Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Rekommenderar i första hand gurka, inlagd alltså. Använd det inte på uppfarten, det luktar....
Jag odlar gurka. Borde jag låta den växa upp, läggas in och sedan läggas ut på gruset? Låter inte speciellt effektivt?

• Haha
  • Gilla
whak och 4 till
  • Laddar…
Och plötsligt fanns det annat än ogräs att tänka på. Jag ska tydligen bygga trappräcke och ta ner resterna av min 200-åriga gamla kompis. Skit!

IMG_8471.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8475.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det görs med kalciumklorid (CaCl₂ - ett annat salt) som stannar i gruset istället för att sköljas bort i regn som vanligt vägsalt (NaCl). Det första är också snällare mot miljön pch troligtvis sämre effekt på ogräs.
CaCl2 äter ogräs superbra... Och det försvinner inte lika lätt som naCl .... Troligen sämre mot miljön dock mera klor.

Farstatjej90
Hep Hep skrev:
Jag odlar gurka.
Jag med, det är mycket godare än den man köper..

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
CaCl2 äter ogräs superbra... Och det försvinner inte lika lätt som naCl .... Troligen sämre mot miljön dock mera klor.
OK. Jag dammbinder min grusväg med CC Road och märker faktiskt ingen påverkan på varken gräs eller ogräs längs vägen. Nu är det ju relativt lite trafik så jag saltar max 3-4 ggr/säsong.

Cheesen
OK. Jag dammbinder min grusväg med CC Road och märker faktiskt ingen påverkan på varken gräs eller ogräs längs vägen. Nu är det ju relativt lite trafik så jag saltar max 3-4 ggr/säsong.
jag saltar bara en gång per säsong.. men då saltar jag så att det märks.. Och allt ogräs försvinner. Min uppfart är 6x10 meter och en 25kg säck räcker i ungefär 4 år. när jag väghöll vägen in till stugan (1,3 km) så saltade vi ingefär en gång varannat år.. vill minnas att det gick nästan en storsäck i spridarskopan.... Det räckte inte till att ta bort ogräset överallt..

Cheesen Cheesen skrev:
jag saltar bara en gång per säsong.. men då saltar jag så att det märks.. Och allt ogräs försvinner. Min uppfart är 6x10 meter och en 25kg säck räcker i ungefär 4 år. när jag väghöll vägen in till stugan (1,3 km) så saltade vi ingefär en gång varannat år.. vill minnas att det gick nästan en storsäck i spridarskopan.... Det räckte inte till att ta bort ogräset överallt..
intressant är det vanligt salt?

Nej. Kalciumklorid.
[länk]
tack

Cheesen
M maria01 skrev:
intressant är det vanligt salt?
Vägsalt

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Vägsalt
måste testa så jag kan slippa smugla glyphosate

Tack för alla inspel! Nu är gasolbrännare i köpt, samma modell som @Johan Gunverth

Tack för alla inspel! Nu är gasolbrännare i köpt - samma modell som @Johan Gunverth visade bild på. Midsommardagen blir det premiär - rapport kommer! 😀

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Midsommardagen blir det premiär - rapport kommer! 😀
Om du tänker rapportera om ogräset får du nog vänta några veckor. 😄

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Det har jag förstått - inte kremera, utan bara ”sveda”, och vänta. I mellantiden kan jag ju rapportera kring om jag lyckas undvika att starta gräsbrand där uppe i Roslagen…😉

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.