437 480 läst ·
5 734 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Då behöver du inte snåla när du kastar ner fröna i brättena... ta dubbelt så mycket! De som inte tar sig skulle ju kastas ändå..Dalbotös skrev:
Ha ha ha! Tänkte jag inte ens på.
Tyvärr kommer jag inte få några "vänliga" plantor för jag har inte tvättat fröna i kaliumpermanganat. Tror jag, vet inte vad det är heller. Känns sjukt komplicerat att odla saker i Ryssland.
Fick ju massa gamla frön av en granne som tydligen hade en fröfirma för många år sedan. Många ryska (?) påsar med okänt innehåll samt en miljard egenvikta små påsar med allt möjligt i. Tror jag har ett par tusen fröer av jordgubbe och iaf några hundra av drakfrukt. Hittills har jag provat att så lila, svart och vit paprika och chili med konstiga former men tyvärr tog sig ingenting trots flera försök på olika sätt (inklusive ljusgroende) så skulle tro att fröerna är för gamla. Himla synd annars kunde alla som velat få ett gäng.
Spännande ju, frön KAN hålla hur länge som helst (och vissa tror inte på ett ens..)
350 kg piece of cake..13th Marine skrev:
Jag frågade grannen lite snällt om jag kunde få köpa.. han föreslog att jag kunde få en halv ist.. som gått sönder el hade legat ett tag (ville ju bara prova, då är en hel bal ganska mycket
Har dock inte kommit dit än..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Om inte annat har man förtjänat kaka om man baxar runt med denSnigla skrev:
Detta har möglat eller nått, borde gå att täckodla med
Jag har ett vattenfilter som skall regenereras med kaliumpermanganat regelbundet. Jag kanske skulle prova att tvätta lite frön nästa gång och se om plantorna blir snabbare och vänligare.Dalbotös skrev:
Google translate är roligt. Ibland är det också möjligt att förstå den översatta texten.
(ibland är den helknäpp, översättningen alltså)A Avemo skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Mina fröer kom från Wexthuset häromdagen.. spännande värre!
Har inte köpt så mycket i år (faktisk har jag nog aldrig köpt så lite!).. men frötomten har varit snäll
visste inte att man kunde vara så snäll som jag verkar ha varit haha 
Köpte dessa:
Denna (nedan) tänkte jag strö ut i några pallkragar bland annat lite ”långsamt”.. kändes som en kul påse!
NU kommer vi till den spännande delen.. jag hade aldrig sett el hört talas om denna..
Har ni? Odlat? Isf är den god?
MANGOMELON.. hur kul/spännande låter inte det?!
Har inte köpt så mycket i år (faktisk har jag nog aldrig köpt så lite!).. men frötomten har varit snäll
Köpte dessa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna (nedan) tänkte jag strö ut i några pallkragar bland annat lite ”långsamt”.. kändes som en kul påse!
Logga in
Skapa konto
NU kommer vi till den spännande delen.. jag hade aldrig sett el hört talas om denna..
Har ni? Odlat? Isf är den god?
Logga in
Skapa konto
MANGOMELON.. hur kul/spännande låter inte det?!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag har odlat ananasmelon, men det verkar bara vara en sorts nätmelon.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Nu har jag beställt odlingspinnar:
https://www.meds.se/spatel-tra-stor-100-st
https://www.meds.se/spatel-tra-stor-100-st
Ibland kan de ju ha ”fler namn”.. men kände inte igen utseendet direkt..13th Marine skrev:
Såhär såg den ut..
Logga in
Skapa konto
Screenprint från: https://www.wexthuset.com/froer-lok...3Z6OL-F6pijFd4cCleWj4Yxr_RIAWZRoaAu_tEALw_wcB
Bra namnskyltar för alla utom mig hehe, min text flöt bara ut o försvann13th Marine skrev:
Hade problem även med plastskedar/bestick, glasspinnar, klippta mjölkliterbitar osv.. det enda jag inte hann prova var persienner.. för vi har inga hehe (de verkar annars poppis också)
..provade olika pennor oxå!
Men jag o namnskyltar har ett komplicerat förhållande
Prisvärt att köpa sådana iaf!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Lamineringsmaskin är bra, man kan laminera mycket...Snigla skrev:
Bra namnskyltar för alla utom mig hehe, min text flöt bara ut o försvannfattar inte hur alla andra lyckas få sina texter kvar (funderade på o lacka dem alt laminera.. så inte pinnfan blev blöt,
Hade problem även med plastskedar/bestick, glasspinnar, klippta mjölkliterbitar osv.. det enda jag inte hann prova var persienner.. för vi har inga hehe (de verkar annars poppis också)
..provade olika pennor oxå!
Men jag o namnskyltar har ett komplicerat förhållande
Prisvärt att köpa sådana iaf!Hoppas de funkar bra för er (det verkar gå utmärkt för många!)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Tydligen har Biltema fått in sina pinnar igen.
Skynda!
https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargblandare/trastickor-2000043283
Skynda!
https://www.biltema.se/bygg/farg/maleriverktyg/fargblandare/trastickor-2000043283
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Schalottenlök, rödlök och tre sorters gul lök satta:
Och därefter kom sju sorters potatis.
Tydligen ska man inte sätta potatis på land som varit gräsmatta eller vall året innan, på grund av risk för knäpparelarver. Detta var ju gräsmatta förra året, så vi hittade några larver men hoppas det inte blir alltför allvarligt.
Logga in
Skapa konto
Och därefter kom sju sorters potatis.
Logga in
Skapa konto
Tydligen ska man inte sätta potatis på land som varit gräsmatta eller vall året innan, på grund av risk för knäpparelarver. Detta var ju gräsmatta förra året, så vi hittade några larver men hoppas det inte blir alltför allvarligt.