Jag tittar av och till på nätauktioner och jag häpnas av priserna som saker går för.
Det har aldrig varit i närheten av jag skulle betala det slutpriset landar på.
Om det inte är defekta prylar så går de inte sällan för priser (med alla avgifter) man kan få nytt för om man har lite is i magen och väntar in en rea.

Kan nån upplysa mig om varför man chansar på begagnade från konkursbon för väldigt liten reducering i pris?

F Fredzter skrev:
Jag tittar av och till på nätauktioner och jag häpnas av priserna som saker går för.
Om det inte är defekta prylar så går de inte sällan för priser (med alla avgifter) man kan få nytt för om man har lite is i magen och väntar in en rea.

Kan nån upplysa mig om varför man chansar på begagnade från konkursbon för väldigt liten reducering i pris?
Shopaholics? Samma dårar som åker til GeKås och bunkrar skräpsaker?

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Det är auktion och man "tror" att det då blir billigt samt att alla inte är prismedvetna (inte orkar kolla upp vad likvärdig ny produkt kostar).

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det är auktion och man "tror" att det då blir billigt samt att alla inte är prismedvetna (inte orkar kolla upp vad likvärdig ny produkt kostar).
Tycker det är så jäkla märkligt att man pallar ge sig in i en auktion med allt vad det innebär men man orkar inte lägga 2 minuter på att googla. Men kan tänka mig att folk blir lite beroende av auktioner.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F Fredzter skrev:
Tycker det är så jäkla märkligt att man pallar ge sig in i en auktion med allt vad det innebär men man orkar inte lägga 2 minuter på att googla. Men kan tänka mig att folk blir lite beroende av auktioner.
Jamen precis så, var med min far på en auktion efter en nedlagd bilverkstad för länge sedan. Vi var ev. spekulanter på en svets. Han hade alltid med sig senaste Luna katalogen när han var i väg på auktioner, där det förekom verktyg, som en referens. Han menade på att när "gubbarna" börjar buda så vet man aldrig var det slutar. Det bliv ingen svets den gången, om jag inte minns fel (var nog minst 45 år sedan) så gick den begagnade och använda svetsen för någon hundralapp mer än vad en ny likvärdig svets i katalogen kostade.....

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K
Ja det är mycket märkligt. Kollar alltid prisjakt som jämförelse, och i princip alltid så blir det minst nypris med moms och avgifterna tillslut

Går att göra fynd, köpte mig en kemppi automat svetshjälm med 3m friskluft för under 2000. Jäkla pangpris men ibland ser man saker gå för samma och ibland dyrare än nytt.

På dessa konkursauktioner så får man inre glömma att räkna in serviceavgift och moms, folk brukar glömma det tror jag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ossian K Olsson
F Fredzter skrev:

Underskatta inte känslan av att få vinna! Även om det kostar dig en tusenlapp extra.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Walle85
På Tradera tycker jag också att det är väldigt vanligt att det landar på nypriset eller strax över om man räknar in frakten.
Känslan att vinna är tydligen en mycket stark faktor.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
L Lutte skrev:
Går att göra fynd, köpte mig en kemppi automat svetshjälm med 3m friskluft för under 2000. Jäkla pangpris men ibland ser man saker gå för samma och ibland dyrare än nytt.
Oh ja, går helt klart att fynda på auktion. Men det bygger nästan på att man är ensam budgivare, vilket så klart inte händer alltför ofta, beroende på vilken typ av prylar man kollar på.

Kör ofta "köp nu"-funktionen på Tradera också. Även om det inte är så man gör de riktiga kanonfynden så är det ibland riktigt rimliga priser, och av någon anledning lockar tydligen inte den knappen de som är köptokiga. Dessutom får man grejorna direkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.