BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Ja det må så vara att i vissa hus under vissa gynnsamma förutsättningar så fungerar det.Men det ger inte alls lika bra som ventiler i vägg. TS är inte ensam om att ha ventiler i fönster som är undermåliga.
Vi vet väl inget om hur frånluften ordnas i TS:ens fall. Som jag ser det är det i den änden man börjar.

Frerider
Demmpa Demmpa skrev:
Så som jag uppfattar TS inlägg så har dom idag självdrag, som är i det närmaste obefintlig, det var det redan från början eftersom det var elvärme från början, se tidigare tråd, där finns även ritningar planlösningen samt befintliga luftventiler.
Jag uppfattar inte vad TS skriver utan jag läser vad TS skriver.
M Moltipo skrev:
På plan 1 finns det två spaltventiler som inte ger någon bra effekt alls.

BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Har man för lite fläktstyrd frånluft så blir det ju så. För lite frånluftsflöde leder till för litet tilluftsflöde.

Frerider Frerider skrev:
Anledningen till att spaltventilerna inte har någon effekt beror på att självdraget inte fungerar på grund av avsaknaden av uppvärmd murstock där alla frånluftskanaler bör gå.

Sen tar luften alltid den lättaste vägen, så det gäller att planera/placera tilluftventiler/spaltventiler på lämpliga ställen.

Frerider
BirgitS BirgitS skrev:
Har man för lite fläktstyrd frånluft så blir det ju så. För lite frånluftsflöde leder till för litet tilluftsflöde.
Du är medveten om att en spaltventil inte har samma luftflöde som tex. en fresh 100 väggventil har?
I nybyggda hus tex. så är det ofta 2st fresh 100 i vuxensovrummen så hur många tror du har 4st fönster i ett sovrum för att motsvara det?

Frerider
Demmpa Demmpa skrev:
Anledningen till att spaltventilerna inte har någon effekt beror på att självdraget inte fungerar på grund av avsaknaden av uppvärmd murstock där alla frånluftskanaler bör gå.

Sen tar luften alltid den lättaste vägen, så det gäller att planera/placera tilluftventiler/spaltventiler på lämpliga ställen.
Nja, det vi har lärt oss är att.
Spaltventiler har 1.5-2 gånger sämre luftflöde än en fresh 100 väggventil. Vilket medför att i ett normalt hus är det svårt att uppnå tillräckligt flöde med spaltventiler då det ofta bara är ett fönster per sovrum tex.
Erfarenheten jag har är att Spaltventiler fungerar i hus med radiatorer bättre än hus utan.
Sedan är den stora nackdelen med spaltventiler i sovrum att folk har gardiner, rullgardiner mm. ofta helneddraget dygnet runt så då blir spaltventilerna verkningslösa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.