K Kjohan skrev:
SERVICEBIL 300kr/tim HAHA va fan e det här för hitte-på?!
På en heltidsvecka ska alltså du bli debiterad 12 000kr för att de överhuvudtaget har en bil. Som de kanske bara använder till och från bygget & när de ska på lunch.
Kör de över halva landet varje dag för att komma till er???
Är ju faktiskt hysteriskt kul om de på allvar tycker det verkar rimligt.

K Kjohan skrev:
På en heltidsvecka ska alltså du bli debiterad 12 000kr för att de överhuvudtaget har en bil. Som de kanske bara använder till och från bygget & när de ska på lunch.
Tror att jag ska byta yrke och börja hyra ut servicebilar.
Om jag börjar med halva priset så kan jag väl ta en stor del av marknaden:):):)
Om man sen ska till samma kund 2 dagar på rad är det inte rimligt att kunden får betala bilen på natten också, den kan ju inte användas till någon annan kund!!!!!
Vilken affärside:):)

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
M
Klockren offert där man femdubblat allt för att man har för mycket att göra och inte vill ha jobbet.
Generellt så visar detta på vikten av att på riktigt sätta sig in i projektet man ska göra för att ha kött på benen. Att googla hur tak är uppbyggda, vad som behöver bytas, kostnader osv. är relativt enkelt och det går ganska fort att få en uppfattning om hela processen i både tid och pengar.

Med tanke på rödljusinbromsningen som nu sker på byggmarknaden så kommer denna typen av jobb bli betydligt billigare om några månader. Företagen som idag varslar personal som snickare ökar för varje dag. Vissa husproducenter jämför marknaden sedan nån månad tillbaka med finanskrisen 2008, det är tvärstopp.

Utan att ha räknat på erat tak så skulle jag gissa att det skulle kosta max 1/3-del av den uppvisade offerten.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Tror att jag ska byta yrke och börja hyra ut servicebilar.
Om jag börjar med halva priset så kan jag väl ta en stor del av marknaden:):):)
Om man sen ska till samma kund 2 dagar på rad är det inte rimligt att kunden får betala bilen på natten också, den kan ju inte användas till någon annan kund!!!!!
Vilken affärside:):)
K Kjohan skrev:
Jag förutsätter att de menar att kostnaden är 300kr/ körd timma.
Tar det 30minuter till kunden blir du debiterad 150kr för bilen den dagen.
Det är ett tankesätt om du gör jobb långt utanför den stad du arbetar i.

Självklart tar de inte betalt 300kr/h som bilen står parkerad..

Köpa ett K-märkt hus så har man naturligtvis satt sig på pottkanten med fri vilja. Ser dock inget speciellt med huset, en gammal dragig träkåk med evinnerliga dyra bekymmer, lycka till.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Köpa ett K-märkt hus så har man naturligtvis satt sig på pottan med fri vilja. Ser dock inget speciellt med huset, en gammal dragig träkåk med evinnerliga dyra bekymmer dock, lycka till.
jobbar du på takfirman dom fått offerten ifrån?:crysmile::crysmile:

• Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 11 till
  • Laddar…
N
M Markarbetaren skrev:
Klockren offert där man femdubblat allt för att man har för mycket att göra och inte vill ha jobbet.
Generellt så visar detta på vikten av att på riktigt sätta sig in i projektet man ska göra för att ha kött på benen. Att googla hur tak är uppbyggda, vad som behöver bytas, kostnader osv. är relativt enkelt och det går ganska fort att få en uppfattning om hela processen i både tid och pengar.

Med tanke på rödljusinbromsningen som nu sker på byggmarknaden så kommer denna typen av jobb bli betydligt billigare om några månader. Företagen som idag varslar personal som snickare ökar för varje dag. Vissa husproducenter jämför marknaden sedan nån månad tillbaka med finanskrisen 2008, det är tvärstopp.

Utan att ha räknat på erat tak så skulle jag gissa att det skulle kosta max 1/3-del av den uppvisade offerten.
Jag tror du har helt rätt så nu avvaktar vi med att begära in ytterligare offerter till våren. Håll tummarna för att vår tes stämmer!

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
N
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Köpa ett K-märkt hus så har man naturligtvis satt sig på pottkanten med fri vilja. Ser dock inget speciellt med huset, en gammal dragig träkåk med evinnerliga dyra bekymmer, lycka till.
Väl rutet! Och tack!

• Haha
  • Gilla
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Jag förutsätter att de menar att kostnaden är 300kr/ körd timma.
Tar det 30minuter till kunden blir du debiterad 150kr för bilen den dagen.
Det är ett tankesätt om du gör jobb långt utanför den stad du arbetar i.

Självklart tar de inte betalt 300kr/h som bilen står parkerad..
Vad är det amrisarna säger? Assumption is the mother of all fuck-ups...
Man måste be firman förtydliga, annars riskerar man att det kostar just vad som står i offerten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Vad är det amrisarna säger? Assumption is the mother of all fuck-ups...
Man måste be firman förtydliga, annars riskerar man att det kostar just vad som står i offerten.
Förtydliga, annars kan det kosta betydligt mer än vad som står i offerten när man har med hantverkare att göra (Obs är själv utbildad snickare:))

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Hör med,vgbt punkt se min far hade dom 2020, mycket nöjd med pris och utförande!

• Gilla
Naiv entusiast
  • Laddar…
Tyckte inte offerten var orimligt dyr jag fick liknande för något år sedan. Du måste förstå att du har ett kulturhus och hantverkaren räknar med att du kommer söka bidrag från kommunen eller Länsstyrelsen. Han Måste då också kunna hantera vad de kommer med för krav. Hur många procent skulle du kunna få i bidrag?
Om du inte får bidrag och inte har råd med ett kulturtak byt till nytt. Det kan givetvis krävas bygglov dispens för att göra detta men det går att få på några år.

N
S Skåne huset skrev:
Tyckte inte offerten var orimligt dyr jag fick liknande för något år sedan. Du måste förstå att du har ett kulturhus och hantverkaren räknar med att du kommer söka bidrag från kommunen eller Länsstyrelsen. Han Måste då också kunna hantera vad de kommer med för krav. Hur många procent skulle du kunna få i bidrag?
Om du inte får bidrag och inte har råd med ett kulturtak byt till nytt. Det kan givetvis krävas bygglov dispens för att göra detta men det går att få på några år.
Vi har redan kollat upp detta och såvida vi inte byter takpannor (dvs återanvänder de som finns) så behöver vi inte bygglov. Så det enda företaget behöver göra ”extra” pga att huset är kulturmärkt är att återanvända de gamla pannorna. Jag har svårt att se att det skulle kosta 500’-700’ mer än vad vi budgeterat? Tänker jag fel så får du gärna förklara mer ingående. Jag är här för att lära mig!

Edit. Vi har rätt sorts pannor så den delen är inte problemet.

" såvida vi inte byter takpannor" Du har alltså ett krav från kommunen på ett vist tak, då följer automatiskt att merkostnader kan du kräva kommunen på. Att du får något bigrag /ersättning är otroligt men det betyder inte att du får byta till annat tak. Har du kollat med dem om de är villiga med en rimlig kompensation? PBL 4 kap 8§ och 14 kap 11§

S Skåne huset skrev:
" såvida vi inte byter takpannor" Du har alltså ett krav från kommunen på ett vist tak, då följer automatiskt att merkostnader kan du kräva kommunen på. Att du får något bigrag /ersättning är otroligt men det betyder inte att du får byta till annat tak. Har du kollat med dem om de är villiga med en rimlig kompensation? PBL 4 kap 8§ och 14 kap 11§
Nu hänger jag inte riktigt med här... På vilka grunder skulle kommunen vara kostnadsansvarig för kraven i PBL? Jag har aldrig hört talas om ett sådant case och heller inget lagrum som stödjer det. Tvärtom framgår det av PBL 8:14 att särskilt värdefulla byggnader ska underhållas på ett sätt så de särskilda värdena bevaras. Däremot kan Länsstyrelsen i vissa fall lämna bidrag till byggnadsvård inom ramen för bevarande av kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Så tipset är att kolla med Länsstyrelsen i det här fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.