Det finns en speciell typ av vädur som använder separat vatten för drivning för att pumpa ett annat rent vatten

Minns inte vad den kallas med googla runt lite så bör du hitta den.

Brunn så tänker jag spontant vinddriven pump med vattentorn.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Avemo skrev:
Nej. Väduren kan bara pumpa vatten från bäcken, men till en högre höjd än bäcken. För att pumpa vatten ur brunnen behövs en annan lösning. Är det något fel på bäckvattnet? Det kanske går att ha vädur och bäckvatten till tvätt, disk och matlagning även om du inte tror att det är drickbart utan kokning. På så vis blir det mycket mindre vatten att bära från brunnen.
Bäckvattnet går nog att leda in med självtryck. Men jag antar att vattenkvaliteten är bättre i brunnen. Hur grov ledning och hur hög fallhöjd krävs för att få skapligt tryck ur en kran tro?

Redigerat:
Jarlingar skrev:
Det finns en speciell typ av vädur som använder separat vatten för drivning för att pumpa ett annat rent vatten

Minns inte vad den kallas med googla runt lite så bör du hitta den.

Brunn så tänker jag spontant vinddriven pump med vattentorn.
Detta låter intressant! Finns mekaniken till väduren att köpa färdig eller är det hemmabygge som gäller? Vinddriven pump typ vindkraftverk då eller?

I min stuga har jag vädurspumpen som pumpar upp vatten till ett 200 L vattentorn.
Det matar stugan med självtryck.
En ledning direkt till kran och en till en 50 L varmvattenberedare som värms av vedspisen.

Så både varmt och kallt vatten i kranen :)

Nästa projekt är att bygga ett kylskåp som kyls av spillvattnet från vattentornet.

El kör jag än så länge på elverk.
Kipor 2000w.
Går 8 timmar på 3 liter soppa :thumbup:

Men behovet av frys gör att jag nu kikar på möjligheten att generera elen från bäcken istället.

Så när zombiesarna kommer så vet du vart du hittar mig.. :D :thumbup:

• Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
rocking_ghost skrev:
Det är möjligt att det går att hitta en 12v pump men det måste vara en skapligt kraftig då brunnen ligger några meter under husets nivå. Ska testa om växelriktaren klarar att försörja pumpen vid tillfälle. Hur gör man med jordning av ett sånt här system, jordspett? Hur vet man att jordningen blivit tillräckligt bra?
En dränkbar pump borde gå att hitta. Snabb googling ger den här. Men det är naturligtvis en rapplig billig pump med (står det) max 5 m tryckhöjd. Så inga garantier. Och ger ju inte så mycket vatten.

Jarlingar skrev:
I min stuga har jag vädurspumpen som pumpar upp vatten till ett 200 L vattentorn.
Det matar stugan med självtryck.
En ledning direkt till kran och en till en 50 L varmvattenberedare som värms av vedspisen.

Så både varmt och kallt vatten i kranen :)

Nästa projekt är att bygga ett kylskåp som kyls av spillvattnet från vattentornet.

El kör jag än så länge på elverk.
Kipor 2000w.
Går 8 timmar på 3 liter soppa :thumbup:

Men behovet av frys gör att jag nu kikar på möjligheten att generera elen från bäcken istället.

Så när zombiesarna kommer så vet du vart du hittar mig.. :D :thumbup:
Hur högt måste vattentornet vara och hur grov ledning måste man ha för att få skapligt tryck?
Blir nyfiken på varmvattenberedaren, bilder??
Är du nöjd med elverket, hur är ljudnivån? Såg väldigt smidigt ut!
Tipsa gärna om fler vädurspumpsleverantörer hittade bara den jag länkade ovan.

Om du vill ha tryck på vattnet utan att ha ett högt torn kan du ha en hydrofor i stället för ett torn. Jag har varit i en stuga där vattnet pumpades upp i en tank på vinden. Det var givetvis lågt tryck på det vattnet, men det var fortfarande rinnande vatten i köket. För det mesta behövs inte så högt tryck.

Om man ska ha tryck via höjd så blir det till å ta i..
10 meter blir ~1 bar..

Men tryck är inte så nödvändigt. Jag har 5-6 meter fallhöjd från vattentornet, 20 mm pem-slang, flödet i kranen är som att öppna kökskranen hemma till 1/3 ungefär

Elverket är jag sjukt nöjd med!

Haft det i 8 år, kör det 8 timmar om dan 2-3 veckor om år.
Används för att ladda jaktradio, mobil, köra dator och tv samt belysning.

Utöver att byta olja 1 gång om året så har jag bytt till ett varmare tändstift då det gick för kallt och sotade igen annars. Har värmetal 4 nu.

Ska se om jag hittar nån bild på vvb.

Ja just det..
Ljudnivån på elverket är bra, det står i vedboden 5 meter från stugan, inne i stugan är det knappt hörbart :thumbup:

Bild på vvb:

Inomhusmiljö med vedeldad kastrull på spis, isolerat rör, hylla med föremål, träväggar och slokande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termometer fäst på ett kopparör visar temperaturen i en vedbod, kopplat till värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett gammalt expansionskärl i rostfritt som jag svetsat på två nipplar för att ansluta värmespiralen.
Ca 20 meter 12 mm prisolrör som är lindat runt rökröret.

• Gilla
rocking_ghost
  • Laddar…
Har egentligen inga direkta tips om leverantörer av vädurar, men dom fanns att köpa på Clas ohlson förr.
Tror det var brusaholm som tillverkade dom.
Testa att slänga ut en köpesannons i tidningen. Inte blocket..

Annars kan du söka efter: hydraulic ram pump

Jarlingar skrev:
Ja just det..
Ljudnivån på elverket är bra, det står i vedboden 5 meter från stugan, inne i stugan är det knappt hörbart :thumbup:

Bild på vvb:

[bild]

[bild]

Det är ett gammalt expansionskärl i rostfritt som jag svetsat på två nipplar för att ansluta värmespiralen.
Ca 20 meter 12 mm prisolrör som är lindat runt rökröret.
Rinnande varmt och kallt vatten utan el -Bra jobbat!

Avemo skrev:
Om du vill ha tryck på vattnet utan att ha ett högt torn kan du ha en hydrofor i stället för ett torn. Jag har varit i en stuga där vattnet pumpades upp i en tank på vinden. Det var givetvis lågt tryck på det vattnet, men det var fortfarande rinnande vatten i köket. För det mesta behövs inte så högt tryck.
Men funkar väduren kopplad mot en hydrofor?

Fann föjande text på nätet:
"Att använda växelriktare och standard 230V pump i samband med solpaneler kan man i stort sett avskriva helt - ett av problemen är dom oehörda startströmmarna som behövs för att dra igång en enfas-asynkronmotor-pump och man brukar behöva sinusväxelriktare på ungefär 10 ggr pumpens märkeffekt"
Får nog lägga ner det spåret. Ska testa ett 2kW eleverk som jag ska få låna om det orkar driva pumpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.