Hej
Fått offert som jag skulle vilja stämma av med er. Tyvärr specar de inte enskilda materialkostnader men ni kanske kan ge lite öppna synpunkter ändå...

Huset är ca 100 kvm. SJälva huvudplattan är ca 8x11m Elcentralen sitter i nischen i köket i väggen mot badrummet.
"Pris inkl. moms 78 500 kronor moms ingår med 15700 kronor Om ni har möjlighet till Rotavdrag avdrages 18 900 kr, ni betalar 59 600 kronor"
Handritad elinstallationsplan för ett hus med markeringar för elcentral, vägguttag och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Elcentral
a. Byte av elcentral till ny av typ med automatsäkringar och jordfelsbrytare antal säkringar enl. tidigare + enligt denna offert, uppdelat på tre jordfelsbrytare en för värme, en för grupp där kyl/frys är inkopplad samt en för övriga grupper
b. Nytt gruppschema, kontrollmätning av anläggningen
c. Befintlig mätartavla bibehålles

2. Generellt gäller
a. Befintliga ledningar omdrages.
b. Utbyte av vägguttag,lamputtag och strömbrytare till Schneider Electric Trend, antal som tidigare nya uttag av typ med jord, undantag, ändringar och tillkommande enligt följande rumsbeskrivning

3. Kök
a. Ny grupp till diskmaskin framdrages inkl vägguttag i vaskbänkskåp
b. 1st extra vägguttag sidan om kyl/frys

4. Matplats/vardagsrum
a. 1st extra vägguttag på vägg mot kök
b. Strömbrytare i vägg som rivs för flyttas till yttervägg
c. I ny vägg monteras två nya vägguttag ett vardera sida
d Strömbrytare flyttas till ny vägg

5. Badrum
a. Befintlig badrumsbelysningar demonteras, 1st ny belysning inkopplas
b. Fläkt intellevent installeras

6. 2st små sovrum
a. Dessa rum ska omändras till ett, befintliga takuttag demonteras och ersätts med ett mitt i tak, en av strömbrytarna demonteras

7. Tvättstuga
a. 2st nya uttag för tvättmaskin och torktumlare

8. Garage
a. 1st trefasuttag installeras

9. Utomhus
a. 1st Vägguttag för gräsklippare
b. Ytterbelysningar kopplas till gemensam styrning via astronomiskt kopplingsur

tommib
Spontant skulle jag säga att det är ett rätt bra pris. Kul att se ett sådant för en gångs skull.

Om man räknar från det ni får ROT-avdrag för blir arbetskostnaden 63000 kr och materialkostnaden 15500. Eftersom de ska byta ut alla apparater samt centralen så skulle jag säga att det är riktigt anständigt i jämförelse med vad trådarna om elmateriel här brukar handla om. Om man räknar på en arbetskostnad på 600 kr/tim (inte helt orimligt för elektriker) så blir det 105 arbetstimmar. Det kan det säkert ta att tråda om ett helt hus när man räknar med strulmån för rörstopp osv. Det är en del ändringar också som drar iväg priset. Då är det inte inräknat några resor eller bilavgifter heller.

Om det finns ytterbelysningar på flera grupper så kan det krävas reläer för att kunna koppla allt till samma astrour men det är inte någon jättekostnad (och det ingår redan i offerten).

Något att tänka på är att Eljo (Schneider) Trend är på väg att avvecklas, så det kan bli svårt att hitta nya apparater i framtiden. Själv gillar jag Elko RS men man kan också fråga vad priset skulle bli med Scheider Exxact, som är deras nya serie. Troligen blir det lite dyrare (och mycket fulare om du frågar mig).

• Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
Hej,

Vi drog om all el för ett år sedan och betalade ca 45 efter rot. Vårt hus är på 85 kvadrat samt källare på 45 kvadrat. Vi bytte också uttag etc. Hos oss fick de även fräsa en hel del eftersom de flesta uttagen satt i fönsterhake (byggt 37) Priset verkar rimligt tycker jag utan att veta vad uttagen och övrigt material kostar.

tommib tommib skrev:
Spontant skulle jag säga att det är ett rätt bra pris. Kul att se ett sådant för en gångs skull.

Om man räknar från det ni får ROT-avdrag för blir arbetskostnaden 63000 kr och materialkostnaden 15500. Eftersom de ska byta ut alla apparater samt centralen så skulle jag säga att det är riktigt anständigt i jämförelse med vad trådarna om elmateriel här brukar handla om. Om man räknar på en arbetskostnad på 600 kr/tim (inte helt orimligt för elektriker) så blir det 105 arbetstimmar. Det kan det säkert ta att tråda om ett helt hus när man räknar med strulmån för rörstopp osv. Det är en del ändringar också som drar iväg priset. Då är det inte inräknat några resor eller bilavgifter heller.

Om det finns ytterbelysningar på flera grupper så kan det krävas reläer för att kunna koppla allt till samma astrour men det är inte någon jättekostnad (och det ingår redan i offerten).

Något att tänka på är att Eljo (Schneider) Trend är på väg att avvecklas, så det kan bli svårt att hitta nya apparater i framtiden. Själv gillar jag Elko RS men man kan också fråga vad priset skulle bli med Scheider Exxact, som är deras nya serie. Troligen blir det lite dyrare (och mycket fulare om du frågar mig).
Ny info för mig att trend ska försvinna. Men tjejen ville i ändå ändra till Renova så kommer få en uppdaterad offert utifrån det samt att inte röra utebelysningen. (Vi är på väg att t över huset så vissa grejer ska vi nog vänta med tills man bott in sig lite)
Ev rörstopp tillkommer som löpande och resor nämner de inget om så kan jag utgå från att de ingår i offerten? Däremot är det specat att de kommer dit och kopplat ut när jag ska riva lite för att sen dra om när jag har byggt upp väggar men inte stängt dom

tommib
Ah... om det tillkommer löpande kostnader så är det inte fullt så bra, men inte rena ockerpriser heller.
Du ska inte utgå från att något som inte är specificerat ingår. Assumption is the mother of all fuckups som man säger... Se till att få det på papper exakt vad som tillkommer resp ingår. Resor är ett typexempel på saker som kan komma efter. Du kan visserligen bestrida det men tydlighet är bättre för bägge parter.

Ang Renova så kan jag varna för att den är oförlåtande när det gäller håltagning. En vanlig apparat döljer kanterna bättre om man varit lite slarvig med hålsågen. Renova har nästan inga marginaler, så är dosorna slarvigt monterade i ert blivande hus kommer det synas. Smaken är som baken dock och oftast är det någon i förhållandet som tycker design är viktigare än den andra, så...... välj dina strider....

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Så, lite uppföljning. Pratat med elektrikern. Han plockade bort byte av eldragningen i garaget och till utebelysningen (utanpåliggande som ser fräsch ut så det går att byta senare om det skulle behövas) samt astrouret. Då skrev han ner priset till 49 000 efter rot. Deras restid ingår också i offerten .

Jag ska köpa ett renovauttag och testa i fall det funkar mot håltagningen, Så fall kör vi på dom annars exxact

O olofh skrev:
Jag ska köpa ett renovauttag och testa i fall det funkar mot håltagningen, Så fall kör vi på dom annars exxact
Om du ska måla/tapetsera är det inget större jobb att spackla mot dosorna om så behövs. Gillar man Renova är det värt det tycker jag.

• Gilla
Mr Steed och 2 till
  • Laddar…
Vi betalade 21kkr för att byta all el i lägenheten på 85kvm.

Men jag tycker det är rätt mycket ombyggnation/komplettering här också.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Skippa tjejens önskning gällande Renova. Deras största skämt genom tiderna. As jobbigt att få till i äldre kåk...

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
O
Tja tycker inte att renova är ett alternativ annat än i riktigt gamla hus. Den är för dyr och inte så snygg som överväger priset.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Konstigt alla tjejer gillar renova. Vi har det också i vårt uterum med samma problem vanlig dosborr gör hålet lite för stort så det blir lätt en synlig glipa vid ena sidan.

Y
Vill minnas att trend faktiskt är dyrare än exxact numera.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
E
En vanlig enfacksram (strömbrytare) i Renova ger ungefär 4mm till godo runt dosan. Använd rätt hålsåg så går det bra.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Eljo Trend meddelades från schneider att den serien skulle utgå, det var ju för flera år sedan. Men den ligger kvar hos grossisterna, dock med allt färre saker lagerförda.
Men går jag in på schneider's hemsida och väljer apparatserier så finns den där och helt utan antydan att den skulle vara nedlagd eller på utgående. Så nu vet jag inte.

Men ang renova, så tycker jag, och många med mig, att den faktiskt inte är speciellt snygg. Eller utseendet tycker jag själv är ganska OK där det passar, men väldigt plastig känsla.
Men i ett hotell jag gjorde jobb i hade dom Berker 1930-serien. De grejerna har verkligen solid bakelit-känsla.
Så för de som är sugna på eljo renova eller något annat med retrokänsla så ger jag tipset att kolla in Berker 1930.

https://www.elbutik.se/category.html/berker-1930
http://www.berker.com/berker-online-catalogue/switch-ranges/serie-1930/1024-698.htm

serie1930.jpg

O
Hur är kvalitén på berkers?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.