T Telefu skrev:
Inte ev. Utan kontakta ditt lokala miljö- och hälsoskyddskontor.
Där ligger ärendet liksom his hyresgästföreningen.. men veckorna går... vi orkar inte längre.. f.ö se svar i andras inlägg :)

Karlia
På 70-talet användes en del otrevliga material att bygga med - asbest, formaldehyd i spånskivor, blåbetong, tryckimpregnerat virke.. Många har problem med syllarna i betongplatta.

Vissa saker kan ge diffus otrevlig lukt. Det går att reagera även på sådant som inte är mätbart, att få en hyresvärd att åtgärda sådant hen inte är skyldig att ordna är svårt.

Har du läst på om 70-tals hus och vad de kan få för problem? Kanske du känner igen något?

@Karlia s lista är bra exempel på vad folk kan reagera på. Till det kan vi lägga svartlim (om ni t.ex. har limmade mattor i lägenheten) och tjärpapp eller asfaboard i väggar och tak - inte ovanligt att dessa börjar lukta om solen ligger på och värmer upp vägg eller tak.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
J JohanHolm skrev:
Även om vi inte är mentalt störda så är det nog där man hamnar till slut när man inte längre orkar.

J JohanHolm skrev:
Där ligger ärendet liksom his hyresgästföreningen.. men veckorna går... vi orkar inte längre.. f.ö se svar i andras inlägg :)
Där har du svaret på ditt problem. Du verkar gjort allt du kan
Flytta. Eller välj att lägga all din energi på detta en längre tid.

Appendix Appendix skrev:
Där har du svaret på ditt problem. Du verkar gjort allt du kan
Flytta. Eller välj att lägga all din energi på detta en längre tid.
Finns inget att flytta till då våra köpoäng inte räcker! Moment 22 !
Ville med mitt inlägg se om där var någon som varit i samma / liknande sits och kanske hade uppslag på VAD det kan vara, ( orsak alltså) som vi kanske inte tänkt på...

Vill ju ha hit en mögelhund elelr mögeltekniker men det verkar inte passa hyresvärden.
Det enda jag kan komma på är att det är mögel elelr annat gift som ger de beskrivna problemen, men vet ju inte...

Karlia Karlia skrev:
På 70-talet användes en del otrevliga material att bygga med - asbest, formaldehyd i spånskivor, blåbetong, tryckimpregnerat virke.. Många har problem med syllarna i betongplatta.

Vissa saker kan ge diffus otrevlig lukt. Det går att reagera även på sådant som inte är mätbart, att få en hyresvärd att åtgärda sådant hen inte är skyldig att ordna är svårt.

Har du läst på om 70-tals hus och vad de kan få för problem? Kanske du känner igen något?
Tack för förslag, skall läsa :)

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
B b8q skrev:
@Karlia s lista är bra exempel på vad folk kan reagera på. Till det kan vi lägga svartlim (om ni t.ex. har limmade mattor i lägenheten) och tjärpapp eller asfaboard i väggar och tak - inte ovanligt att dessa börjar lukta om solen ligger på och värmer upp vägg eller tak.

Här upplever vi det mer som att när solen ligger på och det är varmt o torrt är det ingen lukt och inga besvär,men så snart graderna sjunker på kvällen natten elelr om det är hög luftfuktighet ute så blir det mycket värre inomhus...

Haft tankar på att det kommer från väggarna där problemet upplevs mest ( det rummen alltså)
Till slut blir det så mycket tankar så man orkar inte längre... därav frågorna som kanske kunde ge vägledning :)

J JohanHolm skrev:
Ville med mitt inlägg se om där var någon som varit i samma / liknande sits och kanske hade uppslag på VAD det kan vara, ( orsak alltså) som vi kanske inte tänkt på...

Vill ju ha hit en mögelhund elelr mögeltekniker men det verkar inte passa hyresvärden.
Det enda jag kan komma på är att det är mögel elelr annat gift som ger de beskrivna problemen, men vet ju inte...
Du har ju fått många svar. Frågan är om du vill bråka 1, 2, 3 eller 4 år av ditt liv för att inse till slut att det bästa för din hälsa är att flytta.

Du verkar ha gjort allt du kan och det här är vägens ände.

Vad förväntar dig du att forumet ska bidra med utöver tröst?

Karlia
Appendix Appendix skrev:
Du har ju fått många svar. Frågan är om du vill bråka 1, 2, 3 eller 4 år av ditt liv för att inse till slut att det bästa för din hälsa är att flytta.

Du verkar ha gjort allt du kan och det här är vägens ände.

Vad förväntar dig du att forumet ska bidra med utöver tröst?
Sista utväg i hopp om att det är något som enkelt åtgärdas för att allt ska bli bra?
TS har förmodligen inte läst några trådar om husägare som år efter år försökt byta allt som går att byta i ett hus för att bli av med lukt.. Utan framgång.

Min mamma jobbade i mögelhus vilket gjorde henne väldigt sjuk. Hon hämtade sig aldrig utan det blev värre och värre, även efter att hon slutade jobba. Om det var möglet som satte fart på det eller om det var något hon skulle ha drabbats av ändå går inte att säga. Men jag skulle inte riskera min hälsa, hellre bo i ghetto. Ni sover ju dessutom i huset - större exponering.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
J JohanHolm skrev:

Jag har samma problem som er,stickande tjock luft i lägenheten,hyresvärden blev ålagd av miljöförv att rensa ventilationen i hela huset men problemen kvarstår,bostadshuset är byggt 1934,här är nog allvarliga fel i konstuktionen,fler grannar är drabbade.Jag orkar onte mer söker ny lägenhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.