Samma för mig, jag gror alla mina chili i mörker utan problem.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Eva Robild som har skrivit "chili 222 sorter att odla och äta" har svarat nej på frågan om chili är ljusgroende i chiligruppen på fb. Det är en fråga som kommer upp då och då. Varför vet jag inte.

Min chili skulle inte gro alls inne i mörkret på gästtoaletten om den behövde ljus.
Klart de gör, sa ju nyss att det funkade med bägge :)

Googlade lite och det finns en hel del träffar på bägge.. vissa (antagligen som gjort som jag, provat bägge) säger att det inte spelar nån roll.

.. från Google..

Skärmbild av en webbsida med råd för att odla chili där det står att man ska täcka fröet med vermikulit.
..
Skärmdump från hemsidan chilihuset.se med text om odling av chili och krav på ljus och jordvärme.
..
Skärmdump från webbsida som visar sökresultat för chilifrön med olika sortnamn.

Där ser man ändå hur värdefull egen testning (och andras erfarenheter) är, finns många vägar till rom.. inte bara en (y):)

Ska fråga henne vid tillfälle, se vad hon har att säga om ”de olika buden”.. alltid intressant att se vad de som valt en väg, säger om andras erfarenheter (y)

Dalbotant Dalbotös skrev:
Har aldrig sått paprika och chili ovanpå jorden, vad skulle vara fördelen med det? Det är ju ljusgroende frön som skall sås ovanpå och det är väl vare sig paprika eller chili då de tillhör samma familj? :thinking: Jag sår chili/paprika ca 1 cm djupt.
Det som menas, antar jag, är att man bara trycker till lätt med fröet på den våta ytan.. (vissa gror direkt på fuktigt hushållspapper.. i påse typ).

Jag strör på jord oxå (y):cool: Men inte så mycket.. har ju 3/4 av krukan med annan jord.. så jag hållervmig till ytan :)

När man odlar i rootit-svamp.. så är det ju ett hål i mitten.. där man lägger fröet.. man petar ju ner det en bit.. men inget mer!

Funderar på om det är ljust.. eller mörkt eg :thinking:

• Gilla
martyj85
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
På mina fröpåsar står det att de är ljusgroende, både paprikan och chilin (padronas). Så jag har sått dem uppepå. Det gjorde jag förra året också och då gick det bra. Då hade jag inte lampan förrän de grott.
Har oxå haft påsar som det stått att de är ljusgroende på .. men funkar oavsett :)

Döremot är det många andra omständigheter som kan störa groningen.. gamla/torra frön, värme, kyla, torrt, för blött... (inget är rätt känns det som ibland!).

Vissa år sucks..

Vi hade dålig groning chili förra året.. i år katastrof! (I procent)
Vi hade katastrofdålig groning på tomater förra året, i år superbra!

Samma sak gäller ute.. förra året fick vi nästan ingen skörd ute i kragarna.. :oops: trots att vi tyckte det både regnade o vi vattnade.. så verkade alla rotsaker ha tyckt att dt var för torrt.. så vissa grodde inte ens och annat blev träigt.. (rödbetor, morötter, rättika, lökar, vitlök osv).

Sallad/mangold osv gick bra.. och potatis!

Meeeen.. nya friska tag i år (y):D

Inte bara en påse/sort det står på.

Skärmdump av en webbsida för trädgårdsprodukter med text om chiliplantor och odlingsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fröpåse för Capsicum annuum 'Padron', information om odling, skörd och växtförhållanden.
Skapa konto

När det väl börjar växa, då växer det ordentligt..

Inomhusodling av plantor och frön i krukor under växtbelysning.
Skapa konto

Inomhus växtodling med olika gröna plantor i krukor och drivhus under växtbelysning.
Skapa konto

Tomatsticklingar i krukor med etiketter för sortidentifiering växer inomhus, redo för omplantering.
Skapa konto

Plantor och sticklingar i små drivhus under växtbelysning med etiketter.
Skapa konto

Ungplantor av grönsaker i krukor med etiketter för sortidentifiering, inomhus under växtbelysning.
Skapa konto

Ungplantor av tomater och andra växter i färgglada krukor under en växtlampa.
Skapa konto

Ungplantor av tomater växer i rosa och svarta krukor under odlingslampa.
Skapa konto

Står några små drivhus/fröodlingar på annat håll oxå (de jag nyligen sått). Dessa vill dock ha lite ljus.. och står under lampa!

Snart ska sticklingarna till fönstren dock.. för fler plantor behöver skolas om/få plats vid lampan.

:cool:

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nyhet för mig att chili och paprika var ljusgroende! Runåbergs säger tvärtemot så det verkar i vanlig ordning vara så att man kan göra som man vill. :crysmile:

Jag får prova nån gång. :) Är nog bara typ basilika och oregano jag sår på ytan, vad jag kommer ihåg men kan säkert ha glömt något. Annars är jag inte så knusslig, använder typ aldrig såjord tex. Först var jag på en föreläsning där det påstods att det var så enormt viktigt att använda såjord vid all sådd för annars så brändes rötterna sönder direkt av all näring. Sedan åkte jag hem och tittade runt lite i min egen trädgård, förutom alla växter som självsått sig i rabatterna utan att bränna sönder så hade jag även en självsådd tomat, en liten planta som överlevt vintern som frö (antagligen i en bortrensad halvmöglig tomat på hösten) och sedan vuxit rakt upp genom en hög med hästgödsel... Så där jäkla kinkigt med att bränna rötterna verkade det med andra ord inte alls vara ute i verkligheten. Sedan kan jag absolut tycka att det är enkelt med såjord för att den är så finfördelad och man inte riskerar att få en stor barkbit eller nåt när man skall täcka fröerna men ids sällan krångla med det ändå. :cool:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Nyhet för mig att chili och paprika var ljusgroende! Runåbergs säger tvärtemot så det verkar i vanlig ordning vara så att man kan göra som man vill. :crysmile:

Jag får prova nån gång. :) Är nog bara typ basilika och oregano jag sår på ytan, vad jag kommer ihåg men kan säkert ha glömt något. Annars är jag inte så knusslig, använder typ aldrig såjord tex. Först var jag på en föreläsning där det påstods att det var så enormt viktigt att använda såjord vid all sådd för annars så brändes rötterna sönder direkt av all näring. Sedan åkte jag hem och tittade runt lite i min egen trädgård, förutom alla växter som självsått sig i rabatterna utan att bränna sönder så hade jag även en självsådd tomat, en liten planta som överlevt vintern som frö (antagligen i en bortrensad halvmöglig tomat på hösten) och sedan vuxit rakt upp genom en hög med hästgödsel... Så där jäkla kinkigt med att bränna rötterna verkade det med andra ord inte alls vara ute i verkligheten. Sedan kan jag absolut tycka att det är enkelt med såjord för att den är så finfördelad och man inte riskerar att få en stor barkbit eller nåt när man skall täcka fröerna men ids sällan krångla med det ändå. :cool:
Finns många vägar till Rom :)

Det är ju det som gör odling kul, man testar o lär sig.. sedan testar man nått nytt och ser om det funkar ;) tomater är tuffingar, även om mina fått lite såjord på topp.. så odlar hälften av mina kompisar direkt i ”vanlig jord” och detvfunkar lika bra för dem (y)

Jag låter mina chilisar gro under lite jord, utan lampa över (oftast ett mörkare ställe).. håller fukten bättre.. men sedan när typ hälften i tråget kommit upp (el tiden gått långt..) ja då måste ju de första under lampa - och då får de andra hänga med dit (de som ännu inte grott i samma tråg) :cool:

Man ska ha kul!(y)

Gah! Jag blir galen, vet inte hur många gånger jag ska behöva kika på växtbelysning, blir bara förvirrad varje gång.
De flesta sidor jag hittar säger "100W/m2" men det är ju en jäkla skillnad mellan en glödlampa och en LED-lampa. :thinking:
Jag fattar inte! :dizzy::cry:

13th Marine 13th Marine skrev:
Gah! Jag blir galen, vet inte hur många gånger jag ska behöva kika på växtbelysning, blir bara förvirrad varje gång.
De flesta sidor jag hittar säger "100W/m2" men det är ju en jäkla skillnad mellan en glödlampa och en LED-lampa. :thinking:
Jag fattar inte! :dizzy::cry:
Leta upp en tabell som ger dig lumen per kvm istället ;)

Mina växter får ett lysrör där det får plats att hänga. Oavsett om det råkar vara mede lr intw

Frustrator Frustrator skrev:
Leta upp en tabell som ger dig lumen per kvm istället ;)
Ja det hade ju varit enklare om man hittat en sån.

Hittade att 30W LED kunde räcka, så då kan jag nog använda de jag hittat i containern på jobb.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja det hade ju varit enklare om man hittat en sån.

Hittade att 30W LED kunde räcka, så då kan jag nog använda de jag hittat i containern på jobb.
I den ”riktiga” växtlampa vi har.. så sitter 4 x 54 w T5 lysrör (dvs 216 w - vi täcker in ganska mycket med den - men även om man tänker sig 100 w för 1 m2.. så beror det ju kite på hur högt den sitter.. lampan alltså.. hur mycket den faktiskt kan belysa.. har man den väldigt nära växterna blir ju ljuset lite mer riktat.. höjer du lampan lyser den upp ett större område..)

Jag blir snurrig varje gång jag ska köpa ny oxå haha.. spelar ingen roll hur mycket man läser om färger, watt, lumen o ”fan o hans moster”.. man blir snurrig!

Nått man ska tänka på.. är tex skillnaden i alstrande värme oxå.. vissa lampor blir varmare än andra..

100 w / m2 är ett bra riktmärke. Men finns inga måsten.. kallt el varmt sken verkar inte spela nån större roll.. så jag väljer ”varmt” varje gång.. eftersom jag har belysningen i min levnadsmiljö.. o jag ogillar ”kallt ljus”.

Den lampan vi satte ihop med ett par brädbitar funkar oxå bra.. köpte lysrörsarmatur på jem o fix när de hade rea.. köpte två armaturer med vardera 2 x 37 (hm tror det var 37..) och satte ihop dem så den blev 4 x 37 w.. o en så lampknapp.. :) funkar perfekt!

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.