4 401 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Önskar feedback kring planlösning inför köksrenovering
Hej igen,
Vi har haft det möblerat såhär en gång tidigare (med undantag för spisen som är lite svår att möblera runt med på skoj) och vi gillade det.
Anledningen att vi sedan möblerade om igen var för att vi var tvungna att komma åt altandörren när det blev vår ;-)
En nackdel blir att röret för köksfläkten måste dras rakt över taket, då röret går upp på mitten av väggen på motstående sida.
Det blir även lite trångt vid matplatsen, speciellt på sommaren när man vill gå ut genom altandörren också.
Anj:
Vi står lite i valet och kvalet om vad vi egentligen vill ha. Använder mest diskhon för att skölja av disk och fylla på glas, kastruller & tillbringare. Handdiskar minimalt med saker. Däremot ligger det ofta matslask på tork för kompostering i den mindre av hoarna, vill nog inte ha det tillsammans med resten, tänker jag.
Cicaro:
Ja, en nackdel i detta kök blir att dessa funktioner blir spridda på tre olika sidor med ett par meters promenad mellan punkterna. Avståndet mellan kyl/arbetsbänk blir ungefär lika som nu och det är inget problem idag, avståendet mellan ho och spis växer däremot rätt mycket. Dock så är det sällan jag springer mellan ho och häll - förutom när jag tömmer av hett vatten från något kokt vilket faktiskt inte är så ofta varje dag. Trots allt. Men avståndet kanske är i längsta laget ändå...
Thomasx:
Vi vill inte möblera runt andra hörnet, eftersom vi vill behålla öppningen där för att bättre kunna nyttja rummet innanför (som det i framtiden kan bli aktuellt att bygga ut).
Att dra om avloppet tror jag inte blir så mycket billigare än att skifta plats på altandörr och fönster, men det kanske säger mer om min okunskap om dessa kostnader än om verkligheten ;-)
Vi har haft det möblerat såhär en gång tidigare (med undantag för spisen som är lite svår att möblera runt med på skoj) och vi gillade det.
Anledningen att vi sedan möblerade om igen var för att vi var tvungna att komma åt altandörren när det blev vår ;-)
En nackdel blir att röret för köksfläkten måste dras rakt över taket, då röret går upp på mitten av väggen på motstående sida.
Det blir även lite trångt vid matplatsen, speciellt på sommaren när man vill gå ut genom altandörren också.
Anj:
Vi står lite i valet och kvalet om vad vi egentligen vill ha. Använder mest diskhon för att skölja av disk och fylla på glas, kastruller & tillbringare. Handdiskar minimalt med saker. Däremot ligger det ofta matslask på tork för kompostering i den mindre av hoarna, vill nog inte ha det tillsammans med resten, tänker jag.
Cicaro:
Ja, en nackdel i detta kök blir att dessa funktioner blir spridda på tre olika sidor med ett par meters promenad mellan punkterna. Avståndet mellan kyl/arbetsbänk blir ungefär lika som nu och det är inget problem idag, avståendet mellan ho och spis växer däremot rätt mycket. Dock så är det sällan jag springer mellan ho och häll - förutom när jag tömmer av hett vatten från något kokt vilket faktiskt inte är så ofta varje dag. Trots allt. Men avståndet kanske är i längsta laget ändå...
Thomasx:
Vi vill inte möblera runt andra hörnet, eftersom vi vill behålla öppningen där för att bättre kunna nyttja rummet innanför (som det i framtiden kan bli aktuellt att bygga ut).
Att dra om avloppet tror jag inte blir så mycket billigare än att skifta plats på altandörr och fönster, men det kanske säger mer om min okunskap om dessa kostnader än om verkligheten ;-)
thomasx: Jag förstår, men flyttar man dörren så sabbar man ljusinsläppet eftersom dörrarna mellan rummen då inte längre sitter i fil.
Sedan så förstod jag det som att du tänkte att man kunde möblera in i genomgångsrummet med köket. Jag försökte rita upp det som jag trodde att du menade. Men fick inte till någon vettig lösning. Missuppfattade nog dig, gissar jag, för den enda jag fick till vad ett mer utspritt kök med längre avstånd :-/
Sedan så förstod jag det som att du tänkte att man kunde möblera in i genomgångsrummet med köket. Jag försökte rita upp det som jag trodde att du menade. Men fick inte till någon vettig lösning. Missuppfattade nog dig, gissar jag, för den enda jag fick till vad ett mer utspritt kök med längre avstånd :-/
Ljusinsläppet kommer nog huvudsakligen från dörren ut till baksidan, förmodar jag. Sikten mellan köket och rummet på andra sidan påverkas nog minimalt, det blir inte helt rakt, men fortfarande så att man ser. Samtidigt kanske vinkeln och en lite mer central placering av dörren i köket gör att ljusinsläppet från vardagsrummet ökar.
Jag hade inte tänkt någon möblering av köket in i genomgångsrummet, bara köket gör en vinkel där och att väggen (ev) försvinner. Men den kan ju vara kvar också. Grejen är att dörren förflyttas neråt för att skapa yta för ett kök i vinkel.
Jag hade inte tänkt någon möblering av köket in i genomgångsrummet, bara köket gör en vinkel där och att väggen (ev) försvinner. Men den kan ju vara kvar också. Grejen är att dörren förflyttas neråt för att skapa yta för ett kök i vinkel.
Ni får kanske göra en lista över alla era önskemål, och prioritera dem, så ni vet vad ni kan tumma på och inte.
Det vore dumt att göra ett dåligt planerat kök för att bibehålla ett ljusinsläpp som kanske fått en minimal påverkan av andra ändringar som gett en bättre planering.
just nu känns det som ni försöker lyckas med allt och riskerar hamna i en kompromiss som inte blir riktigt bra någonstans.
Det vore dumt att göra ett dåligt planerat kök för att bibehålla ett ljusinsläpp som kanske fått en minimal påverkan av andra ändringar som gett en bättre planering.
just nu känns det som ni försöker lyckas med allt och riskerar hamna i en kompromiss som inte blir riktigt bra någonstans.
Thomasx: Jag förstår nog fortfarande inte riktigt hur du tänker med vinkeln om dörrhålet ska vara kvar.
Om du har en stund över får du gärna kladda ner på ett papper hur du tänker hörnlösningen, för jag förstår uppenbarligen inte av ett endast läsa. Lär mig visuellt och måste alltid själv rita upp saker för att jag ska känna att jag förstått.
Efter flera år av köksplanerande ser vår önskelista ungefär ut såhär:
1) slippa ha ofärdigt kök
2) slippa tänka på hur köket ska bli färdigt
3) lullull
Skämt åtsido, (även om det också är sant!) prioordningen är nog som följer:
1) Bättre arbets-/avställningsyta. Helst två sektioner om åtminstone 90 cm var (diskbänk exkluderad - behöver åtminstone 60 cm där också). Vi bakar och lagar mat ganska ofta och nu krockar gärna dessa sysslor på den lilla arbetsyta som finns.
2) Större spis. Vi vill ha en 90 cm spis med dubbla ugnar. Det passar inte in på så många väggar, vilket leder till ett behov att möblera om i planlösningen.
3) Fler utdraglådor. Vi hatar inte överskåp så det är inget självändamål att bygga utan dessa, däremot har vi små barn och vill gärna kunna lägga ner saker de ofta använder i lådor istället så att de själva kan hämta samt hjälpa till mer.
Allt blir en kompromiss och jag tror att sista förslaget är det bättre på de flesta sätt, men det blir också det mest kostsamma.
Kanske är det så att en annan lösning är att föredra ändå eftersom den kan hålla nere kostnaderna samt tillföra förändringar som gör att vi fortfarande kan uppfylla behov 1, 2 och 3.
Om du har en stund över får du gärna kladda ner på ett papper hur du tänker hörnlösningen, för jag förstår uppenbarligen inte av ett endast läsa. Lär mig visuellt och måste alltid själv rita upp saker för att jag ska känna att jag förstått.
Efter flera år av köksplanerande ser vår önskelista ungefär ut såhär:
1) slippa ha ofärdigt kök
2) slippa tänka på hur köket ska bli färdigt
3) lullull
Skämt åtsido, (även om det också är sant!) prioordningen är nog som följer:
1) Bättre arbets-/avställningsyta. Helst två sektioner om åtminstone 90 cm var (diskbänk exkluderad - behöver åtminstone 60 cm där också). Vi bakar och lagar mat ganska ofta och nu krockar gärna dessa sysslor på den lilla arbetsyta som finns.
2) Större spis. Vi vill ha en 90 cm spis med dubbla ugnar. Det passar inte in på så många väggar, vilket leder till ett behov att möblera om i planlösningen.
3) Fler utdraglådor. Vi hatar inte överskåp så det är inget självändamål att bygga utan dessa, däremot har vi små barn och vill gärna kunna lägga ner saker de ofta använder i lådor istället så att de själva kan hämta samt hjälpa till mer.
Allt blir en kompromiss och jag tror att sista förslaget är det bättre på de flesta sätt, men det blir också det mest kostsamma.
Kanske är det så att en annan lösning är att föredra ändå eftersom den kan hålla nere kostnaderna samt tillföra förändringar som gör att vi fortfarande kan uppfylla behov 1, 2 och 3.
Jag menade inte någon arbetsbänk längst ner, utan ett lägre väggskåp, ~600 högt.Linjo skrev:* Fönstren sitter tyvärr endast 67 cm från golvet, så alla former av arbetsbänkar går bort.
Däremot står där idag ett skrivbord framför fönstret och det känns bra.
* Det ledsna ensamma skåpet i hörnet är tänkt att bli större och ett riktigt inbyggt skafferi. Byggt av samma pärlspont som ska sitta på väggarna, så då tror jag att det kommer att passa in mer. (Även om alla utom jag verkar tycka att idén är sämst ;-) )
Mest för att få det mer "möblerat" men ändå för att få det att kännas som ett och samma kök, plus den extra förvaringen man får då.
..ja, jag tycker fortfarande det ensamma hörnskåpet är sämst.
Sista lösningen med vinkelköket är helt klart bäst. Fast väldigt långt mellan spis och ho. Flytta fönstret om ni ändå ska byta plats på dom..?
Även om stora ingrepp känns som för mycket, brukar de (för mig) gå väldigt fort och inte kosta så mycket i slutändan. Nu gör jag iofs allt jobb själv, så det håller ju nere priset.
Det som kräver mest tid och pengar är allt smått och extra, lister och annat krafs.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Edit: missuppfattade skissen.
Tycker också att förslaget där altandörren bytt plats är klart bäst, men villl komma med ett lite drastiskt tillägg: strunta helt enkelt i att sätta in fönstret igen och sätt spisen mer mitt i längan i stället. Rummet kommer ändå vara härligt ljust, avståndet mellan häll och ho krymper, och man får på köpet ordentlig arbets- och avställningsyta på bägge sidor om spisen, vilket jag personligen tycker höjer funktionen rejält. Skulle man sedan ändå vilja komplettera med hyllor eller överskåp kan man skapa snygg symmetri på var sida om spisen.
En tanke till: i stället för standardskåpet bredvid kyl och frys (11) skulle du kunna bygga ditt kära hörnskåp i pärlspont där. Det behöver ju inte vara symmetriskt utan kan kanske vara ända upp till 100-120 cm brett. 60 cm djupt en bit närmast kyl och frys men sedan avfasat så att det bara är 30-40 cm djupt närmast öppningen till hallen. Då utnyttjar du väggens längd utan att inkräkta på passagen förbi matbordet. Du får också en mjukare avslutning/inramning mot matplatsen.
Hej din ändring blev mycket bättre. Några små detaljer bara. Byt 80 väggskåpet till 60 vitrin så slår ni inte i huvudet när ni diskar. Låt kyl och frys rama in bänkskåpen, snyggast om ni köper inbyggda då blir det snyggt med väggskåp över oxå. Ev att ni låter de "landa" på bänkytan om ni inte behöver ytan?! Brevid skafferiet,under fönstret skulle ni kunna ha låga skåp som sittyta och extra förvaring. Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fråga kring anslutning av expansionskärl till äldre kombipanna
Värme allmänt -
Önskar råd kring husköp
Köpa & Sälja hus -
Feedback och frågor kring installation av hydrofor, fördelare mm
Vatten & Avlopp -
Önskar feedback på taklösning för leca-utbyggnad med brutet plåttak
Tak & Vind -