4 524 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Oförändrade huspriser och nedgång i Stockholm
Lär ju vara ett resultat på att pandemin har lagt sig också. Var ju en otroligt hausse första halvan av 2020 när alla ville ha lite space.
Anekdotiskt så har jag också hört om väldigt lugn marknad. Men enligt statistiken så verkar det mer som att ökningen avtagit "bara" och det är steady state/ ev. svag nedgång, iallafall i Nacka. Men så finns det ju så klart information som man inte riktigt kan se. Antal sålda objekt är något lägre, men kanske bärs den siffran upp av sunkiga, billiga hus som vräks ut etc.
Det är ju en marknad så det blir psykologi, de med lite cash blir oroliga och lägger köpplanerna på is. De med mycket cash vill få mer och har is i magen. Samtidigt så stannar ju flyttkedjan upp och det byggs inget nytt så det i sig bör hålla upp trycket. Känns som det kommer gå kräftgång tills något "allvarligt händer", typ att inflationen stannar på dessa nivåer och räntorna fortsätter uppåt ett tag till. Men det beror ju på hur löneökningarna blir också.
Det är inte så mycket att göra åt, man bor där man bor.
Anekdotiskt så har jag också hört om väldigt lugn marknad. Men enligt statistiken så verkar det mer som att ökningen avtagit "bara" och det är steady state/ ev. svag nedgång, iallafall i Nacka. Men så finns det ju så klart information som man inte riktigt kan se. Antal sålda objekt är något lägre, men kanske bärs den siffran upp av sunkiga, billiga hus som vräks ut etc.
Det är ju en marknad så det blir psykologi, de med lite cash blir oroliga och lägger köpplanerna på is. De med mycket cash vill få mer och har is i magen. Samtidigt så stannar ju flyttkedjan upp och det byggs inget nytt så det i sig bör hålla upp trycket. Känns som det kommer gå kräftgång tills något "allvarligt händer", typ att inflationen stannar på dessa nivåer och räntorna fortsätter uppåt ett tag till. Men det beror ju på hur löneökningarna blir också.
Det är inte så mycket att göra åt, man bor där man bor.
Objekten. inte sidan. Jag vet vad booli är.T twoody skrev:
Såg du även denna:
https://www.booli.se/kunskap/ny-statistik-rekordmanga-bostader-ute-pa-marknaden/
Såg att hälften av svenskarna inte tror på en boränta över 3%...
Kommer bli brutalt.
https://www.di.se/nyheter/borantefornekelse-lag-tro-pa-ranta-over-tre-procent/
Kommer bli brutalt.
https://www.di.se/nyheter/borantefornekelse-lag-tro-pa-ranta-over-tre-procent/
Hade besök idag av mäklaren som var inblandad när vi köpte vårt hus för tre år sen.
Förutom att han värderade om huset (i positiv riktning) så nämnde han att marknaden i våra trakter lugnat ner sig.
Inte så att priserna dalat i någon större utsträckning men objekten ligger ute längre innan de blir sålda.
En del hus kan hinna med två visningar innan försäljning och det har inte behövts på flera år.
Spekulanterna har blivit försiktigare. Med all rätt.
Förutom att han värderade om huset (i positiv riktning) så nämnde han att marknaden i våra trakter lugnat ner sig.
Inte så att priserna dalat i någon större utsträckning men objekten ligger ute längre innan de blir sålda.
En del hus kan hinna med två visningar innan försäljning och det har inte behövts på flera år.
Spekulanterna har blivit försiktigare. Med all rätt.
Ja, jag ska iväg nu i veckan och förhandla om lånet. Får se hur illa det blir. Tur i oturen har vi inte har några gigantiska summor i lån men med alla andra prishöjningar kommer det att märkas att vi är på väg in i en ny tid ekonomiskt.Appendix skrev:
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/hushallens-boprisforvantningar-rasar
Och hushållens förväntningar speglar ofta hur marknaden går. Det är ju de som betalar.
Och hushållens förväntningar speglar ofta hur marknaden går. Det är ju de som betalar.
Sen vill jag påpeka. Jag känner ingen glädje alls i att en del sitter i skiten nu eller kommer förlora stora pengar. Tvärtom känner jag stor empati då en nära vän sitter med köpt villa (det var ett bra pris trots täby, ner 15% från toppen) ) och lägenhet (innerstan, nedsatt 20% mot det grannen fick för två månader sen) som inte blir såld alls.
Men att stoppa huvudet i sanden och skrika att priserna går upp är den sämsta ekonomiska preppingen man kan göra.
Visserligen så är man nog relativt säker om man inte köpt på toppen. Men man kan nog räkna att på kort sikt har vi 20% nedgång. Sen är jag helt övertygad om att priserna kommer ha stigit ändå när vi ser om 5 år.
Men det blir några fattiga år nu för många. Tyvärr.
Men att stoppa huvudet i sanden och skrika att priserna går upp är den sämsta ekonomiska preppingen man kan göra.
Visserligen så är man nog relativt säker om man inte köpt på toppen. Men man kan nog räkna att på kort sikt har vi 20% nedgång. Sen är jag helt övertygad om att priserna kommer ha stigit ändå när vi ser om 5 år.
Men det blir några fattiga år nu för många. Tyvärr.
Jag tröstar mig med att värderingen av vårt hus gav att det gått upp med 54% på tre år. Så även om priset går ner 30% så kommer vi att ligga på plus.
Jag tror åtminstone man måste räkna på det viset för att inte bli alltför deprimerad över sakernas tillstånd.
Och så länge vi inte säljer är det lugnt. Man får rätta mun efter matsäck och inte lägga ut pengar på något onödigt. Spara sig ur krisen helt enkelt.
Jag tror åtminstone man måste räkna på det viset för att inte bli alltför deprimerad över sakernas tillstånd.
Och så länge vi inte säljer är det lugnt. Man får rätta mun efter matsäck och inte lägga ut pengar på något onödigt. Spara sig ur krisen helt enkelt.
Byggnovis
· Stockholm
· 311 inlägg
Varför påverkas din konsumtion och ditt sparande av det aktuella värdet på ditt hus? Genuin fråga.Keiller skrev:
Jag tröstar mig med att värderingen av vårt hus gav att det gått upp med 54% på tre år. Så även om priset går ner 30% så kommer vi att ligga på plus.
Ska försöka ge ett genuint svar.Karl-Bertil Jonsson skrev:
I slutet av veckan ska vi omförhandla huslånet, då vi haft bundet som går ut nu. Det kommer troligtvis att medföra en räntehöjning och med det en ökad månadskostnad. Vi amorterar mer än vi betalar i ränta just nu och vill fortsätta med det.
I och med den nya värderingen uppstår även möjlighet att öka lånet för att kunna renovera badrummet. Och då ökar ju månadskostnaden ytterligare.
Sen är vi 55+ och om ett par år lär det bli betydligt svårare för oss att låna, om vi förstått rätt. Och då är det liksom nu eller aldrig.
Det är ungefär så jag funderar just nu. Att sen allting annat, från el och drivmedel till mat och dryck, blir dyrare påverkar konsumtionen.
Förutom räntekostnader så finns det andra saker som korrelerar med huspriserna. Inflationen generellt med dyrare driftkostnader (VA, energi etc.)Karl-Bertil Jonsson skrev:
Sedan så kan det ju bli svårare att motivera/räkna hem en ombyggnad, tillbyggnad etc. om den inte höjer värdet på huset. Man kan ju så klart bygga om huset för att man själv vill, men det blir enklare att få loss kaptial (eget eller lånat) om det är värdeökande.