Fadai
Vad är Gyllenbär? Aldrig hört namnet.

Fadai Fadai skrev:
Vad är Gyllenbär? Aldrig hört namnet.
Gyllenbär är den sorten Physalis som säljs i butiker, kapkrusbär är en physalis som är mera givmild i skörd, nötigare, inte lika "frisk" i smaken, mildare, godare, enligt mig, kapkrusbären menar jag då.

Mvh P-A

Fadai
Tack! Det var som jag trodde. Finns frön i handeln?

• Gilla
tpsoft
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Tack! Det var som jag trodde. Finns frön i handeln?
Jag vet inte om det finns frön i handeln, de frösår sig själva varje år, får några tusen...

Vet inte om jag visat, meeeen.. jag har fått paprikor! :D

Färska gula paprikor på nära håll med gröna stjälkar, misstag för chilis i odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade gett upp dessa (alltså, att odla paprikor).. trodde jag odlade chilis haha.. (y)

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Har också, äntligen, fått leverans av glas ifrån UK :)
Har letat bra och prisvärda flaskor (framförallt), till "hot sauce" och annat kul, ett bra tag.. utan att hitta ett skvatt!

Men nu.. hittade jag :love: nu kan jag sälja och ge bort med äran i behåll :ok:

Hand håller en tom liten glasflaska avsedd för "hot sauce".
Skapa konto

Tom glasflaska i handen intill ett köksdiskho, avsedd för hemlagad het sås.
Skapa konto

Opackade glasflaskor för hot sauce på ett träbord, redo för distribution.
Skapa konto

• Gilla
LinneaH och 4 till
  • Laddar…
Du glömde länken ;)

• Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Snygga flaskor. Vad kostade de?

Trugar inte på folk mina tokiga inköp, men har inget emot att dela informationen om den efterfrågas :)

Har letat länge efter bra flaskor (små för heta såser) och har inte hittat något prisvärt (om man vill köpa många). Men den här sajten var kanon..

Ampulla - säljer både glasflaskor/burkar och plast.. både storpackar och enstaka testflaskor (kanon)

(UK företag, finns en engelsk sajt också.. men vi valde att beställa från eusajten.. då portot såg ut att vara mer förmånligt därifrån.. de hade högre viktbegränsning.. men om man köper många sorter/mycket.. blir det fler paket och dessvärre fler porton)

Länk till sajt: https://www.ampulla.eu

kashieda kashieda skrev:
Snygga flaskor. Vad kostade de?
Jag tycker jag gjorde ett kap (trots dubbla porton). Innan priset säger dig något, måste jag nog nämna vad jag köpte .. :)

25 st flaskor av lillpluntan (bild ovan) med metall/aluminium skruvkork
25 glasflaskor av lite större/annan rund modell (oxå bild ovan) med svart plastskruvkork och en liten såsränna i..
50 st glasburkar modell lite högre/smalare än klassiska glasburkar (370 ml) med lock
25 glasburkar av mindre modell (150 ml) med lock
3 olika andra små flaskor (en av vardera, lite rekognosering inför ev kommande köp..) metall/aluminium skruvkork

3 kartonger hemlevererade..

950 kr allt som allt (y):cool:

• Gilla
LinneaH och 2 till
  • Laddar…
S
Varit bortrest i fem veckor så gick och kollade odlingen nyss. Markfrost ute men tror det varit -2 för ett par veckor sedan.

En grönsaksodling med grönkål, mangold och rotselleri i höstväder, jordärtskockor skymtar i förgrunden.
Skapa konto

Grönkål, mangold och rotselleri.

Frodig grönsaksodling med sockerärtor, lila blommor och andra växter i ett hemmaträdgårdsland.
Skapa konto

Sådde sockerärtor efter skörd av vitlök. Det har blivit lite skidor att skörda. :D

1 kvadratmeter jordärtskockor finns att gräva upp också.

• Gilla
faf och 2 till
  • Laddar…
Vi köpte några övergivna små plantor (kål av olika slag) på slutet av säsongen, för några tior.. och stoppade ner dem i jorden i en pallkrage (tänkte att får vi nått så får vi nått.. annars spelar det inte så stor roll)..

Det visade sig att vi nu helt plötsligt hade tre skördbara blomkålshuvuden.. (trots iaf tre frostnätter senaste veckorna) :D

Närbild av ett skördbart blomkålshuvud omgivet av friska gröna blad, odlad i en pallkrage.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Vi plockade av all pepparmynta härom veckan och torkade. Bra att ha när influensan slog till...
Torkade pepparmyntablad som ligger i ett glas med gult te eller dryck.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Myntaté är bästa medicinen. Ska ha en stooor odlingslåda med bara mynta nästa år, den bästa fr Marocco.

S
Barn håller i hink fylld med skördade jordärtskockor.
Skapa konto
1 kvm jordärtskockor gav mycket skörd. :D

• Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.