller.
Mätte den fungerande slingan. Guide + höger. Runt 4-5 Ohm.
En fråga. Jag tog 40 meter överbliven slinga och började med att kontrollmäta den. Kom bara upp i 0,7 Ohm. Kan det vara så?
Mätte några ställen efter vänstra slingan. 0,7 och nästa 1500. Börjar ana nåt fel.
Men skulle vilja ha det med 0,7 bekräftat av nån som förstår mer än jag innan jag börjar med nåltricket
Kommer dokumentera vad jag köper in om nån annan vill göra samma.
Till att börja med lite krokodilklämmor.
/T
Lovade dokumentera i stubbskorstenstråden också. Det ska jag göra.
Resistansen för en kabel är beroende på material, längd och area på kabel.
Du kan enkelt räkna fram resistansvärdet på en ledare där du vet längd och area.
Är det koppar så blir det R=(0,0175 x l) / area
Med 40 m kopparkabel, 1 mm2 area blir det 0,7 ohm, så din mätnings stämmer bra.
Du kan enkelt räkna fram resistansvärdet på en ledare där du vet längd och area.
Är det koppar så blir det R=(0,0175 x l) / area
Med 40 m kopparkabel, 1 mm2 area blir det 0,7 ohm, så din mätnings stämmer bra.
Klicka här för att svara