4774 4774 skrev:
Jo, det står i ts första inlägg 😃
Det är inte säker att de har möjlighet till så stort rotavdrag.

4774
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte säker att de har möjlighet till så stort rotavdrag.
Vad menar du? Eller saknas det 14 långburkar innanför västen? Känns som du är på grälhumör alfredo 😄😉🤔🍺

Farstatjej90
4774 4774 skrev:
Vad menar du? Eller saknas det 14 långburkar innanför västen? Känns som du är på grälhumör alfredo 😄😉🤔🍺
För att få avdrag måste man ha inkomst. Tro mig, jag vet.🤔

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vad menar du? Eller saknas det 14 långburkar innanför västen? Känns som du är på grälhumör alfredo
Nej inte alls. I första inlägget står "men då vi konsumerat vårt ROT". Det står dock inget om vilket maximalt rotavdrag de har möjlighet att göra. För att kunna göra maximalt rotavdrag med 50 tkr per person krävs bland annat att de har tillräckligt hög skatt och att de äger bostaden tillsammans.

Jag kan inte se att det framgår att de har möjlighet att göra maximalt rotavdrag.

• Gilla
feRRo och 3 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
OT: ni har redan bränt 100 000 i rotavdrag och var tvungna att göra den här som jag förstår lilla golvytan i år också? Tänker att då får ni väl tugga i er kostnaden också 🤷
Vad vill du ha sagt? Varför skulle man inte kunna göra fler renoverigar än vad ROT täcker? Samt varför skulle man vara tvugen att ta onödiga kostnader, bara för att man inte får mer i avdrag? Är det bara för att vara spydig, eller hur tänker du?

• Gilla
Ring
  • Laddar…
4774
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För att få avdrag måste man ha inkomst. Tro mig, jag vet.🤔
Åh f. Det var mer än vad jag visste 😂.

Edit. Kan innehålla spår av ironi.

Men jag läser att de har maxat rotavdraget på tidigare renoveringar och att det nu bara är denna lilla golvyta saken gäller. Sedan tog jag förgivet att om de redan maxat roten att det var maximal rot som menades. Mitt tankefel och jag ber om ursäkt.

Redigerat:
Är pengarna slut är de, spelar väl ingen roll om de använt 100k rot eller 10k.
Om de lagt två miljoner på sin renovering eller 200k totalt spelar ingen roll för sakfrågan.. men vissa verkar vara avundsjuka och ovilliga att hjälpas ts om de haft råd att betala mycket.. men det spelar ingen roll, och vi vet inte om de sparat i tio år för att ha råd, eller om de drar in miljoner varje år.. och det spelar heller ingen roll

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad vill du ha sagt? Varför skulle man inte kunna göra fler renoverigar än vad ROT täcker? Samt varför skulle man vara tvugen att ta onödiga kostnader, bara för att man inte får mer i avdrag? Är det bara för att vara spydig, eller hur tänker du?
Om de nu satt sig i en sits att de antingen gör jobbet själva (vilket verkar tveksamt givet angiven tidsram), eller så låter de hantverkarna göra jobbet och får då ta den kostnaden.
Inte svårare än så, förstår inte din upprördhet

Magnus E K
Byggår? Om före 1977 kolla först att inte "lumppappen" i själva verket är asbestpapp (ursprungligen undersida av vinylgolvet).

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi bet i det sura äpplet och tog kostnaden. Men alltså wow va sluga de är. Borttagande av pappen tog tre timmar för en person med ett specialverktyg, läggning av golv för två. personer fyra timmar. 800 kr/kvadratmeter för läggning av massivt golv på 20 kvadratmeter. 16000 ska de ha för de fyra timmarna (offertnissen alltså), alltså 2000 sek/timmen per arbetare. Snickarna som utförde arbete verkar inhyrda och blev chockade när jag berättade vad de tog betalt.

• Gilla
Gamle Julius
  • Laddar…
J Johannapie skrev:
Vi bet i det sura äpplet och tog kostnaden. Men alltså wow va sluga de är. Borttagande av pappen tog tre timmar för en person med ett specialverktyg, läggning av golv för två. personer fyra timmar. 800 kr/kvadratmeter för läggning av massivt golv på 20 kvadratmeter. 16000 ska de ha för de fyra timmarna (offertnissen alltså), alltså 2000 sek/timmen per arbetare. Snickarna som utförde arbete verkar inhyrda och blev chockade när jag berättade vad de tog betalt.
Ännu ett bevis på ockrare till hantverkare och privatpersonerna som är godtrogna och gör att de kan fortsätta.

• Gilla
Gamle Julius
  • Laddar…
BirgitS
J Johannapie skrev:
Jag hoppas att du kan berätta vad det är för företag som folk ska undvika både här och andra ställen där man kan lämna omdömen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag hoppas att du kan berätta vad det är för företag som folk ska undvika både här och andra ställen där man kan lämna omdömen.
Ja det kommer jag att göra. Men de va inte markant dyrare än de andra offerterna som kom in. De flesta ville ha 800-900/m2 för golvläggning. Alltså bara för arbetskostnaden- golvet hade vi betalt separat. Fick in en offert lite sent på ca 600 kr/m2, men då hade jag redan accepterat denna och dessutom offerten var den offerten ofullständig - kändes oseriöst. De vi valde för arbetet verkade seriösa och kunde utföra arbetet omgående vilket var viktigt då vi ska få barn i dagarna och vill undvika byggkaos med nyfödd.

Däremot hade jag inte fattat att de lägger 2 m2/timman och då känner man sig helt plötsligt lurad när man börjar räkna på timpenningen.

Jag hade kunnat ta tjänstledigt i tre veckor, lagt golvet på två och varit ledig en vecka för samma kostnad. Massivt golv verkar vara belagt med någon form av rikemansskatt. Och så bidrar ROT till överpriserna. Förstår inte varför ROT finns kvar - jag trodde de hade konstaterat att effekten inte kan motiveras av kostnaden?

BirgitS
Är det bra gjort då?
Så att den korta tiden inte beror på att de slarvar tills någon säger att det är oacceptabelt utfört och de gör om.

Grundanledningen till ROT är att hålla nere mängden svartjobb. På 80-talet förekom ju nästan bara svartjobb mot privatpersoner men nu är det tvärtom. På det sättet lönar det sig för staten.

• Gilla
Gamle Julius
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det bra gjort då?
Så att den korta tiden inte beror på att de slarvar tills någon säger att det är oacceptabelt utfört och de gör om.

Grundanledningen till ROT är att hålla nere mängden svartjobb. På 80-talet förekom ju nästan bara svartjobb mot privatpersoner men nu är det tvärtom. På det sättet lönar det sig för staten.
Ja nu är det vitt istället men staten betalar för att det ska vara vitt. Inte jättemycket bättre..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.