Dalbotant Dalbotös skrev:
Ha ha ha! Tänkte jag inte ens på. :)
Tyvärr kommer jag inte få några "vänliga" plantor för jag har inte tvättat fröna i kaliumpermanganat. Tror jag, vet inte vad det är heller. Känns sjukt komplicerat att odla saker i Ryssland. :geek:

Fick ju massa gamla frön av en granne som tydligen hade en fröfirma för många år sedan. Många ryska (?) påsar med okänt innehåll samt en miljard egenvikta små påsar med allt möjligt i. Tror jag har ett par tusen fröer av jordgubbe och iaf några hundra av drakfrukt. Hittills har jag provat att så lila, svart och vit paprika och chili med konstiga former men tyvärr tog sig ingenting trots flera försök på olika sätt (inklusive ljusgroende) så skulle tro att fröerna är för gamla. Himla synd annars kunde alla som velat få ett gäng.
Då behöver du inte snåla när du kastar ner fröna i brättena... ta dubbelt så mycket! De som inte tar sig skulle ju kastas ändå.. (y):)

Spännande ju, frön KAN hålla hur länge som helst (och vissa tror inte på ett ens..)

13th Marine 13th Marine skrev:
Från den bättre hälften:
"Mycket trevlig, instruktiv och tydlig"

Nu ska vi bara luska ut hur får balen med hösilage levererad på rätt sida huset.
350 kg piece of cake.. :thinking::oops:
Jag frågade grannen lite snällt om jag kunde få köpa.. han föreslog att jag kunde få en halv ist.. som gått sönder el hade legat ett tag (ville ju bara prova, då är en hel bal ganska mycket :))

Har dock inte kommit dit än..

Snigla Snigla skrev:
350 kg piece of cake.. :thinking::oops:
Jag frågade grannen lite snällt om jag kunde få köpa.. han föreslog att jag kunde få en halv ist.. som gått sönder el hade legat ett tag (ville ju bara prova, då är en hel bal ganska mycket :))

Har dock inte kommit dit än..
Om inte annat har man förtjänat kaka om man baxar runt med den :thinking:

Detta har möglat eller nått, borde gå att täckodla med :D

Om inte annat har man förtjänat kaka om man baxar runt med den :thinking:

Detta har möglat eller nått, borde gå att täckodla med :D
Det tror jag går utmärkt att odla i - MEN hantera med respekt.. mögelsporerna är inte nyttiga vid hantering av ensilaget!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Ha ha ha! Tänkte jag inte ens på. :)
Tyvärr kommer jag inte få några "vänliga" plantor för jag har inte tvättat fröna i kaliumpermanganat. Tror jag, vet inte vad det är heller. Känns sjukt komplicerat att odla saker i Ryssland.
Jag har ett vattenfilter som skall regenereras med kaliumpermanganat regelbundet. Jag kanske skulle prova att tvätta lite frön nästa gång och se om plantorna blir snabbare och vänligare.

Google translate är roligt. Ibland är det också möjligt att förstå den översatta texten.

• Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har ett vattenfilter som skall regenereras med kaliumpermanganat regelbundet. Jag kanske skulle prova att tvätta lite frön nästa gång och se om plantorna blir snabbare och vänligare.

Google translate är roligt. Ibland är det också möjligt att förstå den översatta texten.
(ibland är den helknäpp, översättningen alltså)

S
Planterat ut lite av löken som jag sådde i växthuset i februari. Ser lite ensamt ut i landet.:rofl: (Man kan ana lite vitlök längs med kantstenen i förgrunden.)

• Nysådd lök under fiberduk i ett tomt odlingsland med synlig kantsten och sparsam växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Mina fröer kom från Wexthuset häromdagen.. spännande värre!

Har inte köpt så mycket i år (faktisk har jag nog aldrig köpt så lite!).. men frötomten har varit snäll :) visste inte att man kunde vara så snäll som jag verkar ha varit haha :p

Köpte dessa:
Fröpåsar med blommor, habaneropeppar och brysselkål samt ett kuvert med mangomelonfrön på ett bord.
Skapa konto

Denna (nedan) tänkte jag strö ut i några pallkragar bland annat lite ”långsamt”.. kändes som en kul påse!

Fröpåse från Wexthuset med texten "Blomstermix – Ätbara blommor" och bild av färgglada blommor.
Skapa konto

NU kommer vi till den spännande delen.. jag hade aldrig sett el hört talas om denna..

Har ni? Odlat? Isf är den god?
Fröpåse med Mangomelon 'Queen Anne's Pocket' från Wexthuset, information om artnummer och bäst före-datum.
Skapa konto

MANGOMELON.. hur kul/spännande låter inte det?! :love:

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Jag har odlat ananasmelon, men det verkar bara vara en sorts nätmelon.

Nu har jag beställt odlingspinnar:
[länk]
Bra namnskyltar för alla utom mig hehe, min text flöt bara ut o försvann :( fattar inte hur alla andra lyckas få sina texter kvar (funderade på o lacka dem alt laminera.. så inte pinnfan blev blöt,

Hade problem även med plastskedar/bestick, glasspinnar, klippta mjölkliterbitar osv.. det enda jag inte hann prova var persienner.. för vi har inga hehe (de verkar annars poppis också)

..provade olika pennor oxå!

Men jag o namnskyltar har ett komplicerat förhållande ;)

Prisvärt att köpa sådana iaf! (y) Hoppas de funkar bra för er (det verkar gå utmärkt för många!)

Snigla Snigla skrev:
Bra namnskyltar för alla utom mig hehe, min text flöt bara ut o försvann :( fattar inte hur alla andra lyckas få sina texter kvar (funderade på o lacka dem alt laminera.. så inte pinnfan blev blöt,

Hade problem även med plastskedar/bestick, glasspinnar, klippta mjölkliterbitar osv.. det enda jag inte hann prova var persienner.. för vi har inga hehe (de verkar annars poppis också)

..provade olika pennor oxå!

Men jag o namnskyltar har ett komplicerat förhållande ;)

Prisvärt att köpa sådana iaf! (y) Hoppas de funkar bra för er (det verkar gå utmärkt för många!)
Lamineringsmaskin är bra, man kan laminera mycket... :D

• En höstlöv laminerad och placerad på ett vitt underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Schalottenlök, rödlök och tre sorters gul lök satta:
Trädgårdsland med nysatt lök och potatis, trädgårdshandskar och redskap i förgrunden.
Skapa konto

Och därefter kom sju sorters potatis.
Nyodlade lökrader och potatisrader på tidigare gräsmattayta i en trädgård.
Skapa konto

Tydligen ska man inte sätta potatis på land som varit gräsmatta eller vall året innan, på grund av risk för knäpparelarver. Detta var ju gräsmatta förra året, så vi hittade några larver men hoppas det inte blir alltför allvarligt.

• Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.