Pappa har ett antal fönster i sitt hus som sitter med Fix 2180 (https://www.skanebeslag.se/produkter/gangjarn/dorrgangjarn-fonstergangjarn/pivagangjarn/fix-2180) eller liknande. Någon tidigare ägare har lyckats knäcka av de små flärparna på sidorna som man ska dra ut för att kunna öppna fönstret helt. På några av de skadade så finns det kvar lagom mycket av flärpen för att kunna få tag i den med en tång så de fönstren kunde vi få runt för att putsa.
Men där är minst ett fönster där flärpen är avbruten inne vid bågen och vi får inte grepp på den med varken tång eller spetsiga saker som vi försökt trycka in i den.
Är det någon här som lyckats få upp ett fönster när flärpen varit av eller som har några tips på hur man kan göra det?
Men där är minst ett fönster där flärpen är avbruten inne vid bågen och vi får inte grepp på den med varken tång eller spetsiga saker som vi försökt trycka in i den.
Är det någon här som lyckats få upp ett fönster när flärpen varit av eller som har några tips på hur man kan göra det?
Här är en bild på ett helt (ett av mina egna fönster).
Flärpen till höger är den man drar ut för att kunna öppna fönstret mer än ett vädringsläge och det är den som är knäckt inne vid karmen på ett eller två av fönstren. På några andra är den knäckt en bit ut och då går det att få tag på biten som är kvar med en tång.
Jag hoppades lite att någon här skulle ha stött på det på sina egna fönster och löst det på något sätt.
Flärpen till höger är den man drar ut för att kunna öppna fönstret mer än ett vädringsläge och det är den som är knäckt inne vid karmen på ett eller två av fönstren. På några andra är den knäckt en bit ut och då går det att få tag på biten som är kvar med en tång.
Jag hoppades lite att någon här skulle ha stött på det på sina egna fönster och löst det på något sätt.
Nu var jag borta i huset igen och tog en bild på ett av de som inte går att öppna. Som man kan se så är flärpen mer eller mindre helt borta. Mellan väggen och gångjärnen är det precis över 1,5cm så man kommer inte åt med något större.
Jag tycker det borde vara möjligt att påverka spärren med lämpligt verktyg.
Alternativet är att "förstöra" gångjärnet eller spärren och sedan byta allt mot nytt, kontrollera om du kan få tag i nytt innan du går på med förstörande metoder.
Alternativet är att "förstöra" gångjärnet eller spärren och sedan byta allt mot nytt, kontrollera om du kan få tag i nytt innan du går på med förstörande metoder.
Klicka här för att svara