437 298 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Tänkte testa vägghängd variant för jordgubbarna 
https://www.amazon.se/dp/B07TVSNW53/ref=cm_sw_em_r_mt_btf_awdb_SWMXHX4B30WX6QQS8YHG
https://www.amazon.se/dp/B07TVSNW53/ref=cm_sw_em_r_mt_btf_awdb_SWMXHX4B30WX6QQS8YHG
Husägare
· Uppsala
· 727 inlägg
I år har jag lärt mig att paprika och chili _inte_ gror bättre under växtbelysning. Man lär så länge man lever. ☺
Tur jag började tidigt, så jag hann göra om och göra rätt. Nu har de som jag flyttat bort från växtbelysningen iaf börjat gro (små framsteg är också framsteg )
Det gick bättre med tomaterna!
Tur jag började tidigt, så jag hann göra om och göra rätt. Nu har de som jag flyttat bort från växtbelysningen iaf börjat gro (små framsteg är också framsteg )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gick bättre med tomaterna!
Logga in
Skapa konto
Fast de gror inte sämre heller.
Tidigare har jag låtit frö gro på golvvärmen i badrummet, då fick jag vara snabb när de väl hade gjort det och sätta dem under lampa. Ibland klippa sönder arket de stod i eftersom de gror ojämnt.
I år köpte jag värmematta och lät dem gro under växtlampa - ingen passning på samma sätt, ljus direkt från början.
Tidigare har jag låtit frö gro på golvvärmen i badrummet, då fick jag vara snabb när de väl hade gjort det och sätta dem under lampa. Ibland klippa sönder arket de stod i eftersom de gror ojämnt.
I år köpte jag värmematta och lät dem gro under växtlampa - ingen passning på samma sätt, ljus direkt från början.
Jag har inte alltid lyckats väl med mina plantor. Något jag tror att jag lärt mig är att de inte skall ha för intensiv belysning för tidigt. Man kan bränna de små plantorna med alltför mycket belysning.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Någon sorts filt. Ja den kommer nog inte vara så mysig till hösten... 

Husägare
· Uppsala
· 727 inlägg
Fuktigt behöver det vara förstås. Jag använder lock på lådan, med värme underifrån vare sig det är golvvärme eller värmematta torkar det ut annars.
Tråkigt att du fick problem under lampan, här gror det mesta på mindre än en vecka där. Till och med tomaterna som varit långsamma börjar få fart så jag kan flytta dem till nästa lampa.
Tråkigt att du fick problem under lampan, här gror det mesta på mindre än en vecka där. Till och med tomaterna som varit långsamma börjar få fart så jag kan flytta dem till nästa lampa.
Logga in
Skapa konto
Paprika och chili petar jag ner i jorden, på samma sätt som tomater. Det kanske är största skillnaden?Mathildatiger skrev:
Husägare
· Uppsala
· 727 inlägg
På mina fröpåsar står det att de är ljusgroende, både paprikan och chilin (padronas). Så jag har sått dem uppepå. Det gjorde jag förra året också och då gick det bra. Då hade jag inte lampan förrän de grott.
Vissa lampor gör det för torrtpå ytan, om man inte passar dem noga.. (är ju bara ytan som behöver vara fuktig.. där fröet är).Mathildatiger skrev:
Men chili är ljusgroende .. även om vi inte fattade det första åren haha
Redigerat:
Eva Robild som har skrivit "chili 222 sorter att odla och äta" har svarat nej på frågan om chili är ljusgroende i chiligruppen på fb. Det är en fråga som kommer upp då och då. Varför vet jag inte.Snigla skrev:
Min chili skulle inte gro alls inne i mörkret på gästtoaletten om den behövde ljus.