436 634 läst ·
5 719 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Odlingsåret har varit hm.. intressant..
Trots kodynga och grönsaksnäring.. så blev löken blä.. alltså de flesta är bara marginellt större än sättlöken vi planterade (!). Då vattnade vi mer under torra perioden (än vi gjort tidigare år).. och sedan har det ju regnat bra..
Fick rötter och blast och några gick tom i blom! (utan att växa under jord).. mycket mysko.. Kommer nog spara dem och chansa på att de blir bra sättlök nästa år (om de överlever).. för de allra flesta är inte värda att skala (blir inget kvar)
Småtomater blev en del, men första är klara nu.. vilket är väldigt sent.. (småttingarna brukar vi skörda av nästan hela sommaren). Har tagit av några plantor helt.. och kastat dem (fula blad, insekter osv.. hoppas de gröna jag tog av.. mognar inne sen)
Stora tomaterna börjar komma nu.. men ja.. de behöver lite mer tid för färgbyte
Detta är första året vi lyckas få frukt på denna tomat hm.. Hawaiian pineapple? (eller nått liknande).. ser god ut.. lät god när jag köpte fröerna.. och nu verkar det som vi faktiskt ska få prova några också !
Ser fram emot det!
Koriandern hann nästan gå i blom, gick superfort på sluttampen.. (från jättefin koriander, till lite tärd.. nära blom).. men vi kunde skörda och frysa in en del iaf!
Plommon fick vi kanske 3 av vardera sorten.. inte mycket att hänga i julgranen där inte.. (men de var VÄLDIGT goda)
Blåbär fick vi inga (buhu), vinbär fick vi inga.. björnbären .. hmm har jag nog glömt att kolla igen! Blommade dåligt iaf..
Rabarber fick vi massor 👍 gjorde både krämer, pajer, kakor och lemonad..
Fick smaka några augustipäron i år iaf.. men hann inte göra något vettigt med dem (de har en väldigt kort levnadstid..skördetid).. och vi hade besök den veckan.. men lilltomten gillade dem.. en 1-åring med ett päron o var hand som hon gick o mumsade på..
Äpplen ser ut att bli mycket, på bägge träd.. men de är inte färdiga än! Behöver några veckor till (brukar skörda i mitten av sep-början av okt)
Körsbärsträdet (det gula) var översållat med löss.. (helt svart).. lyckades dock fix 4 frukter till oss..
Potatisen hoppas vi är "bra" under ytan.. har inte vågat stoppa ner handen än haha..
Vitlöken var också "liten" (alltså... de var små i storlek, även om de var större än förra årets..)
Trots kodynga och grönsaksnäring.. så blev löken blä.. alltså de flesta är bara marginellt större än sättlöken vi planterade (!). Då vattnade vi mer under torra perioden (än vi gjort tidigare år).. och sedan har det ju regnat bra..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Fick rötter och blast och några gick tom i blom! (utan att växa under jord).. mycket mysko.. Kommer nog spara dem och chansa på att de blir bra sättlök nästa år (om de överlever).. för de allra flesta är inte värda att skala (blir inget kvar)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Småtomater blev en del, men första är klara nu.. vilket är väldigt sent.. (småttingarna brukar vi skörda av nästan hela sommaren). Har tagit av några plantor helt.. och kastat dem (fula blad, insekter osv.. hoppas de gröna jag tog av.. mognar inne sen)
Stora tomaterna börjar komma nu.. men ja.. de behöver lite mer tid för färgbyte
Logga in
Skapa konto
Detta är första året vi lyckas få frukt på denna tomat hm.. Hawaiian pineapple? (eller nått liknande).. ser god ut.. lät god när jag köpte fröerna.. och nu verkar det som vi faktiskt ska få prova några också !
Ser fram emot det!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Koriandern hann nästan gå i blom, gick superfort på sluttampen.. (från jättefin koriander, till lite tärd.. nära blom).. men vi kunde skörda och frysa in en del iaf!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plommon fick vi kanske 3 av vardera sorten.. inte mycket att hänga i julgranen där inte.. (men de var VÄLDIGT goda)
Blåbär fick vi inga (buhu), vinbär fick vi inga.. björnbären .. hmm har jag nog glömt att kolla igen! Blommade dåligt iaf..
Logga in
Skapa konto
Rabarber fick vi massor 👍 gjorde både krämer, pajer, kakor och lemonad..
Logga in
Skapa konto
Fick smaka några augustipäron i år iaf.. men hann inte göra något vettigt med dem (de har en väldigt kort levnadstid..skördetid).. och vi hade besök den veckan.. men lilltomten gillade dem.. en 1-åring med ett päron o var hand som hon gick o mumsade på..
Logga in
Skapa konto
Äpplen ser ut att bli mycket, på bägge träd.. men de är inte färdiga än! Behöver några veckor till (brukar skörda i mitten av sep-början av okt)
Körsbärsträdet (det gula) var översållat med löss.. (helt svart).. lyckades dock fix 4 frukter till oss..
Potatisen hoppas vi är "bra" under ytan.. har inte vågat stoppa ner handen än haha..
Vitlöken var också "liten" (alltså... de var små i storlek, även om de var större än förra årets..)
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Fast vi har nog 12.🤣Snigla skrev:
Fyra såna små Pic n pic. Tre Black beauty, 3 Tromboncino, och två gula.
Jag var lite sen med att så bönor så det har vi inte skördat några än. Men det är en bönvägg så om det inte blir för kallt borde vi få några störvaxbönor i alla fall. En favorit.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 842 inlägg
Mina skördar har varit halvdåliga i år, men nu gav jag mig ut för att plocka lite potatis som jag odlat i en pallkrage. Så här såg det ut några cm ner. Jag har alltså inte knuffat ihop dem.
Det fanns ett lager till under. Är det jämnt fördelat i pallkragen så blir det omkring 20 kg. Inte så illa.
Sen får vi se om den är god...
Logga in
Skapa konto
Det fanns ett lager till under. Är det jämnt fördelat i pallkragen så blir det omkring 20 kg. Inte så illa.
Hoppas det ser likadant ut hos oss!! Gått halvdåligt på mycket.. skulle vara kul om potatisen (som sett fin ut..) faktiskt också levererarFairlane skrev:
Mina skördar har varit halvdåliga i år, men nu gav jag mig ut för att plocka lite potatis som jag odlat i en pallkrage. Så här såg det ut några cm ner. Jag har alltså inte knuffat ihop dem.[bild]
@Dalbotant var det du som tipsade mig om en hetsås du skulle göra förra året ? som jag tyckte lät intressant.. 
Det blev inget förra året.. men jag (skratta inte) hade fliken öppen även i år på receptet... och NU har vi gjort den!
Jag håller faktiskt på med en ny liten sats.. med lite annat i.. just nu!
Detta är originalet, första satsen vi gjorde..
Detta är andra satsen vi gjorde (dubbel)..blev lite annorlunda då den blev/kokade torr nästan ii ugnen.. och vi fick justerade till den för att göra sås.. fick en trevlig rökig smak i slutänden!
Båda, enlig receptet.. (och vår chili) blev lite för starka för mig.. (maken gillade)
RECEPT: https://www.fstvs.se/matdryck/min-sota-heta-chilisas/
Så TREDJE varianten är i ugnen nu.. justerad av moi.. ingen habanero.. och lite annat innehåll.. kommer hintas av äpple o kanel bland annat .. hoppas den blir LITE snällare iaf
Det blev inget förra året.. men jag (skratta inte) hade fliken öppen även i år på receptet... och NU har vi gjort den!
Jag håller faktiskt på med en ny liten sats.. med lite annat i.. just nu!
Logga in
Skapa konto
Detta är originalet, första satsen vi gjorde..
Logga in
Skapa konto
Detta är andra satsen vi gjorde (dubbel)..blev lite annorlunda då den blev/kokade torr nästan ii ugnen.. och vi fick justerade till den för att göra sås.. fick en trevlig rökig smak i slutänden!
Båda, enlig receptet.. (och vår chili) blev lite för starka för mig.. (maken gillade)
RECEPT: https://www.fstvs.se/matdryck/min-sota-heta-chilisas/
Så TREDJE varianten är i ugnen nu.. justerad av moi.. ingen habanero.. och lite annat innehåll.. kommer hintas av äpple o kanel bland annat .. hoppas den blir LITE snällare iaf
Första satsen av G R Ö T M O S gjord.. får se om det blir en till eller inte! Forfarande fascinerad över att hela jäkla grytan med äpplen.. bara blev tre flaskor (33 cl) och en mindre burk.. med mos.. i slutänden!
Grötmos - är vad jag kallar äppelmoset jag smaksatt till morgongröten... (kanel & vanilj i denna).
Nu är de i frysen!
Grötmos - är vad jag kallar äppelmoset jag smaksatt till morgongröten... (kanel & vanilj i denna).
Nu är de i frysen!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle