Jag möter många personer genom mitt yrke som mitt i livet med familj och småbarn har drabbats av cancer, ALS, stroke mm och kan få en dom med en kort tid kvar att leva. För dessa familjer är det ofta viktigt att närstående kan få möjlighet att vårdas i hemmet så länge som möjligt. Att flytta och rycka upp barnen mm kan vara förödande när en förälder ska dö. Jag har inte mött någon hitills som tycker det är helt ok att flytta pga att huset inte är anpassat!
Även om kommunen har ansvar för bostadsanpassningar så är det inte självklart att man får dem och ofta kan det vara en jobbig väg dit. Dessutom blir en anpassning där man kompromissar med miljöns ursprung i stort sett aldrig lika bra som när man bygger anpassat från början. De flesta som jag har mött som använder rullstol och måste använda hiss för att förlytta sig mellan våningsplan i en villa upplever detta som något mycket jobbigt med flera överflyttningar och riskmoment.
Jag tycker bara ni ska tänka er för, för alla kan bli funktionshindrade av olika orsaker!