5 804 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Öppna PEX, går det att få tätt igen?
Jag har läckage på min golv värmefördelare och jag måste följaktligen skruva bort pex rören för att kunna spänna åt fördelare.
Finns det några risker med att lossa redan åtdragna klämrings kopplingar för pex slangen? Jag menar, kommer det att bli tätt andra gången jag drar kopplingarna eller måste jag skaffa nya klämringar eller kanske rentav kapa pexen en liten bit och sen sätta nya klämringar?
Nån som vet hur hårt man ska dra kopplingarna sen? Nästa projekt är fördelaren till tappvattnet, där är alla kopplingar nya och fräscha.
Finns det några risker med att lossa redan åtdragna klämrings kopplingar för pex slangen? Jag menar, kommer det att bli tätt andra gången jag drar kopplingarna eller måste jag skaffa nya klämringar eller kanske rentav kapa pexen en liten bit och sen sätta nya klämringar?
Nån som vet hur hårt man ska dra kopplingarna sen? Nästa projekt är fördelaren till tappvattnet, där är alla kopplingar nya och fräscha.
Tack för tipsen 
På tal om fördelar stock, jag har förstått att man ska dra åt utav bara he**te (vilket jag inte visste när jag drog den förstag gången) men hur mycket ska den dras igentligen? Utloppen vill man ju ha åt ena sidan, om man då när man drar till lite normalt åker förbi utloppssidan med ,säg, 10grader, ska man då dra 350 grader till? Det känns som om det kräver skruvstycke och största nyckeln med förlängning för att klara det. Finns det inte risk att man drar sönder stocken? (Nu pratar jag inte om klämringarna utan stocken som ju kommer i bitar om 2 och 3 utlopp)
På tal om fördelar stock, jag har förstått att man ska dra åt utav bara he**te (vilket jag inte visste när jag drog den förstag gången) men hur mycket ska den dras igentligen? Utloppen vill man ju ha åt ena sidan, om man då när man drar till lite normalt åker förbi utloppssidan med ,säg, 10grader, ska man då dra 350 grader till? Det känns som om det kräver skruvstycke och största nyckeln med förlängning för att klara det. Finns det inte risk att man drar sönder stocken? (Nu pratar jag inte om klämringarna utan stocken som ju kommer i bitar om 2 och 3 utlopp)
Står klart och tydligt i annvisningarna att man INTE ska smörja pex kopplingar
Vilken typ av fördelare/gv system har du? Sitter där läppringar? dom tätar ganska väl även om fördelar halvorna är tokdragna oftast duger det med handkraft för att få det tätt.
Jag håller med dig om att det känns jäkligt mysko när man monterar det spec när det inte är draget så delarna håller ihop
Vilken typ av fördelare/gv system har du? Sitter där läppringar? dom tätar ganska väl även om fördelar halvorna är tokdragna oftast duger det med handkraft för att få det tätt.
Jag håller med dig om att det känns jäkligt mysko när man monterar det spec när det inte är draget så delarna håller ihop
Jag har lossat pexkopplingar flera gånger och sedan återmonterat. Det håller tätt.
Har du fördelare från Wirsbo så SKA dom dras till o-ringen inte syns. Det går inte att dra allt på en gång. Smörj lite med olja, dra en bit, backa lite, dra lite till, backa, dra lite till osv så är bitarna snart ihopdragna korrekt utan att man behöver ta i så man kräks.
Har du fördelare från Wirsbo så SKA dom dras till o-ringen inte syns. Det går inte att dra allt på en gång. Smörj lite med olja, dra en bit, backa lite, dra lite till, backa, dra lite till osv så är bitarna snart ihopdragna korrekt utan att man behöver ta i så man kräks.
Ja det är Wirsbos stock. Dom är dragna så att inte oringen syns men jag uppfattade det som om någon av gängorna är väldigt lös, typ som att man kunde dra med handkraft nästan hela vägen och sen när man tog i lite lätt med skiftnyckeln så åkte man förbi rätt läge för att sen bli väldigt hårt att komma vidare. Och då var det typ 330 grader kvar tills man kommit runt ett varv till.
Klicka här för att svara