Jag gjorde det korkade misstaget att lite snabbt acceptera en något för dyr offert för snar golvläggning av massiv stavparkett på en mindre yta. Usprungligen skulle även rivning av golv ingå, men då vi konsumerat vårt ROT blev det för dyrt och beslöt oss för att göra det själva. Efter rivning av både gammal klickparkett och linoleumgolv hittar vi lumppapp fastlimmat i betonggolvet som vi förgäves försökte ta bort - här behövs en betongslip. I vardagsrum låg det stavparkett direkt på betongen så detta blev en överraskning. För att kunna utföra själva golvläggningen krävs nu att lumppappen avlägsnas och golvföretaget hävdar att det per automatik är deras uppgift eftersom vi inte kommer hinna själva innan golvläggningen planerades börja. Det kan alltså bli ett kostnadspåslag på 5-10K som vi inte har möjlighet att ta in hjälp på annat håll för eller hinna göra själva- tid mellan offert och påbörjande av arbete var < 1 vecka. Kan de göra så eller kommer jag i annat fall bli ansvarig för avtalsbrott eftersom de annars inte kan utföra sin golvläggning? Jag gissar att golvet inte går att limma direkt på lumppappen?

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
När börjar arbetet då?
Du kan ju åka och hyra en sån här nånstans
Betongfräs Scanmaskin Ferox 200 med röd motor och två hjul, visas på en vit bakgrund från Kendrills webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
johannord och 4 till
  • Laddar…
H
Var det inte en mindre yta då?
Bara kavla upp armarna det.
Hur en betongfräs eller gilla läget

• Gilla
Börje1950 och 4 till
  • Laddar…
Står det i ditt signerade avtal med hantverkaren att arbetet ska ske ett visst datum, och endast detta datum? Annars kan du ju flytta fram deras arbete i tiden

BirgitS
V varpan1 skrev:
Står det i ditt signerade avtal med hantverkaren att arbetet ska ske ett visst datum, och endast detta datum? Annars kan du ju flytta fram deras arbete i tiden
Muntliga avtal gäller.

BirgitS BirgitS skrev:
Muntliga avtal gäller.
Finns ju inget som säger att man har ett muntligt avtal om datum arbetet SKA starta heller.

V varpan1 skrev:
Finns ju inget som säger att man har ett muntligt avtal om datum arbetet SKA starta heller.
Då TS skriver "eftersom vi inte kommer hinna själva innan golvläggningen planerades börja" kan vi nog utgå från det i alla fall finns en överenskommelse om ungefärlig tidpunkt.

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då TS skriver "eftersom vi inte kommer hinna själva innan golvläggningen planerades börja" kan vi nog utgå från det i alla fall finns en överenskommelse om ungefärlig tidpunkt.
Finns väl alltid utrymme för lite förseningar? Det är ju kutym när man anlitar hantverkare att arbetet av en eller annan anledning drar ut på tiden, blir försenat, delas upp i etapper, eller måste skjutas lite på. Viss flexibilitet åt andra hållet kan väl förväntas.

• Gilla
johannord
  • Laddar…
BirgitS
V varpan1 skrev:
Finns väl alltid utrymme för lite förseningar? Det är ju kutym när man anlitar hantverkare att arbetet av en eller annan anledning drar ut på tiden, blir försenat, delas upp i etapper, eller måste skjutas lite på. Viss flexibilitet åt andra hållet kan väl förväntas.
Eller så är denna firma hårt uppbokade och har en lucka som precis motsvarar tiden det tar hos TS och de vill verkligen inte ha någon hantverkare som sitter och rullar tummarna i stället för att dra in pengar.

De gånger jag har anlitat hantverkare för större jobb så är det noga bestämt i tid i förväg och den har hållits.

J Johannapie skrev:
Jag gjorde det korkade misstaget att lite snabbt acceptera en något för dyr offert för snar golvläggning av massiv stavparkett på en mindre yta. Usprungligen skulle även rivning av golv ingå, men då vi konsumerat vårt ROT blev det för dyrt och beslöt oss för att göra det själva. Efter rivning av både gammal klickparkett och linoleumgolv hittar vi lumppapp fastlimmat i betonggolvet som vi förgäves försökte ta bort - här behövs en betongslip. I vardagsrum låg det stavparkett direkt på betongen så detta blev en överraskning. För att kunna utföra själva golvläggningen krävs nu att lumppappen avlägsnas och golvföretaget hävdar att det per automatik är deras uppgift eftersom vi inte kommer hinna själva innan golvläggningen planerades börja. Det kan alltså bli ett kostnadspåslag på 5-10K som vi inte har möjlighet att ta in hjälp på annat håll för eller hinna göra själva- tid mellan offert och påbörjande av arbete var < 1 vecka. Kan de göra så eller kommer jag i annat fall bli ansvarig för avtalsbrott eftersom de annars inte kan utföra sin golvläggning? Jag gissar att golvet inte går att limma direkt på lumppappen?
Ånga och skrapa 👍

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 1 till
  • Laddar…
Som svar på frågan går det inte att limma på pappersrester. Det måste bort och 5-10 tkr kan nog vara rimligt, beroende på yta. Firman lär hyra en golvslip och dammsugare. Vill du kan du säkert lösa det med vinkelslip och en diamantskiva från biltema eller liknande. Allternativt hyra en handhållen maskin från tex Bauhaus. Det kostar ca 1000 kr per dygn men dammar infernaliskt. Hyra bra dammsugare rekomenderars starkt, men kostar en slant till.

• Gilla
Linda Wiveka Olsson
  • Laddar…
OT: ni har redan bränt 100 000 i rotavdrag och var tvungna att göra den här som jag förstår lilla golvytan i år också? Tänker att då får ni väl tugga i er kostnaden också 🤷

D dilemma skrev:
ni har redan bränt 100 000 i rotavdrag
Det vet du väl inget om?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Det vet du väl inget om?
Jo, det står i ts första inlägg 😃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.