13th Marine 13th Marine skrev:
Var inne på bokhandeln igår och såg denna, perfekt present till min partner in gardening-crime.
Det är förvisso en månad till födelsedagen, så den fick öppnas nu :D
[bild]
Du får göra en recension sedan. Jag har funderat på att ge den till en kollega som precis börjat odla, men tvekat lite eftersom jag ofta blir besviken på trädgårdsböcker.

Mina bästa trädgårdsförfattare är fortfarande Vita Sackville West, Karin Berglund och Karel Capec...

Jiji Jiji skrev:
Du får göra en recension sedan. Jag har funderat på att ge den till en kollega som precis börjat odla, men tvekat lite eftersom jag ofta blir besviken på trädgårdsböcker.

Mina bästa trädgårdsförfattare är fortfarande Vita Sackville West, Karin Berglund och Karel Capec...
Har bläddrat genom den, verkade spontant vettig!

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Eftersom det hällregnar här får ni hålla tillgodo med en skriftlig redogörelse:

Igår fick vi planterat äppleträdet och blåbärsbusken.
Och planterat om tomaterna till största krukan, blev väldigt fina plantor som nu får bo i växthuset.
Majsen hittade också ut och är nu på sin plats under duk.

Var inne på bokhandeln igår och såg denna, perfekt present till min partner in gardening-crime.
Det är förvisso en månad till födelsedagen, så den fick öppnas nu :D
[bild]
Va bra, då har du ju hunnit glömma att du köpt present redan.. så får hon 2 ;)

Hoppas ni hittar nå bra tips!
Vidarebefordra dem här vettu hehe (y)

Snigla Snigla skrev:
Va bra, då har du ju hunnit glömma att du köpt present redan.. så får hon 2 ;)

Hoppas ni hittar nå bra tips!
Vidarebefordra dem här vettu hehe (y)
Detta är redan present nummer 2 :rolleyes:
Jag är urusel på att hitta på presenter, och när jag väl hittar nått vill jag ge det direkt :oops:

Givetvis delar vi med oss :D(y)

• Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Detta är redan present nummer 2 :rolleyes:
Jag är urusel på att hitta på presenter, och när jag väl hittar nått vill jag ge det direkt :oops:

Givetvis delar vi med oss :D(y)
Du menar att du kan varken hålla det hemligt eller gömt tillräckligt länge.. haha

Jag köper bra presenter när jag hittar dem (ser nått jag tror någon kan behöva).. sedan gömmer jag dem inför kommande födelsedagar/julaftnar!

Sedan spenderar jag resten av ”året” med att leta efter presenten jag gömde..! :oops: (hittar inte alltid rätt grejer.. meeen.. det kommer ju ett år till haha)

Vet inte om jag redan nämnt det men köpte några böcker på bokrean (y) har inte hunnit läsa allt än, men bläddrat lite.

Råkade dessutom köpa en dubblett haha (har böcker i två hus, glömde kolla i den andra bokhyllan)..

Trädgårdsböcker och kokbok för självhushållning är utspridda framför krukor med plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre kokböcker om hydroponisk odling, grillning och odling i pallkragar på ett bord.
Skapa konto

Bra och ha.. gillar bläddra lite på vårkanten, för inspiration - sedan gillar jag laga mat på resultatet :):cool:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det uppskattades sist (förra året), så jag postar årets modell här med (y):)
Från tidningen: Odla i pallkrage

Odlingstabell med information om när och hur man planterar olika grönsaker i pallkrage.
Skapa konto

Odlingstabell för olika växter med information om såtid och skördeperiod för att odla i pallkrage.
Skapa konto

Odlingsstabell för tre pallkragar som visar information om odling av Batat, Bärbuskar, Sparris, Svartrot och Äppelträd.

Hoppas att de hjälper/inspirerar någon!

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Idag satte vi majsen i toarullar för groning, om allt tar sig blir det runt 50 plantor.

Vi tömde också en av höstens synder - tydligen klarar inte pelargoner -20 - och fick ut penseer och tete-a-tete i snöblåsten istället.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Härligt med tydliga instruktioner, allting känns precis solklart! :crysmile:
Händer håller ett paket med fröer med rysk text och en bild av blåbär på framsidan.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
engs
Google Translate:

"OVI floramedia + FAPF Alkor / + 74991974904 / RYSSLAND

CEMEHA

UAVNION

Skapa din drömträdgård! Fröns kvalitet motsvarar GOST 12420-81 Fröavelsföretag

i HYBRID CAVRISH GAVRISH®

Höga blåbär (kanadensiska blåbär) SKOGSSKATT, en blandning av sorterna Vaccinium corymbosum

Buskodling med långvarig FRUKT. Bussningar 1,5-2,2 m i höjd, LÅNGSAMT, Upp till 25-30 år. BÄR är blå, stora, 1,5-2,5 cm i diameter, med utmärkt smak och arom, innehåller vitaminerna C, PP, K, A och andra, har läkande egenskaper: antiinflammatorisk, kapillärförstärkande, anti-aterosklerotisk, febernedsättande. De stärker synen, minskar de skadliga effekterna av strålning och är användbara vid diabetes. Blåbär växer bra på marginella, torviga, sura skogsmarker. Förökas med frön som groddar vid rumstemperatur. För att få snabbare och mer vänliga plantor, stratifieras de i våt sand vid en temperatur av 3-4 ° C i 1,5-3 månader och tvättas i en lösning av kaliumpermanganat. Groddar dyker in i lådor med torv enligt schemat 2,5x5 cm. Täck med glas ovanpå och lägg i brickor med lite vatten. När två sanna löv visas, tas glaset bort. I den ljusa solen matas plantorna. Odlade växter matas med komplex gödselmedel FÖR inomhusblommor. Under sommaren tas lådorna ut i trädgården, droppas in och mulkas med sågspån med ett lager på 1,5-2 cm. Under sommaren används gödning utan kväve och markens fukt övervakas. För vintern överförs växterna till huset, vilket ger regelbunden vattning. Nästa vår planteras plantorna i "ShKolka" för att växa i ett rutmönster. Brunnar 3540 cm djupa är fyllda med ren sur torv eller en blandning av torv och sand (1: 1). För att inte skada växternas rötter separeras de under en vattenström. Planteringsschema: 30x45 cm. De bästa grödorna är mulkade med sågspån. Efter 2 år planteras växterna på en permanent plats efter 1,3-1,5 m. Fruktningen börjar 4-5 år. Den årliga skörden är upp till 4-6 kg per buske.

Dessa frön är avsedda för sådd. Ät inte! Ryssland, 127287, Moskva, st. 2: a Khutorskaya, 11/1 FÖRETAGSGRUPPEN Tel./Fax: (495) 225-30-21

4 l60 143'l637915II www.seeds.gavrish.ru E-post: sad@gavrish.ru Förvara en

torr och sval plats.

Antal frönHållbarhet

PartiZOSHTO 356 4 12.14

Förpackare 81"

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Ha ha ha! Tänkte jag inte ens på. :)
Tyvärr kommer jag inte få några "vänliga" plantor för jag har inte tvättat fröna i kaliumpermanganat. Tror jag, vet inte vad det är heller. Känns sjukt komplicerat att odla saker i Ryssland. :geek:

Fick ju massa gamla frön av en granne som tydligen hade en fröfirma för många år sedan. Många ryska (?) påsar med okänt innehåll samt en miljard egenvikta små påsar med allt möjligt i. Tror jag har ett par tusen fröer av jordgubbe och iaf några hundra av drakfrukt. Hittills har jag provat att så lila, svart och vit paprika och chili med konstiga former men tyvärr tog sig ingenting trots flera försök på olika sätt (inklusive ljusgroende) så skulle tro att fröerna är för gamla. Himla synd annars kunde alla som velat få ett gäng.

S
Första skörden med spenaten som ohotad första pristagare.
Plocksalladen ser ut att ha fått fart sist dagarna.

Nyskördad spenat i durkslag bredvid planterad spenat och plantor i krukor i en trädgård.
Skapa konto
Färsk spenat och plocksallad som växer i ett växthus, med spenaten i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:

Från den bättre hälften:
"Mycket trevlig, instruktiv och tydlig"

Nu ska vi bara luska ut hur får balen med hösilage levererad på rätt sida huset.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Böcker är bra, allting samlat på begränsad yta. Trots att jag anlagt trädgårdsland förut har jag googlat en hel del. Informationen känns spretig. Och jag kommer göra någon mellanvariant, inte riktigt djupbädd och inte riktigt upphöjd.

Så mycket enklare det var att bara fråga mormor!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.