2 845 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Offert för utbyte av FTX aggregat rexovent till AceTec EvoAir A100S
Hallå Byggahus forum människor!
Jag behöver lite råd och gärna lite input från mer erfarna.
Jag bor i ett radhus på 111 KVM på 2 våningar, där jag på vinden har en gammal Rexovent RDAA som stått och snurrat sedan 1981.
Jag är nyinflyttad sen 5 månader tillbaka och självklart började aggregatet att strula ganska omgående..
Så lång historia kort jag tog hit en firma för att få en offert på vad det kostar att sätta in ett nytt aggregat (aggregatet kostar 24.000kr att beställa för en privatperson)
De som var här och kikade konstaterade att det är princip bara att lyfta upp det nya aggregatet på vinden, modifiera vinkeln på några rör närmast anslutningen till aggregatet, så är det klart.
Sedan behövdes det en elektriker för att dra lite el samt att rengöring av kanalerna var ett behov.
Låter ganska ”simpelt” om man kan säga så,
Men, nu fick jag en offert som jag tycker känns helt galet dyr!
hade räknat med en kostnad kring 48-55 tusen, men detta är väl lite väl?
Tankar och åsikter?
Tacksam för hjälp!
Jag bor i ett radhus på 111 KVM på 2 våningar, där jag på vinden har en gammal Rexovent RDAA som stått och snurrat sedan 1981.
Jag är nyinflyttad sen 5 månader tillbaka och självklart började aggregatet att strula ganska omgående..
Så lång historia kort jag tog hit en firma för att få en offert på vad det kostar att sätta in ett nytt aggregat (aggregatet kostar 24.000kr att beställa för en privatperson)
De som var här och kikade konstaterade att det är princip bara att lyfta upp det nya aggregatet på vinden, modifiera vinkeln på några rör närmast anslutningen till aggregatet, så är det klart.
Sedan behövdes det en elektriker för att dra lite el samt att rengöring av kanalerna var ett behov.
Tankar och åsikter?
Tacksam för hjälp!
Mycket dyrt tycker jag också. Det är ju bara utbyte och väljer man rätt nytt aggregat blir det bara minimalt med arbete. El finns ju redan där för det gamla aggregatet så det är ju bara att ansluta kabeln till aggregatet.
Tack för svar!J Josth skrev:
Ja känns så jäkla överprisat, det som är mer med elen att göra är att det är en tyristor i köket som ska kopplas bort/exkluderas till nyare lösningen, men i det stora hela förstår jag inte hur dom kan ha satt detta pris riktigt..
Oktober 2021 fick vi ett Östberg Heru 100 S EC inkopplat. Vi hade till/frånluftsvärmepump innan.
FTX placerades på kattvinden ovanför tvättstugan (1,5 plans hus) så det blev lite omdragning av rör. Frånluftskanalerna rengjordes och flöden justerades. Betalade 41000kr.
Det var min lokala sotarfirma som gjorde installationen.
FTX placerades på kattvinden ovanför tvättstugan (1,5 plans hus) så det blev lite omdragning av rör. Frånluftskanalerna rengjordes och flöden justerades. Betalade 41000kr.
Ja det är fullständigt löjligt den offerten jag har fått.. begriper inte hur dom kan ja levererat mig den där siffran..R Runnis skrev:Oktober 2021 fick vi ett Östberg Heru 100 S EC inkopplat. Vi hade till/frånluftsvärmepump innan.
Låter ju onekligen som ni byggde om ganska mycket? I mitt fall ska ett agregat bort och ett nytt in, på samma ställe, med samma rör förutom de sista biten av rören som måste justeras/byggas på så dom passé nya anslutningen till aggregatet, begriper inte exakt vad det är som ska kosta multum..
tack för svar!
Redigerat:
Nu vet jag inte hur ditt hus ser ut men ett A100S är inte tänkt för att kopplas till imkanal. Kanske är det inte gjort så idag vad vet jag.D Dennisen skrev:Hallå Byggahus forum människor!
Tankar och åsikter?
Tacksam för hjälp!
Bra påpekande! Googlade igår på Rexovent RDAA men kunde inte hitta någon monteringsanvisning eller liknande som avslöjar hur det ska vara. Men i ett hus från -81 är det ju ganska sannolikt så att ventilationsaggregatet är kopplat till spiskåpan på något sätt. Då räcker det ju inte med att bara ersätta med en modern FTX utan man måste byta köksfläkt och göra en ny helt egen imkanal om man inte hittar ett aggregat som kan ta emot en imkanal.
Ser nu att det finns lösa spiskåpor med styrning för RDAA att köpa som reservdel...
Ser nu att det finns lösa spiskåpor med styrning för RDAA att köpa som reservdel...
Hittade till slut en gammal monteringsanvisning för Rexovent RDAA och där framgår det tydligt att frånluften är kopplad till spiskåpan. Man gjorde det lätt för sig. Men då kan man också ta ur filter och växlare i RDAA och diska i vatten med fettlösande medel... Dagens FTX-modeller för vindsmontering verkar inte avsedda att kopplas till imkanalen utan enligt dagens standard med ett annat frånluftsdon i köket. Kanske ingår även omdragning av imkanalen och ny köksfläkt i TS offert??
Godmorgon!Å Åbyfor skrev:
Ja det är ett bra påpekande och kanske en dålig förklaring från mig från start! Ventilationen gjordes om lite cirka 2018 när förra ägaren renoverade köket, då gjordes en separat kanal för köksfläkten som går rätt ut, den har alltså ingenting med ventilationen att göra längre - vilken killarna som har här och kikade påpekade som väldigt positivt 👍🏼
Du kan läsa mitt svar ovan här också!J Josth skrev:Hittade till slut en gammal monteringsanvisning för Rexovent RDAA och där framgår det tydligt att frånluften är kopplad till spiskåpan. Man gjorde det lätt för sig. Men då kan man också ta ur filter och växlare i RDAA och diska i vatten med fettlösande medel... Dagens FTX-modeller för vindsmontering verkar inte avsedda att kopplas till imkanalen utan enligt dagens standard med ett annat frånluftsdon i köket. Kanske ingår även omdragning av imkanalen och ny köksfläkt i TS offert??
Det sitter ett frånluftsdon i köket, som när man är på vinden är det cirka 1.5 meter till det donet, varav har en kanal som går rätt in i aggregatet idag 👍🏼
Som sagt killarna som var här sa att det är i stort sett bara ”plug and go” att det ända som behövde göras med rör är att om man måste förlänga/vrida/vinkla själva sista avslutningsdelen så det går in i aggregatets hål, inget annat!
Det stämmer att Rexovent styr köksfläkten. Du bör byta ut köksfläkten mot en "vanlig" som går rakt ut. Fördelen är att då belastas inte FTX med fett etc från köket. En vanlig köksfläkt måste ha ett uttag där fläkten kopplas in med stickpropp.
Du bör också göra ett utsug (ventil) från köket till FTX.
Annars är det bara några av de gamla rören som måste justeras för att passa den nya FTX:en. Vår, Heru 100 kopplas in med stickpropp.
Vi har gjort detta byte och gjorde det mesta själva.
Annars är det bara några av de gamla rören som måste justeras för att passa den nya FTX:en. Vår, Heru 100 kopplas in med stickpropp.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej!O olotor skrev:Det stämmer att Rexovent styr köksfläkten. Du bör byta ut köksfläkten mot en "vanlig" som går rakt ut. Fördelen är att då belastas inte FTX med fett etc från köket. En vanlig köksfläkt måste ha ett uttag där fläkten kopplas in med stickpropp.
Köksfläkten går rakt ut som det är nu 👍🏼 (helt egen kanal)
En utsug finns i köket som går direkt till FTX 👍🏼
Korrekt, bara din gamla rören som måste justeras! 👍🏼