2 646 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Offertförfrågan
Hej!
Vi har just skrivit kontrakt på en tomt och håller på att få ett hus ritat åt oss av en arkitekt. Nästa steg är att gå ut och leta efter en byggfirma som kan bygga huset åt oss. Vilken information ska man ge de byggföretag man skickar offertförfrågan till? Alltså, vad ska en offertförfrågan innehålla? Tips? Tar också gärna emot tips på vilka husfirmor som gärna bygger efter kundens ritningar utan att för den sakens skull kosta mer. Vi bygger i Stockholmsområdet.
Vi har just skrivit kontrakt på en tomt och håller på att få ett hus ritat åt oss av en arkitekt. Nästa steg är att gå ut och leta efter en byggfirma som kan bygga huset åt oss. Vilken information ska man ge de byggföretag man skickar offertförfrågan till? Alltså, vad ska en offertförfrågan innehålla? Tips? Tar också gärna emot tips på vilka husfirmor som gärna bygger efter kundens ritningar utan att för den sakens skull kosta mer. Vi bygger i Stockholmsområdet.
Ingår en konstruktionsritning från arkitekten? Det är en utmärkt bas att skicka ut, då kan du verkligen jämföra vad du får för pengarna "under skalet".
Där kan det skilja sig rejält i konstruktionstänk mellan olika leverantörer med medföljande olikheter i pris.
Sen kan du ju välja vilken nivå det skall vara på leveransen från tillverkaren genom att detaljspeca det kosmetiska, dvs golv, kakel, kök, badrum o.s.v
Om man är beredd att lägga mycket egen tid så kan du garanterat spara pengar på att köpa in sånt själv.
Kolla bara med hantverkarna att det är OK att ni skaffar eget material.
Där kan det skilja sig rejält i konstruktionstänk mellan olika leverantörer med medföljande olikheter i pris.
Sen kan du ju välja vilken nivå det skall vara på leveransen från tillverkaren genom att detaljspeca det kosmetiska, dvs golv, kakel, kök, badrum o.s.v
Om man är beredd att lägga mycket egen tid så kan du garanterat spara pengar på att köpa in sånt själv.
Kolla bara med hantverkarna att det är OK att ni skaffar eget material.
Nej, från arkitekten har vi en principskiss bara. Men det är jättesvårt att veta hur detaljerad man ska vara, eftersom vi inte kan särskilt mycket själva om att bygga hus. Vi hade hoppats på att kunna få ett hus byggt för ungefär 2 milj. Jag kan tänka mig att vi kan lägga ned en del tid på att hitta egna grejer, som köksinredning, kakel, att inte ta elkonstruktionen + dragning via husfirman etc. Men då blir det väl inte fråga om helentreprenad? Och något annat klarar vi nog inte av, rent tidsmässigt...
C_GBG: jag har skickat ett direktmeddelande till dig med mailadress. Vill gärna ta del av detaljer!
C_GBG: jag har skickat ett direktmeddelande till dig med mailadress. Vill gärna ta del av detaljer!
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Skulle inte detta kunna vara till nytta för fler? Kan du inte avidentifiera texten och skapa en slags mall som du kanske kan lägga här på sidan?C_GBG skrev:
Klicka här för att svara