Är det värt att odla jordärtskocka?

Vi har börjat decimera paprikorna vi skördade, att bara hiva i paprika i en gulaschsoppa är riktigt gott!

I måndags passade jag på att sätta vitlök, tror vi 10lpm räcker? :thinking:

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det värt att odla jordärtskocka?

Vi har börjat decimera paprikorna vi skördade, att bara hiva i paprika i en gulaschsoppa är riktigt gott!

I måndags passade jag på att sätta vitlök, tror vi 10lpm räcker? :thinking:
Jordärtskockor är verkligen värda att odla, de behöver knappt någon skötsel alls.

On man äter de små och sätter de stora varje år, så blir skörden bättre.

Vi tar upp drygt 50 kilo varje år, mest soppa och chips blir det av dem.

Mvh P-A

• Gilla
sinuslinus och 4 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Jordärtskockor är verkligen värda att odla, de behöver knappt någon skötsel alls.

On man äter de små och sätter de stora varje år, så blir skörden bättre.

Vi tar upp drygt 50 kilo varje år, mest soppa och chips blir det av dem.

Mvh P-A
De sprider sig extrem lätt va? Vi fick tips att sätta i pallkrage eller annat ”inhägnat” område :thinking::)

Äh va f-n.. det hoppade ner två sorter till i min chilisamling.. :p

Två påsar med chilifrön, märkta "Aji Melocoton Medelhet" och "Big Jim Mild" på ett svart mönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lät spännande! (Big Jim kom med av bara farten.. en mild stor.. perfekt för grillen/fritering.. )

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Du måste ha nära oändligheten med frö till nästa säsong?

S
Jag köpte två krukor med jordärtskockor för 10kr/styck förra hösten. Hann inte gräva ner dem innan jorden frös så i våras åt vi upp de flesta knölarna i krukorna och jag satte ner 9 kockor på cirka 1 kvadratmeter. Har slentrianvattnat lite i somras och bundet upp dem lite slarvigt när det blåste i sensomras. Ingen övrig skötsel och de gav en hel byggspann i skörd.

Känns värt. :D

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag köpte två krukor med jordärtskockor för 10kr/styck förra hösten. Hann inte gräva ner dem innan jorden frös så i våras åt vi upp de flesta knölarna i krukorna och jag satte ner 9 kockor på cirka 1 kvadratmeter. Har slentrianvattnat lite i somras och bundet upp dem lite slarvigt när det blåste i sensomras. Ingen övrig skötsel och de gav en hel byggspann i skörd.

Känns värt. :D

Jag satte en handfull skockor i min storasysters blomrabatt, som födelsedagspresent, hon blev inte glad, inte blev hon av med skockorna heller.

Om man väljer att se det positivt, så har hon mat ett tag framöver, helt gratis....:thinking:

• Haha
  • Gilla
faf och 3 till
  • Laddar…
Du måste ha nära oändligheten med frö till nästa säsong?
Host, harkel.. :rolleyes::oops:

Hög med olika fröpåsar från Plantagen med bilder på blommor och grönsaker på en mörk bakgrund.
Skapa konto

Kom nyss hem från plantagen, de har riktig frörea.. här var det 70% rea..

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Jag satte en handfull skockor i min storasysters blomrabatt, som födelsedagspresent, hon blev inte glad, inte blev hon av med skockorna heller.

Om man väljer att se det positivt, så har hon mat ett tag framöver, helt gratis....:thinking:
Med andra ord hade jag rätt då.. de var lite spridningsbenägna hehe :D (men det är gött..)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag har inte grävt upp årets skörd ännu men skulle gissa på att det är en del med tanke på all växtlighet.

Jag grävde upp allt ifjol för jag ville inte ha mera. Sen grävde jag igenom landet en extra gång för att verkligen bli av med allt...

• Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
P Pagno skrev:

Syskonkärlek.

• Haha
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
S
Pagno gav mig en idé. Min lillasyster svarade mig så här när jag skickade bild på skörden:
”Har ni jordärtskockor???? Ge mig! Jag ÄLSKAR jordärtskocka”.
:crysmile:;)

Fast det får bli balkongodling.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kan du inte stoppa ner lite i rabatterna runt om annars?

• Gilla
faf
  • Laddar…
Skördat lite fredagssnacks i matsalen idag.. lite bonitagodis :)

Skål med nyskördade gula och orange körsbärstomater på ett svart bord.
Skapa konto

Guldfärgade körsbärstomater i en glänsande skål, närbild med fokus på tomat med blast.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Kan du inte stoppa ner lite i rabatterna runt om annars?
Behövde du nått kul chilifrö eller två.. :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.