59 649 läst ·
248 svar
60k läst
248 svar
Offert på 1200kr per m3s nykluven björkved
Det mäts olika beroende på vilket sortiment det är.
Brännved travad volym.
Massaved volym under bark.
Sågvirke toppmätt volym under bark.
Vad jag försökte säga är att man måste ta hänsyn till olika mätmetoder när man jämför pris mellan olika sortiment.
Brännved travad volym.
Massaved volym under bark.
Sågvirke toppmätt volym under bark.
Vad jag försökte säga är att man måste ta hänsyn till olika mätmetoder när man jämför pris mellan olika sortiment.
Vad jag vet så är det inget skogsbolag som köper och betalar m3t brännveden betalas också m3fubD Daniel 109 skrev:
Ja en vedköpare måste ju veta att m3fub är mer än m3t
Mellan 350-400kr betalar jag stjälpt per m3 beroende på torkningsgrad. Iofs bor jag i norrbotten vart det nu inte är brist på ved, men 1200kr m3 så nej =)MatGab skrev:
Är nyinflyttad i huset sedan i juni och har inte eldat tidigare, vad brukade en 1 kubikmeter stjälpt mått nykluven björkved ligga på i vanliga fall innan priserna på ved gick bananas? Hälften?
Ska man skita i det? Eldar i kamin för värmetillskott när tempen börjar gå ner mot -5 - 10 och myseldning på helgkvällar.
Priset på 40L- säckarna börjar sjunka, detta borde man kunna se som en indikator på att vedpriset är påväg ned generellt?
Har legat på 99:95 kr på byggmax ett tag nu, sedan följde Bauhaus efter. Nu har Byggmax sänkt till 79:95 kr. Priserna på 40L- säckar toppade någon gång sent i höstas eller i vintras på ca 129 kr.
En kubikmeter travat mått torkad björkved köpt i 40L-säckar på Byggmax skulle då kosta 2000kr om jag räknar rätt (25 x 80 = 2000).
Vilket gör att det känns mindre roligt att ha köpt 2 kubikmeter stjälpt mått blöt björkved för 1200kr. Har visserligen inte fått leveransen än så kan ju avbeställa.
Har legat på 99:95 kr på byggmax ett tag nu, sedan följde Bauhaus efter. Nu har Byggmax sänkt till 79:95 kr. Priserna på 40L- säckar toppade någon gång sent i höstas eller i vintras på ca 129 kr.
En kubikmeter travat mått torkad björkved köpt i 40L-säckar på Byggmax skulle då kosta 2000kr om jag räknar rätt (25 x 80 = 2000).
Vilket gör att det känns mindre roligt att ha köpt 2 kubikmeter stjälpt mått blöt björkved för 1200kr. Har visserligen inte fått leveransen än så kan ju avbeställa.
Ja, finns det alternativ med mindre jobb så satsa på det i stället.
T ex direktel.
Gäller ju att va modän, jobba så lite som möjligt.
Gaskamin är ju också ett alternativ.
- Nåt åt det hållet tänker väl den som producerar den kapade och kluvna veden också. Han vill väl inte jobba gratis.
Själv köpte jag 4-meters ved, ca 13 kbm FUB.
Skulle jag sälja färdigkluvet till grannen så vill jag ha ca 1500 per kbm.
Rätt mycket jobb är det faktisk, som inkräktare på min fritid som pensionär. Dessutom kräver motorsåg o annat lite i drift för att funka.
10 liter Alkylat a 40 kr litern, kedjeolja, kedjor. Inköp av maskiner som t ex hydraulklyv mm.
Har egentligen inte tid med denna vedhantering.
Segelbåten ska sjösättas, liten fjällsemester, snöskoteråkande, vinter och vårfiske, underhåll på hus o bilar... Ja, det är hårt.
Sett ur den synvinkeln är det deffinitivt bättre att köpa färdigtkluvet och hemkört på gården.
T ex direktel.
Gäller ju att va modän, jobba så lite som möjligt.
Gaskamin är ju också ett alternativ.
- Nåt åt det hållet tänker väl den som producerar den kapade och kluvna veden också. Han vill väl inte jobba gratis.
Själv köpte jag 4-meters ved, ca 13 kbm FUB.
Skulle jag sälja färdigkluvet till grannen så vill jag ha ca 1500 per kbm.
Rätt mycket jobb är det faktisk, som inkräktare på min fritid som pensionär. Dessutom kräver motorsåg o annat lite i drift för att funka.
10 liter Alkylat a 40 kr litern, kedjeolja, kedjor. Inköp av maskiner som t ex hydraulklyv mm.
Har egentligen inte tid med denna vedhantering.
Segelbåten ska sjösättas, liten fjällsemester, snöskoteråkande, vinter och vårfiske, underhåll på hus o bilar... Ja, det är hårt.
Sett ur den synvinkeln är det deffinitivt bättre att köpa färdigtkluvet och hemkört på gården.
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja man får ställa alternativen mot varandra idag, pronostisera olika utfall, ta med riskaversion i beräkningarna. En värmepump som ger cop3 och Ebbas elpristak på 168öre (inkl. allt i SE3) ger 57öre/kWh. 1m3 travad björk innehåller ca. 1500kWh. Med 90% verkningsgrad på eldstället får vi ut 1350kWh. Vid 770kr/m3 för björken går vi +-0kr med dessa förutsättningar.
Så om vedpåsarna kostar 2000kr/m3 så ska vi ordna med släpkärra, åka till butiken, lasta, köra hem släpet, bära in veden, ta hand om skräpet, elda veden, aska ur osv. och sedan betala 1230kr mer för hela denna procedur med 1m3 ved mot att vrida på strömbrytaren på värmepumpen....njae, jag vet inte, nog finns det roligare saker att betala 1230kr att göra.
Så om vedpåsarna kostar 2000kr/m3 så ska vi ordna med släpkärra, åka till butiken, lasta, köra hem släpet, bära in veden, ta hand om skräpet, elda veden, aska ur osv. och sedan betala 1230kr mer för hela denna procedur med 1m3 ved mot att vrida på strömbrytaren på värmepumpen....njae, jag vet inte, nog finns det roligare saker att betala 1230kr att göra.
Priset på säckarna brukar väl sjunka framåt våren när efterfrågan är bertydligt lägre?MatGab skrev:
Priset på 40L- säckarna börjar sjunka, detta borde man kunna se som en indikator på att vedpriset är påväg ned generellt?
Och så tillkommer besväret med att peta in ved 2 timmar om morgonen och om kvällen.
Onödigt varmt blir det vid köksbordet också.
Visserligen bakar och fixar vi mat i ugnen någon gång ibland.
Utebliven el påverkar inte alls värmen.
Så är krisberedd.
Onödigt varmt blir det vid köksbordet också.
Visserligen bakar och fixar vi mat i ugnen någon gång ibland.
Utebliven el påverkar inte alls värmen.
Så är krisberedd.
Vad skulle ge dig rätten att avbeställa?MatGab skrev:
Köprättsligt har du väl ingen rätt att hopps av ditt köp.
Eller?
Har du specifikt avtalat om det?
Eller är det bara att du inte "känner för" att leva upp till avtalet om köp av 2 kbm blöt björkved för 2.400 kr?
Tror man alltid har rätt att avbeställa innan leverans, men säljaren kan då kräva viss ersättning för olika omkostnader.lunnabo skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg