26 188 läst ·
94 svar
26k läst
94 svar
Offert på en Baxi Solo Innova 30kw
Det kan ta rätt lång tid första gången , bara att elda påSkogstinsen skrev:Har eldat nu i 6 timmar men får inte upp tanken i mer än 80-60-40 mätt topp-mitt-nedre. Är det luften som spökar? Hur länge tar det innan all luft är ur systemet?
Har 180l vatten i pannan, 3m3 tank, kulvert och 110 m2 golvvärme. Uppskattar det till runt 3.5m3.
Någon som tror sig veta vad det kan vara?
Men ha lite koll på luftningen
Rökgastempen ligger på 130 grader. Panntempen ligger mellan 80-90 grader. Nu har jag eldat upp hela tanken i 80 grader, har nog eldat i 11 timmar. Svårt att hålla koll.
Men när jag började kl 11 på förmiddan så var tanken i 60-40-20 och det blir 7 timmar. Det är ju nåt som inte stämmer men det kanske kan va luftfickor i systemet.
Nån som kan tipsa om nåt man kan göra eller titta på? Det sitter en manuell avluftare som i ett skvallerrör med kran på bakom exp.kärlet. Öppnar man kommer det massa luft. Har gått dit o luftat flera gånger idag.
Ja tycker inte den automatiska avluftaren är bra, visst pyser det ibland men inte som när jag öppnar kranen.
Men när jag började kl 11 på förmiddan så var tanken i 60-40-20 och det blir 7 timmar. Det är ju nåt som inte stämmer men det kanske kan va luftfickor i systemet.
Nån som kan tipsa om nåt man kan göra eller titta på? Det sitter en manuell avluftare som i ett skvallerrör med kran på bakom exp.kärlet. Öppnar man kommer det massa luft. Har gått dit o luftat flera gånger idag.
Ja tycker inte den automatiska avluftaren är bra, visst pyser det ibland men inte som när jag öppnar kranen.
Klassikern är ju att kolla tempdiffen på laddpaketet så att du ser att pannan brinner med någolunda rätt effekt. Lämpliga tempar finns på termoventilers hemsida i ett exceldokument,
Är effekten för låg vilken den troligtvis är så får du öka primärluften till du får upp rätt effekt och därmed rökgastempen.
Det är en enkel koll på hur pannan går.
Mvh Gordon
Är effekten för låg vilken den troligtvis är så får du öka primärluften till du får upp rätt effekt och därmed rökgastempen.
Det är en enkel koll på hur pannan går.
Mvh Gordon
Ja tanken är isolerad (190mm isover rulle på sidorna och i nuläget 240mm på toppen blir mera)
Jag ska tända pannan ikväll igen och lägga fullt på en gång så jag kan kolla alla temperaturer. Jag la aldrig pannan full när jag eldade första gången så det är svårt att säga effekten. Primärluften va på 75% och sekundärluften 25%
ska prova 50% 50% när jag eldar ikväll.
Jag tyckte att det tog lång tid för att värma upp 3000l vatten, men visst det är ju kallt brunnsvatten som ja fyllde upp systemet med det ligger på 5-6 grader.
Vet någon hur snabbt en panna ställer om förbränningen när man laborerar med primär o sekundär luft?
Jag ska tända pannan ikväll igen och lägga fullt på en gång så jag kan kolla alla temperaturer. Jag la aldrig pannan full när jag eldade första gången så det är svårt att säga effekten. Primärluften va på 75% och sekundärluften 25%
ska prova 50% 50% när jag eldar ikväll.
Jag tyckte att det tog lång tid för att värma upp 3000l vatten, men visst det är ju kallt brunnsvatten som ja fyllde upp systemet med det ligger på 5-6 grader.
Vet någon hur snabbt en panna ställer om förbränningen när man laborerar med primär o sekundär luft?
Nu är det bättre flås i pannan. Från 35 till 89 grader i hela tanken (3m3) gick på 4 timmar och 10 min utan värmeuttag, vi tappade lite varmvatten men inga mängder.
Ökade på sekundärluften och sänkte primärluften lite. Rökgaserna ligger nu på 170 grader däromkring.
Är 170 grader bra rökgastemp? Jag tycker det är svårt att se lågorna i det lilla fönstret på innova 50an.
Jag har hittat lite nackdelar med baxis innova 50 och dom har inte använt försänkta skruv till de blå plåtluckorna så skruvskallarna river av färgen invändigt vid gångjärnen.
Det blir att klaga och få nya hit skickade med ett packe försänkta skruv. Sedan kunde de ha gjort luckorna större det finns 5 cm att tillgå på varje sida det hade gjort 1 dm bredare att slänga in veden i, det hade bara varit bra.
Sedan fick jag förlänga rökgasröret 8 cm, då jag har skorstenen ställd vid sidan av pannan.
Tryckmätaren för pannvatten trycket fick man skära ut själv, det kunde de ju ha gjort i fabriken tycker man.
Ökade på sekundärluften och sänkte primärluften lite. Rökgaserna ligger nu på 170 grader däromkring.
Är 170 grader bra rökgastemp? Jag tycker det är svårt att se lågorna i det lilla fönstret på innova 50an.
Jag har hittat lite nackdelar med baxis innova 50 och dom har inte använt försänkta skruv till de blå plåtluckorna så skruvskallarna river av färgen invändigt vid gångjärnen.
Sedan fick jag förlänga rökgasröret 8 cm, då jag har skorstenen ställd vid sidan av pannan.
Tryckmätaren för pannvatten trycket fick man skära ut själv, det kunde de ju ha gjort i fabriken tycker man.
Jag letar efter en formel för att räkna ut kwh som pannan lämnar. Genom att man kollar temp höjningen från 35-90 grader. Kan någon hjälpa mig?
Har du vingmuttrar till fläkten?Skogstinsen skrev:Nu är det bättre flås i pannan. Från 35 till 89 grader i hela tanken (3m3) gick på 4 timmar och 10 min utan värmeuttag, vi tappade lite varmvatten men inga mängder.
Jag har hittat lite nackdelar med baxis innova 50 och dom har inte använt försänkta skruv till de blå plåtluckorna så skruvskallarna river av färgen invändigt vid gångjärnen.Det blir att klaga och få nya hit skickade med ett packe försänkta skruv. Sedan kunde de ha gjort luckorna större det finns 5 cm att tillgå på varje sida det hade gjort 1 dm bredare att slänga in veden i, det hade bara varit bra.
Jag har samma panna som dig, kör efter ett snack med Baxi förra sommaren: primär 90-100, och sek 25.
Har inte ändrat inställningar sedan dess, jag kör blandved. RG: 180 gr vid nysotad panna.
Har inte ändrat inställningar sedan dess, jag kör blandved. RG: 180 gr vid nysotad panna.
Nej jag har vanliga muttrar till fläkten, men ska byta till vingmuttrar. Jag drog fast muttrarna med en nyckel först. Det blev för hårt så fläkten gick inte ens runt, fick släppa dom och dra med fingrarna sen.
Jag kollade din länk obba gick in på beräkningsmallen. Fick då fram ett värde på 52.5kw i pannan. Men jag vet inte flödet i cirk.pumpen på laddomaten. Satte där 2500 l/h. Min cirk.pump går på läge 2 på mitt termovar laddpaket.
Vilken termostat ska man ha för bästa funktion? Det sitter en 80 graders i nu.
Det är lite pillande innan man får systemet så det funkar bra.
Jag kollade din länk obba gick in på beräkningsmallen. Fick då fram ett värde på 52.5kw i pannan. Men jag vet inte flödet i cirk.pumpen på laddomaten. Satte där 2500 l/h. Min cirk.pump går på läge 2 på mitt termovar laddpaket.
Vilken termostat ska man ha för bästa funktion? Det sitter en 80 graders i nu.
Det är lite pillande innan man får systemet så det funkar bra.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på vvc och blandningsventilen. Det funkar som så att det tillför ingen mer värme efter man slutat tappa varm vatten. Ska blandningsventilen sitta på slingan som vvc pumpen sitter på eller ska det vara nån back ventil? Ska rören dras om?