2 053 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
offert förfrågan.
Sida 1 av 2
Hej.
Skickar ett utdrag på en offert till Byggahus, och hoppas på ett svar.
"Hej.
Fick en mycket noggrann offert från ett företag Linköping
jangranstrand@bredband.net
. Allt såg bra ut, nästan för bra ut på offerten allt var med. Nu till min undran.
Nu kommer jag till "Betalningsrutiner".
"50% av anbudsumman faktureras när arbetet påbörjas och betalas när hälften av arbete och material levererats, efter ca 10 dagar, resterande 50% faktureras när arbetet är klart med 7 dagars betalningstid, ROT-avdrag görs med 50% vid respektive faktureringstillfälle.
Arbetet utföres enligt AB 04" Att begära 50% av anbudssumman när arbetet påbörjas innebär om jag förstår det hela rätt, så räcker det att företaget levererar en pall med kakel, eller drar ut en spik i en vägg så ska han ha 50% av fakturerade summan. Det hela tycker jag är underligt. Som jag ser det hela så är detta företag inte seriöst, och med tanke på företagets (röda) siffror så har dom inget kredit hos olika företag som levererar material.
Med vänlig hälsning
Jan Granstrand.
Skickar ett utdrag på en offert till Byggahus, och hoppas på ett svar.
"Hej.
Fick en mycket noggrann offert från ett företag Linköping
jangranstrand@bredband.net
. Allt såg bra ut, nästan för bra ut på offerten allt var med. Nu till min undran.
Nu kommer jag till "Betalningsrutiner".
"50% av anbudsumman faktureras när arbetet påbörjas och betalas när hälften av arbete och material levererats, efter ca 10 dagar, resterande 50% faktureras när arbetet är klart med 7 dagars betalningstid, ROT-avdrag görs med 50% vid respektive faktureringstillfälle.
Arbetet utföres enligt AB 04" Att begära 50% av anbudssumman när arbetet påbörjas innebär om jag förstår det hela rätt, så räcker det att företaget levererar en pall med kakel, eller drar ut en spik i en vägg så ska han ha 50% av fakturerade summan. Det hela tycker jag är underligt. Som jag ser det hela så är detta företag inte seriöst, och med tanke på företagets (röda) siffror så har dom inget kredit hos olika företag som levererar material.
Med vänlig hälsning
Jan Granstrand.
Om det är "Bad & Värme" så hette dom "Badpalatset" under många år och bytte namn 2013.
Det verkar vara ganska mycket röda siffror dom senaste fem åren. Dom två senaste åren har ägarna inte tagit ut någon lön.
Om jag förstår det du citerat så skickas första fakturan när jobbet har startat MEN behöver inte betalas förrän 50% av materialet har levererats OCH 50% av jobbet är utfört men ska då betalas direkt, det ska ta ca 10 dagar från byggstart tills hälften av jobbet är utfört. Slutfakturan skickas när allt är utfört och ska betalas inom 7 dagar.
Det verkar vara ganska mycket röda siffror dom senaste fem åren. Dom två senaste åren har ägarna inte tagit ut någon lön.
Om jag förstår det du citerat så skickas första fakturan när jobbet har startat MEN behöver inte betalas förrän 50% av materialet har levererats OCH 50% av jobbet är utfört men ska då betalas direkt, det ska ta ca 10 dagar från byggstart tills hälften av jobbet är utfört. Slutfakturan skickas när allt är utfört och ska betalas inom 7 dagar.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
De skriver att du betalar när hälften av material och arbete är utfört/levererats. Dvs då har du fått arbetet vid betalning och det är inte oseriöst. Dock är hänvisningen till AB 04 fel. Om du inte har ett bolag. Har företaget röda siffror kan det dock vara bra att vara försiktig. Om du vill fortsätta med företaget krävde att tex 10% av arbetet skall vara innehållet vid varje delbetalning tom godkänd slutbesiktning. Eller enligt ABS 09.
Tycker det låter upplagt för diskussion/oklarheter. Vem gör bedömningen när 50% av materialet och ännu svårare 50% av arbetet är uppnått, och tidpunkten infallit då fakturan skall betalas omgående ?
Och hur kommer betalningsvillkoren att vara utformade på denna första faktura ? Troligen står det 10 dagar, inte 50%....
Sedan är det intressant lösning att fakturera arbete som ännu ej är nedlagt och även dra ROT på det. Det är ju inte gjort ett dugg vid tillfället för faktureringen.....
Nja.....
Och hur kommer betalningsvillkoren att vara utformade på denna första faktura ? Troligen står det 10 dagar, inte 50%....
Sedan är det intressant lösning att fakturera arbete som ännu ej är nedlagt och även dra ROT på det. Det är ju inte gjort ett dugg vid tillfället för faktureringen.....
Nja.....
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Prestationsbunden betalplan är kutym i branschen och inte konstig. Håller dock med om resten.
Har jag fattat fel om fakturabetalningen
Har jag fattat fel om fakturabetalningen
Prestationsbunden betalningsplan kanske vanligt i den branschen men troligtvis inte för små jobb som detta handlar om.
När vi gjorde en relining av stammarna i den fastighet jag bodde i förut så var det prestationsbaserat, men det handlade samtidigt om mycket mer pengar... Då tror jag att det var 10% första avbetalningen efter att ha påbörjat arbetet, eller snarare levererat det material som behövdes, sedan var det löpande med en behållning på tror jag 10% att betala när hela arbetet var utfört. Jag kan absolut tycka det är en okej lösning! Men det handlar om ganska mycket mer pengar.
Renoveringen av ett badrum skulle jag inte betala förrens arbetet är klart. Så tror jag även att branschen resonerar.
Dock om en firma renoverar hela mitt hus, då förstår jag avbetalningen.
Men om ett företag visar röda siffror, då skulle jag inte betala ett öre i förskott, snarare tvärtom....
När vi gjorde en relining av stammarna i den fastighet jag bodde i förut så var det prestationsbaserat, men det handlade samtidigt om mycket mer pengar... Då tror jag att det var 10% första avbetalningen efter att ha påbörjat arbetet, eller snarare levererat det material som behövdes, sedan var det löpande med en behållning på tror jag 10% att betala när hela arbetet var utfört. Jag kan absolut tycka det är en okej lösning! Men det handlar om ganska mycket mer pengar.
Renoveringen av ett badrum skulle jag inte betala förrens arbetet är klart. Så tror jag även att branschen resonerar.
Dock om en firma renoverar hela mitt hus, då förstår jag avbetalningen.
Men om ett företag visar röda siffror, då skulle jag inte betala ett öre i förskott, snarare tvärtom....
Den viktigaste ändringen jag tycker att du ska få till är att slutbetalning ska ske när beställaren har godkänt arbetet. Då sitter du i förarsätet på ett helt annat sätt än om leverantören anser sig vara "klar".
Sen kan nog bara du avgöra om hälften av beställningen är värd halva priset, om du förstår vad jag menar. Ponera att entreprenören går i kk efter att ha gjort halva jobbet och du har betalat halva priset. Det kommer nog kosta mer än 50 % av ursprungsjobbet att få någon annan entreprenör att ta vid där den förra slutade.
Sen kan nog bara du avgöra om hälften av beställningen är värd halva priset, om du förstår vad jag menar. Ponera att entreprenören går i kk efter att ha gjort halva jobbet och du har betalat halva priset. Det kommer nog kosta mer än 50 % av ursprungsjobbet att få någon annan entreprenör att ta vid där den förra slutade.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Att dela upp betalning är inte optimalt i småjobb men i detta fall är nog röda siffrorna mer att oroa sig för.
@ Plåthuset. Att skriva att beställaren betalar när den godkänner är riktigt bra för beställaren men inte en enda entreprenör som fattar nåt skulle gå med på det. Därför är det normala att avtala om slutreglering efter godkänd slutbesiktning.
@ Plåthuset. Att skriva att beställaren betalar när den godkänner är riktigt bra för beställaren men inte en enda entreprenör som fattar nåt skulle gå med på det. Därför är det normala att avtala om slutreglering efter godkänd slutbesiktning.
Mitt tips är att avstå! Röda siffror är inget ovanligt för nystartade företag (yngre än 3 år) och behöver inte vara helt alarmerande, men en tydlig indikation att man måste kolla upp orsaken! Enklaste sätter är att köpa en UC eller en liknande företagsupplysning för ett par hundra kronor. En billig investering för att få konkreta och riktiga svar.
Företag som till jobba med AB04 vid konsumententreprenader har inte satt sig in i vad det innebär att ha en konsument som beställare och det kan ställa till med problem, eftersom ni inte har samma syn på vilka rättigheter och skyldigheter ni båda har. Den föreslagna betalplanen är en tydlig indikation på det.
Företag som till jobba med AB04 vid konsumententreprenader har inte satt sig in i vad det innebär att ha en konsument som beställare och det kan ställa till med problem, eftersom ni inte har samma syn på vilka rättigheter och skyldigheter ni båda har. Den föreslagna betalplanen är en tydlig indikation på det.
Redigerat:
Jag ser nu att jag skrev fel företagsnamn, det är nog "bad & kakel" det gäller.Demmpa skrev:
Om det är ovan nämnda företag så har det varit aktivt i tio år,Vanbeasten skrev:
http://www.solidinfo.se/foretag/bad-o-kakel-i-linkoping-ab/grunddata
Gå sedan ner till Namnhistorik
"2013-10-04Bad & Kakel i Linköping AB
2004-09-27Badpalatset i Linköping AB"
Kolla vidare på ägarens andra bolag, han har ytterligare ett bolag som är aktivt och som har röda siffror, sedan har han även ett annat bolag som konkursat
http://www.solidinfo.se/foretag/linkopings-bad-och-vvs-kommanditbolag/grunddata
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Inte en trippel A kille direkt