Byggahus.se

Örementhus

1. M
    Medlem · 449 inlägg
    Under 2018 byggde vi hus med Örementhus i Skåne och jag har sedan dess sett fram emot att skriva ett långt inlägg, men då det aldrig blivit av börjar jag med ett kortare och svarar hellre på era frågor. Detta är min åsikt och inte min frus (som har fler invändningar).

Örementhus bygger stenhus i lättbetong H+H i Södra Sverige.

Örementhus är ett säljföretag med en säljare (Johnny) och huset byggs sedan av Haaks Stenhus/Ramlösa bygg som äger Örementhus. Processen jag hade med Örementhus var fantastisk och säljaren overderlig i vårt husbygge. Alltid tillgänglig, trevlig och ärlig med snabba och raka svar kring priser, byggkonstruktion och bra och dåliga tips. Jag tror inte någon annan byggare hade stått ut med oss som kund, då jag i princip ritade huset tillsammans med Johnny under en halvårsperiod. Han har stenkoll

Den stora invändningen mot Örementhus här skulle vara avsaknaden på råd kring estetik och arkitektur, då detta inte är deras starka sida. De bygger enkla klassiska hus och värdesätter nästan alltid funktion/kostnad mot det som är vackert. Bra på många sätt, men här hade vi gärna haft lite mer hjälp.

Vi fick hjälp genom hela processen, från första fröet till hus till det stod på plats. Hantverkarna var genomgående proffsiga, alla var svenskar i svenska firmor och alla var lätta att prata mer. Om vi ångrar något är det att vi inte la mer tid på EL planeringen tidigare i bygget. Detta kom lite väl snabbt för att bli helt bra.

Vår snickare och den som skötte arbetet och planeringen (Dan Nilsson Allbygg) var otroligt kompetent, villig att samarbeta och gjorde förbättringar utöver det som Örementhus hade som standard. Han och hans son gjorde ett toppenjobb.

Ramlösa Bygg var bra att ha att göra med, enkla att samarbeta med och gav bra och snabb respons på alla frågetecken.

Finishen på huset var bra, och de småsaker som var kvar åtgärdades snabbt (Saknad micro/torktumlare). Allt vi påpekat har åtgärdats. Detta även då vi gjort full betalning.

Under resans gång fick vi påpeka en del saker, som oftast åtgärdades eller ändrades utan några värre diskussioner. Jag var i alla fall nöjd.

Två saker hände under bygget som Ramlösa/Haaks skötte exemplariskt
    1) Ett fönster beställdes fel (210cm brett istället för 200cm). Vi fick möjlighet att behålla det mot en rabatt eller få ett nytt. Aldrig kände vi att de försökte pracka på oss det felbeställda fönstret, utan vi bestämde oss om att vi ville ha ett 200cm fönster och de sa att de ordnar det direkt

2) Slutbesiktning var bokat till sista januari 2019. Allt enligt kontraktet. Jag bad om att få huset innan årsskiftet och då de hade kommit ganska långt gick de med på det. Alla möten bokades om, hantverkarna fick jobba häcken av sig innan julhelgen och huset besiktigades den (ca) 19:e december innan jul. Detta sparade oss ca 40 000kr i fastighetsskatt, extra hyra, avtal byggvatten, byggel osv vilket betydde mycket för oss. Detta blev jag särskilt imponerad av!

Totalt sett är jag helnöjd med huset. Det blev exakt som vi beställt, finishen var mycket bra, hantverkarna (alla) var otroligt kompetenta och punktliga, bygget flöt på klanderfritt och även om vi blev stressade av vissa moment och oroliga sköttes det väldigt imponerande från hela koncernen.

Bilder på bygget och mina frågor under byggets gång hittar du under min profil.

Prismässigt hamnade vi på ca 20 000kr/kvm för ett enplanshus i vinkel på 174kvm.

2. Åsa Lund
    Medlem · 4 101 inlägg
    Otroligt sällan hus blir klara i förtid, dessutom precis före jul när alla vanligtvis har som mest att göra

• Laddar…