Snigla Snigla skrev:
"1 på 10" av padrones.. och jäklar va munnen brann! Kom liksom lite oväntat.. (man brukar kalla dem för rysk roulette, då 1 av 10 är skitstarka medan de övriga 9 är milda och snälla).
Tydligen är det inte alltid så. Vi har odlat padronas i år, men våra blev omvänd rysk roulette. Har vi tur är 1 av 10 mild (om ens det) resten är så starka att man storknar även om man inte är en mes.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Tydligen är det inte alltid så. Vi har odlat padronas i år, men våra blev omvänd rysk roulette. Har vi tur är 1 av 10 mild (om ens det) resten är så starka att man storknar även om man inte är en mes.
Du är inte ensam!

Det är väldigt många i samma sits.. det har varit många diskussioner i chilikretsar om saken.. var samma sak förra året ..

Många som odlar dem - och som gillar starkare än padrones, säger att de är helt oätliga. Just för att de är på tok för starka..

Min teori (fundering) är om supersommaren för ett par år sedan har påverkat det årets frön..

De flesta jag pratade med hade köpt fröer från ”den sommaren” medan jag som köpt året innan.. (inte bara jag..) hade ”normala” plantor med ok styrka.

Mysko iaf..

En romanesco växer bland gröna blad, tydligt formad som en fraktal, med en hand i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En romanesco som ser ut som en romanesco :love:

• Gilla
Carbonara84 och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Du är inte ensam!

Det är väldigt många i samma sits.. det har varit många diskussioner i chilikretsar om saken.. var samma sak förra året ..

Många som odlar dem - och som gillar starkare än padrones, säger att de är helt oätliga. Just för att de är på tok för starka..

Min teori (fundering) är om supersommaren för ett par år sedan har påverkat det årets frön..

De flesta jag pratade med hade köpt fröer från ”den sommaren” medan jag som köpt året innan.. (inte bara jag..) hade ”normala” plantor med ok styrka.

Mysko iaf..
Mycket mysko. Hur vet man vilket år fröerna är ifrån? Det står inte på påsen, bara bäst före 2021. Jag köpte dem i år.

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Mycket mysko. Hur vet man vilket år fröerna är ifrån? Det står inte på påsen, bara bäst före 2021. Jag köpte dem i år.
De stora fröbolagen vet jag inte riktigt, har inte kollat så mycket på deras påsar. Köper själv mer hos dedikerade chiliodlare.. och där tar lagren oftast slut från år till år.. så då tror man ju iaf att det är "nya" fröer man får nästa gång man köper/nästa säsong liksom.

Så om man då köper fröerna våren efter "supersommaren".. så finns det ju lite misstanke om att fröerna skördades av frukter som växt under just supersommaren :)

Jag som köpte mina innan.. spelade det ju ingen roll vilket år jag eg köpte dem :)

Allt är ju bara spekulationer.. då det var så märkligt att den ena personen efter den andra gjorde ramaskri i chilikretsarna, för att padrones (just) var så förjäkla starka... jag menar padrones är ju normalsvenskens "köpechili" på affären oftast.. och har ju aldrig varit "oätlig".

Den stora frågan är väl om generna förs vidare.. isf kommer vi se flera "heta" padronplantor framöver..

Blir kanske en syrad chilisås framöver.. om vår fermentering lyckas! (har misslyckats innan).. bubblar gör det redan..

Burk med fermenterande chilifrukter på en fönsterbräda, bubblor syns i vätskan.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
@Avemo hur går det med skördningen? Odlingen? :cool: Har allt gått bra..

@D09 Hur gick potatisodlingen? :)

@SvanteC Blev det någon chiliodling?

Dagens titt in i växthuset.. vi har faktiskt färre plantor än förra året, precis som vi sa att vi skulle!

Växthusinteriör med täta gröna plantor på båda sidor om en smal gångväg.
Skapa konto

.. men är inte säker på att det hjälpte hehe.. lite ont om plats är det allt!

• Älska
  • Wow
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
@Avemo hur går det med skördningen? Odlingen? :cool: Har allt gått bra..
Av diverse orsaker fick mina odlingar lite begränsad uppmärksamhet under senare delen av sommaren. Potatisen fick det lite för torrt så det blev en begränsad skörd. Men den var god. Tomaterna vet jag inte precis vad som gick fel med, men det har inte blivit några mängder. De som blev var goda dock. Physalis sticker ut med att ha gått bra. Morötterna har jag inte skördat än, men de ser också bra ut. Gurka klen skörd och squash ännu sämre. Inte en enda aubergine har det blivit. Några smala purjolökar blev det.

D09
Snigla Snigla skrev:
@D09 Hur gick potatisodlingen? :)
jävlar :surprised:

D09 D09 skrev:
jävlar :surprised:
..kom ihåg o gräv upp den bara, annars har du en urskog av potatis nästa år där.. haha :)

Röda Aji Delight-chilifrukter på ett mönstrat underlag med texten "Smakfull & ingen hetta".
Skapa konto
Två gula habanerochilifrukter på ett mörkt träbord med texten "Habanero Golden" och "Habanerohetta hett klart".
Skapa konto

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
D09
Snigla Snigla skrev:
..kom ihåg o gräv upp den bara, annars har du en urskog av potatis nästa år där.. haha :)
ha ha blir det nya plantor om det får ligga kvar? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.