Vi flyttade in i vårt hus i slutet av sommaren och hade tänkt att rulla ut gräsmatta och har därför lagt ut jorden. Nu gick tiden och vi valde att vänta med gräsmatta till våren och kommer då att så för hand istället. Men nu har det växt ogräs över hela gården. Hur gör man på bästa sätt för att få bort det.
Tacksam för svar. Det här med trädgård är inte min starka sida.

Rensa förstås......sedan beror det på vilken sorts ogräs det rör sig om.......ettåriga eller fleråriga eller både och

Är det inte kvickrot eller kirskål eller brännässla kanske Du fräsa alltihopa och jämna till bara.....

Jag hade besprutat med round-up på vårkanten innan gräset sås. Det tar död på rötter och allt plus att det bryts ner i jorden. Vänta i 5-6 veckor och så sedan ditt gräs. Vips så har du en fin gräsmatta ;)

Tack Markus!
Det var sådant typ av svar jag var ute efter. Ska prova med Round Up till våren.

Jag har hört att Round-Up ska sluta säljas pga dess miljöeffekter.

Så antingen är du orolig för miljöeffekterna och väljer något annat för att bli av med ogräset, eller så kan du skynda dig till affären och hamstra, innan det blir förbud!

Kolla gärna på odla.nu och sök på roundup får ni se :)

Tyvärr finns det ingen bra lösning på ditt problem :(förutom att dra eller gräva upp ogräset så att du blir av med rötterna. Har man låtit ogräset få fäste har man försuttit chansen att få en problemfri gräsmatta. Round-Up fungerar mycket bra om det är kvickrot, brännäslor eller kirskål. Det finns dock en hel del ogräs som det mer eller mindre inte har någon effekt på (vet inte vad dessa heter). En av de sorter som Round-Up inte fungerar på har en gulaktig sav som kommer när man bryter av dess löv eller stam. En annan sort, som det inte fungerar på, har en slags hullingar på fröna som sedan fastnar på kläder och i pälsen på djur. Det fungerar också dåligt på tistlar.

Ett alternativ om man vill vara lite mer miljövänlig är en halv tesked salt i mitten av maskrosorna, de dör då på ca en vecka. Man skall ha på saltet när det inte finns risk för regn inom de närmaste 4-5 dagarna, saltet får alltså inte regna bort.

Om du gör som marcus133 skrev "Vänta i 5-6 veckor och så sedan ditt gräs" så finns möjligheten att det kommer nya ogräsfrön under den tid som du väntar på att så nytt gräs.

Känner du inte bonde som har licens för bekämpningsmedel? Isåfall kan du ju fråga om han kan fixa en liter round up till dig. Den räcker till 1000 liter och tar död på det mesta. Men se bara till att göra det ett tag innan du/ni ska så. För det ligger kvar ett tag i marken och om du sår då så tar det ju även död på det nya gräset..

R
Det första inlägget skrevs för nästan 5 år sedan, och gräsmattan är nog fixad för länge sedan :-D

...och Roundup säljs fortfarande i butikerna! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.