437 401 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Husägare
· Uppsala
· 731 inlägg
Tydligen är det inte alltid så. Vi har odlat padronas i år, men våra blev omvänd rysk roulette. Har vi tur är 1 av 10 mild (om ens det) resten är så starka att man storknar även om man inte är en mes.Snigla skrev:
Du är inte ensam!Mathildatiger skrev:
Det är väldigt många i samma sits.. det har varit många diskussioner i chilikretsar om saken.. var samma sak förra året ..
Många som odlar dem - och som gillar starkare än padrones, säger att de är helt oätliga. Just för att de är på tok för starka..
Min teori (fundering) är om supersommaren för ett par år sedan har påverkat det årets frön..
De flesta jag pratade med hade köpt fröer från ”den sommaren” medan jag som köpt året innan.. (inte bara jag..) hade ”normala” plantor med ok styrka.
Mysko iaf..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 649 inlägg
Husägare
· Uppsala
· 731 inlägg
Mycket mysko. Hur vet man vilket år fröerna är ifrån? Det står inte på påsen, bara bäst före 2021. Jag köpte dem i år.Snigla skrev:
Du är inte ensam!
Det är väldigt många i samma sits.. det har varit många diskussioner i chilikretsar om saken.. var samma sak förra året ..
Många som odlar dem - och som gillar starkare än padrones, säger att de är helt oätliga. Just för att de är på tok för starka..
Min teori (fundering) är om supersommaren för ett par år sedan har påverkat det årets frön..
De flesta jag pratade med hade köpt fröer från ”den sommaren” medan jag som köpt året innan.. (inte bara jag..) hade ”normala” plantor med ok styrka.
Mysko iaf..
De stora fröbolagen vet jag inte riktigt, har inte kollat så mycket på deras påsar. Köper själv mer hos dedikerade chiliodlare.. och där tar lagren oftast slut från år till år.. så då tror man ju iaf att det är "nya" fröer man får nästa gång man köper/nästa säsong liksom.Mathildatiger skrev:
Så om man då köper fröerna våren efter "supersommaren".. så finns det ju lite misstanke om att fröerna skördades av frukter som växt under just supersommaren
Jag som köpte mina innan.. spelade det ju ingen roll vilket år jag eg köpte dem
Allt är ju bara spekulationer.. då det var så märkligt att den ena personen efter den andra gjorde ramaskri i chilikretsarna, för att padrones (just) var så förjäkla starka... jag menar padrones är ju normalsvenskens "köpechili" på affären oftast.. och har ju aldrig varit "oätlig".
Den stora frågan är väl om generna förs vidare.. isf kommer vi se flera "heta" padronplantor framöver..
Av diverse orsaker fick mina odlingar lite begränsad uppmärksamhet under senare delen av sommaren. Potatisen fick det lite för torrt så det blev en begränsad skörd. Men den var god. Tomaterna vet jag inte precis vad som gick fel med, men det har inte blivit några mängder. De som blev var goda dock. Physalis sticker ut med att ha gått bra. Morötterna har jag inte skördat än, men de ser också bra ut. Gurka klen skörd och squash ännu sämre. Inte en enda aubergine har det blivit. Några smala purjolökar blev det.Snigla skrev: