Hej!

Vi har mycket dåliga erfarenheter av Örementhus och vill med vår hemsida varna andra som har planer på att köpa hus av dem.

Never Ending Story -

Familjen Winqvist Hansson

Tråkigt när det går som i ert fall.

Örementshus har jag uppfatat som ett seriöst företag, kan det vara så att de tagit in en underleverantör som gjort dåligt jobb?

Villa Villebo

Vi trodde också att Örementhus var ett seriöst företag, men... I vårt fall är det mer eller mindre brister gällande alla entreprenörer. Hur som helst så har vi köpt hus med totalentreprenad, och ansvaret ligger då på Örementhus.

Oppps! Det var ingen rolig läsning om Örementhus.

Kan bara säga att jag tycker det är jättetråkigt det som ni har råkat ut för. Ni har haft en jäkla otur med era entreprenörer som tydligen har gjort ett dåligt jobb. Men det är nog tyvärr sådan som kan hända ibland att underentreprenörerna inte sköter sig. Fast det jag tycker är dåligt är att inte Örementhus har sett till att fixa era problem.

För vår egen del så har vi än så länge bara haft positiva erfarenheter av Örementhus. Vi är mitt i byggnadsprocessen av vårt hus och vi hoppas att vår positiva erfarenhet kommer att kvarstå även efter att huset är färdigt.

Den 14/5 var sista dagen Örementhus hade på sig att åtgärda anmärkningar från efter-/särskild besiktning 070202, och åter igen har Örementhus visat att de inte är ett seriös företag. Inte en enda hantverkare har varit i kontakt med oss sedan besiktningen, och ingen åtgärdsplan från Örementhus sida - total tystnad.

Detta tar verkligen på krafterna, aldrig någonsin hade vi trott att det skulle kunna vara en sån mardröm att bygga hus.

Never Ending Story -

Får jag fråga var ni har byggt? Kan inte se det av er hemsida, kanske är det jag som var för snabb.

Vi har byggt i Trelleborg.

Vi har byggt med Roxistenhus som har kontor i Trelleborg och har byggt i Eslöv(marieholm). Vi har råkat ut för liknande problem som Ni, besiktningsanmärkningar som aldrig blir åtgärdade, extra möten där vi krävt planer på när saker ska bli åtgärdade, man svarar inte på mailen mm. För vår del började bygget inte bra, vi hade totalentreprenad och fick först ett par icke seriösa snickare som glömde att förankra takstolarna så att en stor del av huset rasade. Snickarna blev snabbt utbytta och vi fick istället utmärkta snickare, men huset stod stilla i 11 veckor tills de nya kunde ta över.
Nu i efterhand ser jag att det är en stor nackdel att bygga med en firma som inte har kontoret i närheten. En bra trelleborgssnickare tar inte gärna jobb i Marieholm, utan man får ta vad som finns i närheten och då kan det bli si och så med resultatet. Det blir heller inga spontanbesök från husfirman för att se hur snickarna sköter sig om det tar mer än 1h enkel väg.
Förra onsdagen hade vi vår 3:e besiktning och idag är det inte mycket som återstår innan alla felen är åtgärdade och vi kan betala de sista 30 000kr vi håller inne med.

mvh
margareta sjödin

Ang Örementhus
Efter att ha letat länge efter kommentarer om Öremnthus så ser jag att det endast är familjen Winquist / Hansson som inte är nöjda med Örementhus.

Det hela handlar mycket om hur man själv uppför sig, givetvis bör man vara på sin vakt men att misstro alla inblandade ifrån början till slut resulterar ofta i ett dåligt bygge.

En som är mycket väl insatt och har arbetat på Örementhus i många år, dock inte nu längre.

Det hela handlar mycket om hur man själv uppför sig, givetvis bör man vara på sin vakt men att misstro alla inblandade ifrån början till slut resulterar ofta i ett dåligt bygge.
Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men det där låter jättekonstigt. Du menar att om man hostar upp några miljoner för ett hus ska man bara anta att alla gör rätt och hålla käften, annars får man ett väldigt hårt straff i form av ett felaktigt utfört arbete?
.

Är det så nervösa byggare som jobbar åt Örementhus och deras entreprenörer så att de inte klarar av att genomföra ett bra jobb ifall de blir kontrollerade under processen. Då kan man ju ställa sig frågan om vad de stackarna har för arbetsförhållanden om de är så psykiskt labila. Tråkigt att höra, för om man mot förmodan skulle bygga ett nytt hus efter att ha läst den här storyn så känns det ju inte bra att man bara ska sitta på sin kammare och hålla tyst under hela byggprocessen för att inte störa byggarna och riskera att de blir arga eller nervösa och därmed medvetet eller omedvetet gör ett dåligt jobb...

Det är ju mänskligt att fela och byggföretag/husleverantörer utgör inget undantag från detta antagande, nej tvärt om, när det kommer till felande så har det visat sig att de är mycket mänskliga.

Det jag får ut av detta forum är att dela andras erfarenheter, samt möjligen att hindra någon från att upprepa de misstag jag själv gjort genom att själv berätta hur saker och ting blev.

Själva valde vi totalentreprenad, för att slippa engagera oss under byggtiden och för att få en ansvarstagare för hela projektet. Vi besökte hus som man levererat och talade med de som bodde där. Detta hjälpte ju föga, kom det att visa sig, projektet kom att bli över ett år försenat. Vi tvingades att häva entreprenaden för att få fart på bygget, nu bor vi i vårt hus tack vare att vi gjorde allt det som vi trodde vi skulle slippa när vi valde en totalentreprenad. Så konstigt det blev, kunde det blivit annorlunda om vi "uppfört oss" på något annat sätt ? Knappast, runt 10% av byggprojekten som Bollebygdshus hade runt 2006 resulterade i missnöjda kunder. Några av dem kan du läsa om i detta forum.

Vi får hoppas att Örementhus nöjer sig med att endast förekomma i ett fall på detta forum.

/MF

Ang Örementhus

Jag skrev att man skulle vara på sin vakt och detta innebär givetvis att om behovet uppstår så ska man givetvis vidta åtgärder, men att vara misstånksam mot allt och alla i från första stund leder mycket sällan till ett bra bygge,
efter att varit med om ca 200 husbyggen så vet jag att det är så.

Magnus Ekberg skrev:
Ang Örementhus

Jag skrev att man skulle vara på sin vakt och detta innebär givetvis att om behovet uppstår så ska man givetvis vidta åtgärder, men att vara misstånksam mot allt och alla i från första stund leder mycket sällan till ett bra bygge,
efter att varit med om ca 200 husbyggen så vet jag att det är så.
Du nämner att du tidigare jobbade för Örementhus, men vi har aldrig haft kontakt med dig. Att du är väldigt insatt i detta ärende bygger då på vad dina f.d. kollegor berättade för dig. Du har aldrig varit i vårt hus, aldrig varit i kontakt med oss, ändå så är du väldigt insatt. Har du tagit del av besiktningsanmärkningarna? Nästintill samtliga problem vi har tagit upp har senare resulterat i besiktningsanmärkningar. Dock så har det hela tiden krävts att vi kallar till besiktning eftersom det i de flesta fallen inte har hjälpt att felanmäla till Örementhus. När vi dessutom anlitar en advokat som vet våra rättigheter händer det ändå ingenting. Samtidigt dyker det ständigt upp nya fel under garantitiden. Det är trots allt den största investeringen man gör i livet, och att under 3 års tid levt med så pass stora ekonomiska fel som funnits/finns är oerhört psykiskt påfrestande. Vi jobbar i en helt annan bransch och saknar kunskap inom detta område. Att vi med tiden har blivit mer frågvisa, och ifrågasätter för att kunna förstå vad som händer tror vi är ganska befogat efter vad som har inträffat i vårt fall. Om du menar att vi då misstänker allt och alla och att detta leder till ett dåligt bygge har vi ingen förståelse för. Menar du att entreprenörer medvetet skulle göra ett dåligt jobb beroende på hur kunden beter sig? – Detta är en jobbig kund så han skall ha ett felaktigt fall i badrummet…

Däremot hade vi förväntas oss krafttag från Örementhus och att de skulle ha tagit sitt ansvar. Vi har köpt ett hus med totalentreprenad.

Och för att svara på din fråga om det endast är vi som är inte är nöjda med Örementhus: Nej, vi har kommit i kontakt med flera missnöjda kunder som har hört av sig efter att ha läst vår historia på hemsidan.

Efter tre år är vårt hus fortfarande inte ”klart”. Vi kan bara än en gång påtala hur illa Örementhus har skött detta.

Vi har uppdaterat vår hemsida http://www.neverendingstory.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.