Hej,

Vi står inför en kommande takrenovering och med tanke på det höjda rotavdraget så tog jag in en offert på takbyte och se om vi skulle hinna få till det innan årsskiftet och blev tipsad från 2 håll om den valda firman.

Mina förutsättningar var följande:
Tak från 1981 byggt med tät gummiduk spänd mellan takstolarna, ovanpå är det läkt och bärläkt sedan betongpannor så ingen beklädnad mellan duk och takstol. Inget läckage men har bildats lite kondens på duken vilket det finns gamla spår av samt bildas lite kondens ovanför vindsluckan som ventileras bort med takfotsventilationen.

Jag visste att firman arbetar med så kallad diffussionsöppen duk som går att lägga utan råspont men jag bad om offert på bägge lösningar då jag lutat åt en mer traditionell lösning med råspont då samtliga runt omkring valt den lösningen vid byte samtidigt som det hänt mycket i samband med utvecklingen såklart.

Offerten jag fått innefattar endast lösning med duk. Dubbelventilerad lösning där man spänner duken mellan läkt under och över samt sedan bärläkt samt pannor ovanpå och så långt låter det helt okey.
Det jag reagerade på var att man tänker spara den gamla gummiduken samt den gamla läkten.

När jag är frågande till detta får jag till svar att den är en del av konstruktionen och att dem kan skära bort duken men kommer ske mellan takstolarna men att läkten kommer få ligga kvar men att dem byter dåligt trä och sedan bygger det nya ovanpå den gamla läkten.

Jag vet inte om jag ställer en fråga jag kanske redan vet vad jag får för svar på men för mig känns det konstigt att inte riva bort det gamla. Visst duken som ligger idag är ju fortfarande tät och kan således kanske ge ett extra skydd men samtidigt borde den hindra den diffussionsöppna duken ovanför och jag är nog mest skeptiskt till varför man hävdar att den gamla läkten behöver ligga kvar.

Min magkänsla säger till mig att avvakta och ta in ett gäng offerter och kolla på olika lösningar vilket jag förmodligen gör men vill gärna höra om det finns några synpunkter från alla kunniga på forumet på lösningen som har presenterats.

//Magnus

Låt mig gissa på att du fick till dig att allt skulle vara klart på bara några dagar?

Duken ska självklart bort och jag rekommenderar att byta läkten helt för att få det nytt och fräscht.

Att företaget säger att duken kan lämnas är en varningsflagga.

Sista frågan, är detta i mellansverige? Finns ett företag som erbjuder denna lösning kring Uppsala som har haft en hel del problem med backjobb osv.

Mvh

• Gilla
Rty
  • Laddar…
Hej

Tack för svar Kimpaann,

Ja det stämmer att det utlovas att det skall vara klart på ett par dagar.
Tack, du bekräftar dem funderingar som jag själv fick och även som jag fått av personer jag frågat utöver detta forum.

Det är i mellansverige, jag bor i Västerås så misstänker att det kan vara samma företag som verkar i hela Sverige vad jag förstått.

Jag har valt att avvakta takbyte och avbokat uppföljande möte efter magkänslan och kommer ta ett par ytterligare offerter till våren.

Mvh Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.