437 389 läst ·
5 733 svar
437k läst
5,7k svar
Odlingshörnan..
Förra året odlade vi hotscotch som experiment .. (brukar ta nån megastark med i odlingen varje år.. förra året hade vi två.. men jag hade inte riktigt fattat att hotscotch skulle vara så stark..).S sinuslinus skrev:
Iaf var det lite småkul (nu i efterhand).. ja inte om du frågar min pappa kanske.. men ja det ska ju provsmakas saker här, så är maken först ut ju.. det är han som är chilifanatisk (jag själv har bara ätit typ i två år, så i år har jag slagit rekord på hur många jag smakat.. även om de inte varit starka).
Men när maken har smakat.. så vill han ju gärna "plåga" någon annan haha.. och han vet att det inte är lönt med mig..
Men min pappa är inte så bang han.. han gillar också starkt! Så han brukar få smaka en bit.. vi säger ju givetvis att det är starkt o så (så han inte får hjärtsnurp). Iaf så smakade han en hotscotch.. (en liiten bit) medan maken min fortfarande försökte hålla masken (trots att jag såg att han svettades så lyckades han.. tills dess att pappa smakat haha).. pappa tyckte halva ansiktet domnade bort, invändigt o utvändigt (först tyckte han det var gott, sedan kom hettan efter..).
Sedan satt de två och tyckte synd om sig själva ett bra tag haha.. men ja.. pappa hade lite otur, han tänkte inte på att han tagit i chilin.. så han kliade sig i ena ögat (efter 45 min och handtvätt av annat skäl!) och jäklar.. han satt och grät i 1.5 timme sedan..
Man såg hur plågsamt det var.. och det finns liksom inget annat att göra än att vänta ut det! Dutta med vatten för kyla..
Problemet med chili är ju just att det inte är vattenlösligt (därför man ska ha handskar när man handskas med starka.. för timmar efter .. fast man tvättat händerna flera gånger.. kan de vara lika elaka.. och det kan drabba andra än en själv ju hehe).
Smarta maken kliade sig i näsan typ 5 timmar efter .. sedan satt han med rinnande näsa i två timmar hahaha (han borde ju ha vetat bättre!).
Så ja, det kan vara lite ansträngande
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 649 inlägg
Man kan också ha otur när man går på toa...
Det behöver inte ens vara en galet stark för att det ska kännas kan jag meddela...
Det behöver inte ens vara en galet stark för att det ska kännas kan jag meddela...
Har i vanlig ordning sölat bort lapparna på mina plantor. Hittade en lite orange sak, mindre än en ärta, som lossat och ramlat ner på marken i växthuset. Vet att jag sått en orange paprika med pyttefrukter så tänkte att det var en sån som lossat i förtid så jag tog ett litet bett. Det var inte paprikan...
Det var en habanero visade det sig, (minns inte exakt sort) sen fick jag gå in och dricka fil.
Det var en habanero visade det sig, (minns inte exakt sort) sen fick jag gå in och dricka fil.
Här har ni en snälling som också mognat.. en "Habanada".. en lite speciell chili - då det är en habanero utan den klassiska habanerostyrka/hettan (mer som en paprika, tom jag har tagit en tugga!).
Fast min kompis som odlade samma, kan inte äta sin för den bränner sönder munnen säger hon! Jag vet inte riktigt vad hon odlat hehe, men hon har också lite "lapproblem"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast min kompis som odlade samma, kan inte äta sin för den bränner sönder munnen säger hon! Jag vet inte riktigt vad hon odlat hehe, men hon har också lite "lapproblem"
Jag odlar chili varje år. Provsmakar förstås men tycker att det är svårt att översätta den styrkan till hur just den chilin fungerar i mat sedan. Basen i väldigt mycket av min mat är chili, vitlök och lök. Måste komma ihåg att peta ner vitlök i år!
Och absolut handskar, aldrig handskas med chili utan!
Och absolut handskar, aldrig handskas med chili utan!
Nu börjar det mogna, men fortfarande lite.. och segdraget! Men kul att få in några nya att testa... idag ska det göras gelé, inläggningar, påbörja fermentering, Hotsps och nån marmelad kanske ..
får se hur långt vi hinner!
Hungarian hot wax, i tre mognadsstadier.. går lika bra att skörda och ätas i alla!
Rocoto turbo pube, ska läggas i söt inläggning.. brukar ha den i guccamole annars. Nästa år blir det ytterligare ett par sorters rocotos här.. gillar plantorna/frukterna.
Muschroom yellow, kul chili.. lite udda form.. ganska staaaarrkk! Så ingen jag smakat..
Ny bekantskap för året, en ”Vampire”.. den var trevlig och jag vågade tom smaka! .. och jag lever än.. ska vara medel.. (15000 scoville).
Ännu en ny bekantskap, en lattjo lite krullig mask.. en ”Submarine”.. fruktig smak med efterkommande hetta (snäppet under habanerostyrka).
Dagens chiliskola avslutad!

får se hur långt vi hinner!
Logga in
Skapa konto
Hungarian hot wax, i tre mognadsstadier.. går lika bra att skörda och ätas i alla!
Logga in
Skapa konto
Rocoto turbo pube, ska läggas i söt inläggning.. brukar ha den i guccamole annars. Nästa år blir det ytterligare ett par sorters rocotos här.. gillar plantorna/frukterna.
Logga in
Skapa konto
Muschroom yellow, kul chili.. lite udda form.. ganska staaaarrkk! Så ingen jag smakat..
Logga in
Skapa konto
Ny bekantskap för året, en ”Vampire”.. den var trevlig och jag vågade tom smaka! .. och jag lever än.. ska vara medel.. (15000 scoville).
Logga in
Skapa konto
Ännu en ny bekantskap, en lattjo lite krullig mask.. en ”Submarine”.. fruktig smak med efterkommande hetta (snäppet under habanerostyrka).
Dagens chiliskola avslutad!
@Staffan2000 Åh.. här har vi mycket för oss med chili.. (skrev ju ovan, vad vi skulle göra idag) 
Här är ett standardreceot som vi använder för att just lägga in chilis. Har funkar bra i flera år
(man ska väl inte spara dem för evigt, men vi har nyligen ätit några burkar från 2018 ..som vi missat.. )
https://foodjunkies.se/inlagd-chili/
Jag själv brukar pickla rödlök och mildare chilis till mitt grillbord/tacobord med 1-2-3 lag.. men den gör jag ”direkt” för ätning.. då jag tyckte inte picklad rödlök som fått stå för länge var god! Men ett par veckor i kylen funkar bra, sen har jag iaf ätit upp den
i övrigt fryser vi in stora, hela (för att grilla i ugn o fylla med ost.. fryser också finhackad och skivad.. för olika ändamål ..(matlagning)
sedan gör vi såser ..
..när vi har fullt av allt sådant, börjar vi fundera på chilisalt och chiliflakes.
Här är ett standardreceot som vi använder för att just lägga in chilis. Har funkar bra i flera år
https://foodjunkies.se/inlagd-chili/
Jag själv brukar pickla rödlök och mildare chilis till mitt grillbord/tacobord med 1-2-3 lag.. men den gör jag ”direkt” för ätning.. då jag tyckte inte picklad rödlök som fått stå för länge var god! Men ett par veckor i kylen funkar bra, sen har jag iaf ätit upp den
i övrigt fryser vi in stora, hela (för att grilla i ugn o fylla med ost.. fryser också finhackad och skivad.. för olika ändamål ..(matlagning)
sedan gör vi såser ..
..när vi har fullt av allt sådant, börjar vi fundera på chilisalt och chiliflakes.
Hehe jo det finns en del som vill vara värst, men det är ju inte vad chili handlar om egentligen ju.. jag åt inte chili alls fram till förrän för två år sedan typ. Men har odlat i många år innan, då maken alltid gillat demStaffan2000 skrev:
Idag höll jag på att smälla av, av en "snäll" chili
Men nuförtiden har jag provat en hel del iaf!
När det kommer till torkning har vi en svamptork vi kör i, köpte en billig på rea på jula för flera år sedan som vi använder till att torka chilisar med, Så det tar nått dygn bara..
Vi hade, förra året, en hög i en nätkorg i fönstret.. de torkade fint utan att mögla.. det var ett par som var lite fula i kanten när de lades i korgen, de började inackordera flugor, så vi kastade dem (hade de legat någon dag till hade de troligen börjat mögla). Men man vill ju inte att de "smittar varandra" så vi tog bort de "fula".
Lite torktips, olika sätt och kanske nått litet tipsStaffan2000 skrev:
http://www.chiliguiden.se/index.php/artiklar/59-att-torka-chili
Tycker denna bild är lite talande på nått vis.. en liten kvist jag råkade ha av när jag skulle ta av den mogna frukten!
Det är en " Tigrella ", en vanlig högväxande sort (har ett dwarfår, så jag har inte så många högväxande sorter i år). Denna ger dock fina saftiga frukter med god tomatsmak.
Denna bild visar hur den ser ut som mogen vs omogen.
Tycker den är vacker!
Det är en " Tigrella ", en vanlig högväxande sort (har ett dwarfår, så jag har inte så många högväxande sorter i år). Denna ger dock fina saftiga frukter med god tomatsmak.
Logga in
Skapa konto
Denna bild visar hur den ser ut som mogen vs omogen.
Tycker den är vacker!