Hej alla kloka!

Har sökt efter liknande trådinnehåll, men inte hittat något.
Tipsa gärna om ni känner till en tråd som besvarar min fråga.

Jo, jag funderar på att köpa en mindre gård, där det finns officialservitut vattentäkt - med både förmån och belastning:
Har en ganska suddig bild av vad detta egentligen innebär (kan kanske få veta mer av mäklaren - eller så inte), men gissar på att man som ägare har vissa rättigheter samt förpliktelser/begränsningar.
Och nu till frågan: kan detta bl a innebära att man nekas tillstånd att anlägga bergvärme på gården?

Tack på förhand!

Det beror helt på vad det står i servitutet, men antagligen finns det plats för bägge.

Eller så gör du jordvärme?

• Gilla
OM72
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det beror helt på vad det står i servitutet, men antagligen finns det plats för bägge.

Eller så gör du jordvärme?
Jordvärme är väl ok om man måste, men finns nackdelar: en lite väl så stor yta att böka upp för att lägga slang... och sedan knappast kul att söka eventuella läckor :D

Men man får anledning att skaffa grävmaskin...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Marcus_L och 4 till
  • Laddar…
Det skall vara ett visst avstånd mellan Bergvärmehålet och vattenbrunn, har för mig 20-25m ( men kolla med ngn. som vet).

Det borde inte var problem på en gård.

• Gilla
OM72
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skall vara ett visst avstånd mellan Bergvärmehålet och vattenbrunn, har för mig 20-25m ( men kolla med ngn. som vet).

Det borde inte var problem på en gård.
Precis, det var det, jag tänkte, kan ställa till det.
Är inte så insatt i bergvärmens inverkan på miljön, men har läst att det är inte bara värmeutbyte som sker där, utan även vissa ämnen läcker ut från anläggningen, vilket ju kan vara relevant i frågan med vattentäkt. Ska grotta ner mig lite mer i frågan.

Vad innebär "mindre gård" för dig? Ett-, två- eller tresiffrigt antal hektar?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad innebär "mindre gård" för dig? Ett-, två- eller tresiffrigt antal hektar?
Den jag tittar på är 10 ha, ca 50:50 skog och ängsmark.

Då bör det finnas plats för både vattenbrunn(ar?) och borrhål för bergvärme.

Du har inte funderat på vedpanna istället? Det är både lägre kostnad för installation och drift, än bergvärme.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då bör det finnas plats för både vattenbrunn(ar?) och borrhål för bergvärme.

Du har inte funderat på vedpanna istället? Det är både lägre kostnad för installation och drift, än bergvärme.
Det finns en ved-/elpanna i huset, men det är ju så bekymmersfritt med en värmepump! En panna har jag levt med i åratal, men det slipper jag gärna om jag kan.

Plats för både vattentäkt och bergvärme finns rent teoretiskt. Däremot, om vattentäkten är någonstans nära huset, så kan det bli lite körigt, om det är ett avståndskrav mellan den och värmebrunnen.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
OM72 OM72 skrev:
Hej alla kloka!

Har sökt efter liknande trådinnehåll, men inte hittat något.
Tipsa gärna om ni känner till en tråd som besvarar min fråga.

Jo, jag funderar på att köpa en mindre gård, där det finns officialservitut vattentäkt - med både förmån och belastning:
Har en ganska suddig bild av vad detta egentligen innebär (kan kanske få veta mer av mäklaren - eller så inte), men gissar på att man som ägare har vissa rättigheter samt förpliktelser/begränsningar.
Och nu till frågan: kan detta bl a innebära att man nekas tillstånd att anlägga bergvärme på gården?

Tack på förhand!
Eftersom det är ett officialservitut bör du kunna hitta akten det bildats i om du kollar runt lite på lantmäteriet. När du beskrev det som att den fastighet du tänkt köpa är såväl belastad som förmånstagare blir jag dock lite nyfiken. En fastighet kan nämligen inte ha ett servitut att nyttja mark som tillhör just den fastigheten. Så jag misstänker att det blivit något missförstånd här. Så kolla det där en extra gång, jag skulle chansa på att den fastighet du tänkt köpa är tjänande (belastad) fastighet i ett servitutsförhållande och härskande (förmån) i ett annat baserat på hur du formulerat dig. Vilket skulle innebära att det i sådana fall rör sig om två olika servitut.

Hur som helst så rör det sig mest troligt om en brunn och förutsatt att den fastighet du tänkt köpa är belastad (i lagtext kallas belastad för tjänande fastighet) av servitut får du inte vidta åtgärder som skulle innebära att brunnens sinar eller att vattnet blir otjänligt för dess ändamål (vilket jag skulle gissa på är vattenförsörjning för husbehov eller liknande). Men så länge servitut kan utövas i enlighet med vad som bestämts så kan du borra bergvärmehål bäst du vill. Sen verkar ju gården så pass stor att du med lätthet kan ordna rätt stora säkerhetsavstånd ifall du är nojig.

Ifall du vill plugga lagrum är det 14:e kapitlet i jordabalken samt framför allt 7:e kapitlet i fastighetsbildningslagen som är av intresse för dig.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
harry73
OM72 OM72 skrev:
De behöver läsa servitutstexten för att veta vad det kan handla om. Kan vara att brunnen ligger på grannfastigheten (då är det en förmån för dig) och du har en vattenledning till en annan granne över din mark, som då blir en belastning.
Eller så är det något annat. Det går inte att sia om, om du inte läser servitutet

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Eftersom det är ett officialservitut bör du kunna hitta akten det bildats i om du kollar runt lite på lantmäteriet. När du beskrev det som att den fastighet du tänkt köpa är såväl belastad som förmånstagare blir jag dock lite nyfiken. En fastighet kan nämligen inte ha ett servitut att nyttja mark som tillhör just den fastigheten. Så jag misstänker att det blivit något missförstånd här. Så kolla det där en extra gång, jag skulle chansa på att den fastighet du tänkt köpa är tjänande (belastad) fastighet i ett servitutsförhållande och härskande (förmån) i ett annat baserat på hur du formulerat dig. Vilket skulle innebära att det i sådana fall rör sig om två olika servitut.

Hur som helst så rör det sig mest troligt om en brunn och förutsatt att den fastighet du tänkt köpa är belastad (i lagtext kallas belastad för tjänande fastighet) av servitut får du inte vidta åtgärder som skulle innebära att brunnens sinar eller att vattnet blir otjänligt för dess ändamål (vilket jag skulle gissa på är vattenförsörjning för husbehov eller liknande). Men så länge servitut kan utövas i enlighet med vad som bestämts så kan du borra bergvärmehål bäst du vill. Sen verkar ju gården så pass stor att du med lätthet kan ordna rätt stora säkerhetsavstånd ifall du är nojig.

Ifall du vill plugga lagrum är det 14:e kapitlet i jordabalken samt framför allt 7:e kapitlet i fastighetsbildningslagen som är av intresse för dig.
Tack snälla för ditt utförliga svar!
Ja, jag behöver plugga på lite, känner jag :D
Ska också kika runt på Lantmäteriet.

Det med servitut mm, står det ordagrant såhär i texten mäklaren presenterar:
Last, Officialservitut: Vattentäkt
Last, Ledningsrätt: Vatten Och Avlopp
Förmån, Officialservitut: Vattentäkt

Jag kan tänka mig att innan fastigheten anslöts till kommunalt vattennät, hade man en egen brunn, som troligtvis finns kvar än idag.
Jag har kontaktat kommunen och hoppas på ett svar.
Är det bara upp till ägaren att besluta kring borrning så är det grönt, men kan man bli nekad tillstånd vill man ju veta det innan man köper fastigheten.

harry73 harry73 skrev:
De behöver läsa servitutstexten för att veta vad det kan handla om. Kan vara att brunnen ligger på grannfastigheten (då är det en förmån för dig) och du har en vattenledning till en annan granne över din mark, som då blir en belastning.
Eller så är det något annat. Det går inte att sia om, om du inte läser servitutet
Jag får inte tag på servituten. Lantmäteriet förmedlar sådan info endast om fastighet man äger, inte om andras fastigheter.
Mäklaren hänvisar till kommunens miljöchef, som endast menar att inga hinder förutom >20m från fastighetsgränsen föreligger här, men detta är inget att oroa sig för.
Så... väntar på visningen :)

Claes Sörmland
OM72 OM72 skrev:
Jag får inte tag på servituten. Lantmäteriet förmedlar sådan info endast om fastighet man äger, inte om andras fastigheter.
Mäklaren hänvisar till kommunens miljöchef, som endast menar att inga hinder förutom >20m från fastighetsgränsen föreligger här, men detta är inget att oroa sig för.
Så... väntar på visningen :)
Låt mäklaren göra jobbet, det ingår i uppdraget.

Annars är det offentlig handling som begärs ut från Lantmäteriet via ett email. De svarar samma dag.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.